gaming sinds 1997

Resistance: Fall of Man

Resistance: Fall of Man, ontwikkeld door de veteranen van Insomniac, is Sony’s belangrijkste PlayStation 3-launchtitel. We hebben allemaal al de vele prachtige screenshots en trailers gezien, maar toch blijft de vraag: is het uiteindelijke resultaat echt zo goed als Sony ons heeft doen geloven? Of hebben wij Europeanen zo lang op de game gewacht voor niets?

Ik zal iedereen reeds geruststellen; Resistance: Fall of Man is een prima first-person shooter. Het feit dat het een launchgame is, maakt het werk van de mannen en vrouwen van Insomniac er nog indrukwekkender op. Hoewel het zeker niet de meest innoverende shooter is, is het wel een van de meest genietbare FPS-games op console.

Resistance speelt zich af in een alternatieve jaren ’50. Diep in Rusland verschijnt een dodelijk virus, Chimera genaamd, dat mutaties veroorzaakt bij iedereen die ermee in aanraking komt. Het alzo ontstane Chimera-ras verovert het hele Europese vasteland in amper twee maanden. Zelfs het Verenigd Koninkrijk wordt al snel onder de voet gelopen. Maar toch is er nog hoop: de Britten hebben een speciaal wapen tegen de Chimera ontwikkeld en ze zijn bereid het aan de Amerikanen te geven, mits zij landen op de Britse kusten en het land vervolgens bevrijden. De verhaallijn in Resistance is zowel origineel als interessant en zit vol met mysterieuze plotwendingen, waardoor je verder blijft spelen.

Je begint het spel als de Amerikaanse luitenant Nathan Hale en je bent gewapend met een machinegeweer (die een granaatlanceerder als secundaire functie heeft) en enkele frag grenades, maar al snel zal je andere schiettuigen vinden, sommige van menselijke origine, andere door de Chimera ontwikkeld.

Er zijn heel wat verschillende wapens en de meeste ervan doen aardig wat schade. Enkele van de meer exotische speeltjes zijn het Fareye sluipschuttersgeweer (die een bullet time-optie heeft om nog nauwkeuriger te kunnen mikken), het Hailstorm automatisch kanon (die ook turrets kan plaatsen) en de Dragon vlammenwerper. Je hebt ook verschillende soorten granaten, waarvan de fuel air grenade veruit de spectaculairste is (na een kleine vertraging creëert het ding een waar inferno dat zowat alles verschroeit). Het uitgebreide en krachtige arsenaal is iets wat Resistance geërfd heeft van de Ratchet & Clank-reeks. Het is wel jammer dat je de wapens niet kan upgraden. In sommige levels mag je ook volledig loos gaan met voertuigen, zoals een zware tank of een jeep. Met een tank de hele omgeving tot puin knallen of ermee over nietsvermoedende Chimera walsen geeft veel voldoening.

De levels zijn wat kort, zeker in het begin van het spel, maar daartegenover staar het grote aantal verschillende locaties, zoals verwoeste steden, mutatiesites van de Chimera, ondergrondse tunnelnetwerken, onderzoekslaboratoria, zwaar verdedigde heuvels,…

De 30 levels in Resistance staan garant voor een relatief lange campagne die minstens 15 uur in beslag zou moeten nemen op de normale moeilijkheidsgraad. Je kan ze ook in cooperative mode spelen, met een tweede speler naast je op de sofa. De game heeft verder een prima herspeelbaarheid, iets waar Insomniac om bekend staat. Eens je het spel een eerste keer uitgespeeld hebt, worden er verscheidene wapens vrijgespeeld voor een tweede speelbeurt. Slaag je er zelfs in het spel op hard te doorlopen, dan unlock je de ‘superhuman’-moeilijkheidsgraad. Verder heeft het spel ook een eigen soort achievements, alleen worden ze hier ‘skills’ genoemd. Als je skills vrijspeelt (bijvoorbeeld door drie Chimera met 1 granaat op te blazen of door meerdere vijanden neer te schieten met een vast machinegeweer), verdien je skill points, die je op hun beurt artwork en skins opleveren.

De game heeft een uitstekende besturing. De sticks reageren perfect en zijn heel precies. Als je op R2 drukt, krijg je een intuïtief wapenselectiescherm te zien (het spel wordt ook gepauseerd), gelijkaardig aan dat van de R&C-games. Why change a winning team? Resistance is relatief mild op de normale setting, dankzij heel wat rondslingerend genezend serum. Ervaren spelers zouden ook niet te veel problemen mogen ondervinden op hard, maar op de superhuman-moeilijkheid kan je bij momenten je tanden stukbijten. Hoewel je vaak vergezeld wordt door andere soldaten, zijn die redelijk nutteloos omdat ze zo snel het loodje leggen. Je kan ze ook geen opdrachten geven, dus in feite is het jij tegen de Chimera.

Jammer genoeg zijn er niet veel verschillende Chimera. Het aantal Hybrids, de standaardsoldaten, ligt te hoog, waardoor het soms lijkt alsof je steeds dezelfde vijanden bekampt. Slechts in de latere levels worden de sterkere tegenstanders (Steelheads, Howlers, Grey Jacks,…) talrijker. De bazen en grotere monsters zijn echter heel cool, aangezien ze heel wat kunnen incasseren en zelf ook aardige klappen kunnen uitdelen.

Resistance: Fall of Man ziet er prachtig uit, zeker in high definition (720p). De modellen zijn lekker gedetailleerd (hoewel ze er toch niet zo goed uitzien als die in pakweg Gears of War) en de omgevingen zijn heel sfeervol belicht. De explosies en andere speciale effecten zijn ook erg indrukwekkend. De mappen bevatten heel wat verplaatsbare en vernietigbare objecten en vijanden zijgen neer met ragdoll physics. Het is ook tof om te zien dat de meeste dekking kapot kan worden geschoten, dus je kan je niet veroorloven om lang op dezelfde plaats te blijven.

De framerate blijft hoog, zelfs tijdens grootschalige vuurgevechten. De dagen dat de PlayStation 2 moeite had om shooters vlot draaiende te houden zijn duidelijk voorbij. Het spel wordt ondersteund door een goede cast van stemacteurs. Vooral de actrice die kapitein Rachel Parker speelt (en ook het grootste deel van het verhaal voorleest) heeft een prachtige stem. De soundtrack bestaat uit standaard WOII-achtige muziek, maar de wapeneffecten zijn echt indrukwekkend, zeker die van de krachtigere wapens. Tijdens grote veldslagen zorgen de geluiden van inslaande mortieren, schietende soldaten en stervende Chimera ervoor dat je echt in het spel gezogen wordt.

En ik heb het beste stuk als laatste gehouden; Resistance heeft een uitgebreide en zeer genietbare multiplayer mode. Het spel heeft een waaier aan modes (deathmatch, team deathmatch, capture the flag, conversion, team conversion, breach en meltdown) en ondersteunt tot 40 spelers online (wat véél is).

De meeste modes worden gespeeld als humans vs. Chimera. In conversion kruip je een ronde in de huid van een mens, de volgende in die van een Chimera. Het verschil tussen de twee is merkbaar: humans hebben een kleine radar die vijanden in de nabije omgevingen kan detecteren, terwijl de Chimera tijdelijk een speciale rage mode kunnen activeren, wat hen heel wat sterker maakt. Team conversion is gelijkaardig, maar nu verandert het hele team van ras op het einde van de ronde. De reactor van het andere team vernietigen is het doel in breach mode. Eer je dat kunt bewerkstelligen, moet je vijandelijke ‘nodes’ inpikken, wat je allerlei defensieve en offensieve voordelen oplevert (turrets, nieuwe spawnpunten, enz.). Meltdown is bijna hetzelfde, maar nu moet je de reacter van het andere team doen asfmelten door nodes in te nemen. Hoe meer je er verovert, hoe sneller je wint. Het is opmerkelijk (des te meer voor een launchgame) dat alle sessies vrijwel zonder lag gebeuren, zelfs met 40 spelers op een reusachtige map. Resistance heeft ook allerlei opties om je potjes te personaliseren, heeft een buddy list, indrukwekkende clanondersteuning en -nog belangrijker- een ranking- en beloningssysteem.

Als je ervaring opdoet in multiplayer, krijg je een hogere rang (er zijn er 60 in totaal) en unlock je meer skins. De game bevat verder ook matchmaking, zodat je het steeds kunt opnemen tegen spelers van hetzelfde niveau. Insomniac is ook voortdurend bezig met het verbeteren van het spel en het uitbrengen van nieuwe updates, een staaltje van hun toewijding. In de komende maanden mogen we ook nieuwe maps verwachten; de support zal dus niet snel verdwijnen. Door de vele opties en prima gameplay, legt Resistance de lat meteen hoog voor volgende games die gebruik maken van het PSNetwork. Eindelijk heeft Sony een spel dat het kan opnemen tegen de beste Xbox Live-titels. Het werd verdorie tijd…

Resistance: Fall of Man heeft alles wat je mag verwachten van een shooter en meer. Het bevat een boeiende en lijvige singleplayercampagne, die ook in co-op valt te spelen, en -belangrijker nog- een multiplayer mode waar PlayStation-gamers al lang naar smachten. Voeg daar nog mooie graphics aan toe en je krijgt een spel dat elke PS3-eigenaar in zijn collectie moet hebben. Mijn felicitaties aan Insomniac voor het afleveren van alweer een prima game!

Onze Score:
9.0
gerelateerd spel: Resistance: Fall of Man
geplaatst in: PS3, Reviews, Sony Entertainment
tags: , ,


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>