gaming sinds 1997

Resident Evil

Op deze remake van de oorspronkelijke Resident Evil heeft menig Gamecube eigenaar geruime tijd zitten wachten. Nu is het moment eindelijk aangebroken om naar de winkel te spurten/fietsen, en dit meesterlijke horrorfestijn in huis te halen. Gordijnen toe? Licht uit? Klaar voor een nachtje Resident Evil … of toch maar liever Mario?

In het bosgebied rondom Racoon City vinden al een tijdje bizarre moorden, waarbij de slachtoffers gedeeltelijk worden opgevreten, plaats. Het S.T.A.R.S. Alpha team wordt erop uitgestuurd om uit te vissen wat er precies gaande is. Als na enkele uren niets meer wordt vernomen van Alpha team begeeft Bravo team zich eveneens in de bosjes. Na enig zoekwerk vinden ze het wrak van de neergestorte Alpha-helikopter, maar er is niemand te bespeuren… totdat opeens een bende bloeddorstige zombiehonden tot de aanval overgaat. De leden van Bravo Team rennen voor hun leven tot ze aan een landhuis komen. In de gedachte dat het daar veilig zou zijn gaan ze er binnen…

Vanaf dat moment neem jij de controle over Chris Redfield of Jill Valentine. Elk van beide personages heeft zijn voor- en nadelen, maar met Chris is het spel toch opvallend veel moeilijker. Beginners kunnen dus beter het huis verkennen en de puzzels oplossen als de sexy Jill Valentine.

Al vanaf het moment dat de eerste screenshots en filmpjes van Resident Evil de ronde deden, werd er geroepen dat het de beste graphics had van eender welk Gamecube spel. Ik ben van het principe “eerst zien, dan geloven” maar moet eerlijk toegeven dat het er op mijn eigen TV nog veel beter uitziet. De graphics zijn écht de beste die ik ooit heb gezien in een spel, op eender welke console! De personages en de zombies zien er afschrikwekkend echt uit, de lichteffecten zijn griezelig realistisch en alles is uitgevoerd met een briljant gevoel voor detail. Eén van de dingen aan Resident Evil die mij het meest verbaasde waren de lichteffecten. Ze waren echt angstwekkend mooi en realistisch. Bliksemflitsen, kaarsen en al die andere kleine details zorgen ervoor dat je je echt in een verlaten landhuis waant. Ik kan het maar niet genoeg benadrukken dat alles er echt fenomenaal goed uitziet, die mannen van Capcom kennen hun job!

Wat Resident Evil op de PSX zo griezelig (en succesvol) maakte was ongetwijfeld de muziek. De manier waarop de macabere deuntjes inspeelden op wat er zich op het scherm afspeelde, was nooit eerder gezien. Als de muziek luider en onheilspellender klonk, dan had je vaak het gevoel dat er iets ging gebeuren, hoewel dit zeker niet altijd zo was. Op zulke momenten voel je je hart kloppen in je keel en ik kan je garanderen dat je hart even stil zal staan als er dan onverwachts toch iets gebeurt! Deze prachtige samengaan van beeld en geluid maakten van RE een succes en zorgde er ook voor dat wij er nu op onze Gamecube van kunnen genieten!

Als je met de 2 verschillende personages speelt, zul je merken dat het verhaal enkele subtiele verschillen bevat. Dit zorgt ervoor dat je het met beide personages wil uitspelen. Een van de leuke aspecten aan het meermaals uitspelen van RE is het feit dat je extra wapens en outfits kan verkrijgen. Hiervoor moet je het spel wel binnen een bepaalde tijdslimiet uitspelen, maar het is toch de moeite waard. Ook op gebied van replaywaarde gooit RE hoge ogen!

Het zwakste punt van de hele Resident Evil serie zijn en blijven de controls. Persoonlijk vind ik ze helemaal niet zo slecht als iedereen je wil doen geloven, maar ik begrijp de kritiek van heel wat gamers. Je bestuurt Jill of Chris namelijk vanuit zijn/haar standpunt, niet vanuit de camera. Dit zorgt soms voor verwarring, maar ikzelf had het na 5 minuten spelen al terug onder de knie.

Dit spel hoort in mijn ogen zeker thuis in het stapeltje games naast iedere spellenkubus. En als je nog geen cube hebt, dan heb je nu een ijzersterke reden om er één in huis te halen!

Onze Score:
9.0
gerelateerd spel: Resident Evil
geplaatst in: Capcom, GC, Reviews
tags: , , ,


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>