gaming sinds 1997

Rise of Nations: Thrones and Patriots

Onder hevig artillerievuur geef ik het bevel aan mijn generaals om het vijandelijk gebied binnen te vallen. Enkele meters verder volgen een kleine honderd infanterie-eenheden en nog zo’n 20 tanks het spoor van mijn trouwe generaals. De vijand had me zien aankomen zo blijkt, want er staat een heus ontvangstcomité klaar. Om de overwinningskansen naar mijn kant te doen overhellen, stuur ik een tiental gevechtsvliegtuigen naar het slagveld. Na een hevige strijd kan ik toch nog de vijandelijke stad bereiken met een twintigtal troepen en die innemen. Al mijn manschappen zijn dan toch niet voor niets gestorven, een opluchting!

Er zijn niet veel spellen die mij zo kunnen doen meeleven met het spelverloop. Wel de eerste Rise of Nations uitbreiding, Thrones & Patriots, kan het zonder problemen! Uren en uren heb ik besteed aan enkele grootste oorlogen die ik tot in de perfectie wou uitdokteren om met het grootst mogelijke machtsvertoon als winnaar gekroond te worden. Het origineel kreeg van Fragland maar liefst 94.2% en aangezien deze expansion redelijk wat nieuwe features bevat, belooft het geheel dus nog beter te worden. Het is moeilijk objectief te blijven na het spelen van zo’n prachtgeheel, aangezien het nu alleen over de nieuwe dingen gaat, maar ik zal het proberen!

Laten we beginnen bij de vernieuwingen die je van in het begin, als je het spel opstart, al tegenkomt. Aan de interface is weinig of niets veranderd, buiten dat je nu al je Library-research rechtstreeks vanuit de interface kunt starten zonder dus telkens naar het desbetreffende gebouw te zoeken.

Bij een RTS-uitbreiding horen natuurlijk ook nieuwe volkeren en dit zijn er dit keer 6 geworden. Je kan vanaf nu ook keet schoppen met de oude Zuid-Amerikaanse Maya’s en hun Noorderburen: de Amerikanen (opgesplitst in 2 naties: de oude “indianen” die je nu nog enkel in reservaten terugvindt en de Europese kolonisten die hun onafhankelijkheid verklaarden in de 18de eeuw), de echte Indianen (inwoners van India dus) en zelfs de Hollanders! Deze virtuele kaasboeren hebben enkele economische voordelen, zoals wapens op hun karavanen (Hollanders en caravans, ze zijn nu eenmaal onafscheidelijk), en ook op zee kunnen ze hun mannetje staan met enkele unieke schepen.

Er zijn ook 4 nieuwe campaigns bijgekomen. Deze zijn The New World (de eerste stappen op het Amerikaanse vasteland), The Cold War (USA vs USSR; nucleair vuurwerk gegarandeerd), Alexander the Great (de Perzen tegen de rest) en Napoleon (Frankrijk met grootheidswaanzin). Persoonlijk speel ik graag in de huidige tijd met moderne wapens, en vond ik dus The Cold War veruit de beste campaign uit het spel. Toch vind ik het jammer dat er geen Wereldoorlog II conflict in zit aangezien dit spel er zich er toch uitstekend toe leent.

Een andere nieuwigheid is de senaat. Hier kun je een resem van regeerpolitieken uitstippelen zoals Monarchie of Socialisme. Deze geven je dan weer een militaire of economische bonus. Je krijgt, afhankelijk van je politieke strekking, ook een speciale generaal, ook wel patriot genoemd. Deze kan dan bijvoorbeeld je troepen genezen of je artillerie sneller laten vuren, wat dan ook weer nieuwe tactische mogelijkheden opent.

Welke nieuwigheden mag je nog zoal verwachten in dit spel? Wel, er zijn 3 nieuwe wonderen bijgekomen die je weer een resem voordelen bezorgen. De graphics zien net ietsje scherper uit, al kan het ook gewoon gezichtsbedrog zijn. Laten we zeggen dat de engine niet echt verbeterd is, maar aangezien het geheel nog goed meekan met de huidige generatie RTS spellen is dit niet echt een minpunt.

Op het geluid valt, net zoals bij het origineel, niets op aan te merken. Sfeervolle muziek die veranderd naarmate je een veldslag wint of verliest en realistische geluidseffecten van wapens en voertuigen, wat moet een RTS nog meer hebben?

Op multiplayervlak zijn er enkele opties bijgekomen zodat je het spel wilt spelen zoals je zelf wilt. In andere games kan het soms voorvallen dat, juist wanneer je een gigantisch leger hebt en wilt aanvallen, een andere speler wint gewoon omdat hij x-aantal wonders meer heeft dan jijzelf. Gedaan met mietje spelen, nu zal er tenminste gevochten worden tot de laatste snik! (als je dat wilt tenminste…)

Al deze opties zijn ook mogelijk in een free game waarbij de menselijke tegenspelers vervangen worden door een aantal computerspelers waarvan je de sterkte kan van bepalen. En geloof mij, vanaf moderate (normale setting) zal de computer zelf tactische aanvallen uitvoeren en zal het winnen niet zo simpel meer worden! Bedenk dan dat er nog 2 hogere settings zijn en je weet dat je serieus zult mogen oefenen wil je de AI verslagen op het hoogste niveau!

Nu is de vraag: Zijn die 6 nieuwe landen, 3 nieuwe wonders, 4 nieuwe campaigns, de toevoeging van politieke strategieën en enkele andere nieuwe dingen genoeg om een hele expansion mee te vullen? Ik denk het wel, al moet ik toegeven dat het er op papier maar povertjes uitziet. De nieuwe campaigns zijn verruit de aangenaamste verrassingen die je weer uren en uren aan je scherm gekluisterd houden. Het geheel is nog meer dan vroeger een dijk van een spel en een must voor elke RTS liefhebber! Als je dit spel ergens in een of andere gold editie tegenkomt, zeker meenemen!

Onze Score:
9.0
gerelateerd spel: Rise of Nations: Throne and Patriots
geplaatst in: Microsoft, PC, Reviews
tags: , ,


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>