gaming sinds 1997

Resident Evil: The Mercenaries 3D

Met Resident Evil: The Mercenaries 3D voor de 3DS was ik niet echt zeker wat ik kon verwachten. Blijkt dat het geen échte Resident Evil game is, maar eerder een handheldversie van één van de extra modi uit de moedergames. Niet wat je een must-have noemt dus.

De bedoeling van het spel is dat je een zo hoog mogelijke score behaalt binnen een bepaalde tijdspanne door gebruik te maken van de vele items, wapens (inclusief granaten) en kill combo’s, en dit in de wereld en met de personages en tegenstanders die we kennen uit de andere Resident Evil games. Denk daarbij aan veteranen zoals Chris Redfield, en oude gedienden zoals de dorpelingen-met-zombie-neigingen uit Resident Evil 4. De graphics stellen gelukkig niet teleur zodat je niet de hele tijd zal zitten vergelijken met de Wii of Xbox 360.

Dat klinkt allemaal wel wat weinig, en dat is het ook. Er zijn acht mappen die eveneens uit RE4 en RE5 gehaald werden, waaronder het Afrikaanse dorpje en de mijntunnels, elk voorzien van een aantal verschillende opdrachten. Ook de gameplay zal in je vingers zitten als je één van de voorgangers speelde, maar dat is goed! Bovendien bewijst de 3DS met dit spel dat shooters absoluut werken op de handheld, onder meer dankzij de thumbstick en het gebruik van het onderste scherm voor je inventaris.

Dat laatste laat je toe vooral aandacht te besteden aan het over-de-schouder knallen en het zo unlocken van de initieel niet toegankelijke drie laatste maps en nieuwe kostuums, wapens, medailles en personages. Dat mechanisme geeft je niet alleen meer afwisseling omdat je hierdoor met nieuwe spullen aan het werk kan, maar ook omdat je bepaalde opdrachten moet uitvoeren tijdens de missies om die vrij te spelen. Capcom wist wel dat het tekort aan content ergens moest gecompenseerd worden en introduceerde daarom een soort RPG-systeem waarbij je drie skills per personage kan kiezen en upgraden (zoals sneller healen). Maar uiteindelijk maakt dit laatste weinig verschil, het helpt gewoon je eigen speelstijl wat te verdiepen en het biedt je dat extra voordeel tijdens de meer uitdagende opdrachten.

Net zoals bij Resident Evil 5 gokken de makers ook op de kracht van co-op, en wie vrienden heeft met een 3DS lukt dit ook. Er is goed nagedacht om het met twee spelen te integreren in de gameplay zodat je met plezier met z’n tweeën zal rondknallen en proberen samen te werken. Het blijft echter wel rond diezelfde missies draaien zodat je al snel zin krijgt om nieuwe opdrachten te starten.

Resident Evil: The Mercenaries 3D is zoals we al zeiden niet veel meer dan één leuke modus, en het is dan ook jammer dat de makers niet meer hun best hebben gedaan om toch een beetje een nieuwe verhaallijn, setting of personages te introduceren. De gameplay zit meer dan snor en het knallen is leuk op je eentje en nog beter met zijn twee, maar door het ontbreken van verfrissende en vele content zal je vooral moeten rekenen op je eigen motivatie om alles vrij te spelen. Iets voor de fans of voor mensen die genoeg hebben met strakke actie!

Onze Score:
7.0
gerelateerd spel: Resident Evil: The Mercenaries 3D
geplaatst in: 3DS, Capcom, Reviews
tags: , ,


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>