gaming sinds 1997

Rise & Fall: Civilizations at War

Achter Rise & Fall zit Rick Goodman, die we kennen van de Age of Empires-games. Dat belooft veel goeds, ware het niet dat zijn nieuw opgerichte studio, Stainless Studios, uitendelijk falliet ging. Heeft de game eronder geleden?

Zoals in vele RTS-games heb je de volgende mogelijkheden tot je beschikking: campaign, skirmish of je eigen scenario’s creëren met de editor. De campaign plaatst je in de voetsporen van Alexander de Grote of Cleopatra. Allebei gaan ze de strijd aan met hun aartsvijanden in zo’n 12 missies, in totaal zowat 24 missies speelplezier dus. De verhaallijnen zijn gewoontjes en zullen je niet speciaal bezighouden. Gebruik ze ook niet om je geschiedenis te leren, maar dat was zowieso niet het belangrijkste.

De missies zijn goed opgebouwd en gevarieerd, met als enige nadeel de andere werking van de Hero Mode dan in bijvoorbeeld de skirmish. Over de Hero Mode later meer, eerst nog wat over de skirmishes. De maps waaruit je kunt kiezen hebben ieder een aantal speciale kenmerken, waardoor ze bijna scenario’s op zich vormen. Dat is leuk en zorgt ervoor dat je er wel een tijdje plezier aan zult beleven.

RTS-spellen zijn er in overvloed; om op te vallen moeten de makers dus wel met iets unieks of vernieuwends afkomen. Dat Rick Goodman achter deze game zit, zal ook wel geholpen hebben, maar het is vooral de Hero Mode die voor de speciale toets zorgt. Hero Mode houdt in dat je zelf in de huid van je held kruipt (in third-person view) om zo een veldslag naar je hand te kunnen zetten. Elke beschaving (je hebt de keuze uit de Perzen, de Grieken of de Romeinen) heeft twee helden, die natuurlijk ieder hun eigen voor- en nadelen hebben.

Aangezien de helden vrij krachtig zijn en het anders geen RTS meer zou zijn, is het logisch dat er een beperking is. Die komt in de vorm van stamina, wat in het Nederlands uithoudingsvermogen betekent. Eens het blauwe balkje leeg is, is het gedaan met de held te spelen. Mettertijd vult het zich weer, behalve in de campaign, waar andere regels gelden. Het balkje wordt daar niet automatisch aangevuld, je moet hiervoor letterlijk potten breken. Die zijn niet willekeurig geplaatst, waardoor vele missies jammer genoeg een onnodige lineairiteit krijgen. Een aantal missies spelen zich trouwens volledig af in Hero Mode. Of dit je bevalt, hangt van je smaak af. Sommigen zullen het leuk vinden, anderen willen het liever op pure strategie houden. Over het algemeen is de Hero Mode wel een leuke toepassing.

De grootste vernieuwing en troef van Rise & Fall zijn de zeegevechten. Dit vanwege het grote aantal mogelijkheden. Staat er een vijandelijk schip in de weg? Ram het! Schepen tekort? Enter dan één van jouw vijands schepen! Ook de details zijn heel leuk. De eenheden die op een schip zaten dat geramd werd, zullen in het water terechtkomen, alwaar je ze kan laten verdrinken of laten afmaken door je boogschutters. Zijn het je eigen troepen, dan beveel je ze best naar de dichtsbijzijnde kust te zwemmen voor ze verdrinken, zo gaan niet al jouw troepen onmiddellijk verloren. De schepen doen ook nog dienst als drijvende barakken.

Het spel eist vrij veel van je computer, dus met een minder sterk systeem zul je regelmatig te maken hebben met framedrops. Mocht je verslaafd raken aan dit spel, dan kan je de laadtijen gebruiken als plaspauze of als pauze om iets te eten of te drinken, maar zo verslavend zal het voor de meesten wel niet zijn. Verder zitten er nog een aantal enerverende bugs in, zoals je manschappen die zich vastlopen op de meest onmogelijke plaatsen. Over manschappen gesproken: zij blijken niet over al te veel verstand te beschikken. Ze gedragen zich oliedom, zodat je er constant op moet letten. In plaats van een grote strateeg voel je je dan eerder een babysitter. Storend zijn ook de onzichtbare muren, die te pas en te onpas opduiken.

De graphics konden beter, zeker in de tussenfilmpjes (let op de handen!). Meer valt er niet over te zeggen. Het geluid is over het algemeen wel in orde. De stemmen zijn gewoontjes, behalve die van Cleopatra. Die laatste is echt goed: er zit inleving in.

Rise & Fall: Civilizations at War heeft inderdaad geleden onder het faillissement. Het lijkt wel of er niet meer aan gewerkt is sinds de ondergang van Stainless Studios. En dat terwijl het beloofde een pareltje te worden.

Onze Score:
7.0
gerelateerd spel: Rise & Fall: Civilizations at War
geplaatst in: PC, Reviews
tags: , , ,


Leave a Reply