gaming sinds 1997

Ridge Racer 6

Vorig jaar zagen we de wedergeboorte van de Ridge Racer-franchise met het prima Ridge Racer voor PSP. Nu wil Namco met Ridge Racer 6 een graantje meepikken van de hype rond de Xbox 360, de eerste next-gen console. Jammer genoeg voor hen heeft de X360 geen gebrek aan goede racetitels. Heeft RR6 genoeg in huis om kopers te overtuigen?

Ridge Racer 6 borduurt mooi verder op hetgene dat zijn voorgangers al verwezenlijkt hebben, met enkele verbeteringen. Het is nog steeds een supersnelle arcaderacer waar remmen uit ten boze is.

Wanneer je een bocht nadert, laat je gewoon even het gas los, stuur je je wagen de bocht in en geef je weer gas, om zo in een powerslide te komen. Hoe meer je slipt, hoe sneller je N2O-boostmeters gevuld raken. Daarmee geef je je wagen een figuurlijke trap onder de kont en kun je gemakkelijk enkele concurrenten voorbijzoeven. Aan de 13 tegenstanders heb je trouwens meestal de handen vol, want hun A.I. is niet kwaad. De besturing van je wagen voelt echter niet lekker aan. Het lijkt eerder of je wagen over het asfalt zweeft dan dat hij erover rijdt. Ook de zwakke integratie van botsingen kon stukken beter. Je merkt enkel dat je tegen een muur knalt aan het feit dat je trager gaat. Je kaatst zelfs niet eens terug en je ondervindt er ook geen schade van.

Het grootste minpunt van deze Ridge Racer (en daar verschilt hij ook meteen van de PSP-versie) is echter het snelheidsgevoel, of tenminste het gebrek eraan. Je hebt nooit het gevoel dat je aan 250 km/h over de wegen raast. Alles lijkt aan een gezapig tempo voorbij te komen. RR6 verbleekt hier dan ook met pakweg Burnout Revenge (dat we binnenkort ook mogen verwelkomen op de Xbox 360). Pas wanneer je een level 2 of 3 boost gebruikt heb je het gevoel dat je werkelijk snel gaat.

De hoofdmoot van het spel bestaat uit de World Xplorer mode, die 111 races bevat. Daar ben je dus enige tijd zoet mee. Het leuke hieraan is dat je zelf kunt kiezen hoe je het spel uitspeelt. Je stippelt zelf je route uit, dus als je een bepaalde race niet kunt winnen, kies je gewoon een andere uit. Naarmate je vordert unlock je meer wagens, waar er een dikke 100 van zijn, verdeeld over 4 snelheidsklassen. Later zal je trouwens speciale wagens kunnen vrijspelen, zoals de Pac-Man raket. De bolides zijn bovendien verdeeld in 3 typen, elk met hun eigen sterke en zwakke punten. Ze verschillen onder meer in wegligging en slipsnelheid.

Nu is dat allemaal wel leuk en zo, maar na een paar uurtjes spelen begint het spel toch wat te vervelen. De gameplay wordt al snel eentonig (wat nog erger wordt als je vorige Ridge Racer games gespeeld hebt) en door het geringe aantal parcours (zo’n vijftiental) vlam je voortdurend door dezelfde omgevingen. Die omgevingen zien er trouwens erg ongeïnspireerd uit. Stranden, bergen, dorpjes; hebben het allemaal wel eens eerder (en beter) gezien. Enkel de track rond het vliegveld kon mij echt bekoren, maar dat kan aan mijn voorliefde voor vliegtuigen liggen.

De auto’s zelf zien er netjes afgewerkt uit, hoewel ze duidelijk niet alles uit de Xbox 360 halen. Het licht weerkaatst mooi op het chassis en de framerate blijft voortdurend erg vlotjes. De levels zien er echter niet zo gedetailleerd uit en de baantextures hebben veel weg van een onduidelijke pixelbrij. Het geluid is een ander paar mouwen. De wagens klinken eerder als opgefokte 2pk’tjes dan als snelheidsmonsters, de technosoundtrack is geen ruk waard en de commentator (een eikel genaamd DJ) zou je direct willen lynchen. Twintig keer “Nice boost!” of “Watch out, he’s using nitrous!” horen op een uur kan een mens krankjorum drijven. U weze gewaarschuwd.

Het racen tegen menselijke tegenstanders is immers altijd leuker dan tegen de CPU en dus is er voor de liefhebbers uiteraard ook multiplayer via Xbox Live, en dat voor maximaal 14 spelers in zowel ranked als unranked matches. Dat is een hoog aantal en het is dan ook lovenswaardig dat alles lagvrij verloopt. Bovendien is er een algemeen leaderboard en kan je ghosts downloaden om tegen te racen in singleplayer Time Trial.

Ridge Racer 6 kon wel wat extra maanden ontwikkeling gebruiken want zowel het snelheidsgevoel als de wegligging zijn simpelweg onvoldoende voor een game van dit kaliber. Hoewel Ridge Racer op PSP de goeie weg aantoonde, vervalt deze game terug in zijn oude fouten; de beperkte gameplay gaat te snel vervelen. Grafisch behoort dit spel maar tot de middenmoot en het geluid kon stukken beter. Er zijn betere alternatieven op de Xbox 360.

Onze Score:
6.0
gerelateerd spel: Ridge Racer 6
geplaatst in: NamcoBandai, Reviews, X360
tags: ,


Leave a Reply