gaming sinds 1997

Rise of Nightmares

Met Rise Of Nightmares krijgen we eindelijk nog eens een spel voor Kinect dat niet bedoeld is voor kinderen of mensen die nog nooit een controller juist in hun pollen hebben weten te nemen. We duimden dus hard voor SEGA want de bewegingsgevoelige controller kon voorlopig de beloftes nog niet echt inlossen, toch als we even pakweg Dance Central vergeten of het nieuwe Sesame Street spel.

Het concept is even eenvoudig als duidelijk: horror en zombies. Om één of andere reden crasht je trein in Roemenië en net wanneer je je huwelijk probeert te redden blijkt dus je vrouw ontvoerd door Victor, een gekke wetenschapper die wel erg interessante plannen heeft met iedereen. Dat leidt tot het verkennen van een aantal sfeervolle omgevingen, het oplossen van hier en daar een eenvoudige puzzel en vooral het inslaan van allerlei hersenpannen en andere zachte weefsels.

De eerste momenten gameplay zijn in elk geval anders dan wat je gewend bent. Het is wel degelijk een first person spel en je beweegt je voor- en achteruit door een voet naar voren of achteren te plaatsen. Zorg er dus maar voor dat je Kinect je hele lijf goed kan zien. Problematischer is het veranderen van richting – via het draaien van je schouders – maar na een tijdje heb je ook dat onder de knie. Echt natuurlijk wordt het wel nooit en je kan je nooit ontdoen van de wetenschap dat het met een controller heel wat makkelijker zou zijn.

De makers zijn zich daar ook van bewust want complex zijn de opdrachten en de benodigde bewegingen niet, wat de soms opwellende frustraties beperkt. Je zal wel meer dan eens het loodje leggen door de controls, en dat is nooit de bedoeling dacht ik zo. Het wordt enigszins goedgemaakt door het feit dat de wapens lekker vettig zijn en dan ook op gepaste manier korte metten maken met de zombies. Dat de registratie van waar je precies slaat of hakt wat gebrekkig is, is in dit geval geen probleem aangezien ze snel genoeg neergaan en het knokken altijd plezierig is.

De bazen voegen daar nog een soort bewegingsgevoelige QTEs of goed gevonden variaties aan toe die een welkome afwisseling vormen en bovendien tonen dat Kinect echt wel originele gameplay kan voortbrengen. Denk bijvoorbeeld aan het moment waarop je heel strak stil moet staan om de vijand niet van je aanwezigheid op de hoogte te brengen. Jammer alleen dat zulke zaken vooral kids aanspreken en dat deze natuurlijk niet een dergelijk horroravontuur in handen krijgen.

Aan door jou geproduceerd bloed en gespletter geen gebrek in deze game dus, maar je zal er wel een prijs voor betalen. En die prijs is dat je constant met je ledematen staat te zwieren, wat tegelijk vermoeiend is en een beetje vervelend. Even vervelend is dat wapens na een tijd stuk gaan. Dat er een uitdaging nodig is – in dit geval het managen van je arsenaal en het zoeken van nieuwe stukken – begrijpen we, maar we hadden graag dan iets anders gezien.

Al bij al is deze Rise of Nightmares een boeiend experiment dat zeker het ervaren waard is, maar eentje dat als spel tegenvalt. Bepaalde stukken gameplay zijn gewoon erg onhandig, zoals het navigeren, en meer interessante probeersels passen dan weer eerder voor een spel voor de jongsten onder ons. Een allegaartje van geslaagde en vooral minder geslaagde onderdelen dus, en bepaalde gekke wetenschappers zouden hier een stevig monstertje uit kunnen fabriceren. Duimen maar dat hier vooral uit wordt geleerd en bijgeleerd zodat volwassen games voor de controller niet vanaf nu ook dood en begraven zijn. Toch nog een vervolg?

Onze Score:
5.0
gerelateerd spel: Rise of Nightmares
geplaatst in: Reviews, Sega, X360
tags: , , ,


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>