gaming sinds 1997

Runes of Magic

Ikzelf ben altijd al een fan geweest van betalende MMORPGs die ook wel P2P (Pay to Play) worden genoemd. Ze zouden me nog liever door het hoofd mogen schieten of omverrijden eer ik een niet betalende MMO zou aanraken, maar toch heb ik Runes of Magic gespeeld en leef ik nog. Het ziet er naar uit dat mirakels nog altijd bestaan!

Wat al snel vele lezers zal opvallen is dat Runes of Magic aardig wat gelijkenissen vertoont met een populaire P2P MMORPG: World of Warcraft. Dit is natuurlijk geen schande aangezien het de succesvolste MMO ooit is en enkele elementen lenen van de meester is nooit een slecht idee.

Diezelfde kwaliteit bereiken als zijn P2P tegenhangers zal altijd moeilijk blijven, maar onder de F2P MMO’s heeft Runes of Magic een ruime voorsprong. Het achtergrondverhaal van deze game is dat een god niet echt blij was met de gang van zaken in Taborea en over de hele wereld zogenaamde runenstenen verspreidde. Niet alleen de verschillende rassen die de wereld bevolkten wilden maar al te graag deze steentjes bemachtigen wegens hun magische eigenschappen, maar ook de tegenstanders van de god toonden ongezonde interesse. De perfecte aanleiding dus om elkaars hoofden in te slaan en een spel rond te bouwen!

In het spel zullen spelers slechts de mogelijkheid hebben om met één ras te spelen, namelijk de mensen. Dit ras kan zes verschillende beroepen uitoefenen zoals een verkenner, magiër of ridder. Tijdens de open bèta beloofde men nog om twee nieuwe beroepen toe te voegen, maar hiervan is spijtig genoeg nog niets te merken. Het is te hopen dat die snel worden toegevoegd in een content patch of iets dergelijks. Leuk om te weten is dat de speler op level tien een tweede beroep kan kiezen. Hierdoor zijn er tot 30 verschillende combinaties mogelijk wat ervoor zorgt dat spelers in groep minder snel afhangen van een specifiek iemand. Een zet als deze kan men alleen maar toejuichen aangezien niemand graag tijd zit tijd te verliezen in afwachting van één iemand een specifiek beroep vooraleer op avontuur te kunnen trekken.

Als we toch over groepen bezig zijn, kunnen we ook alvast zeggen dat er meer dan voldoende content is voor zulke mensen. Een normale groep kan maximum zes personages bevatten, terwijl een raid tot zesendertig spelers kan hebben. Neem hierbij nog eens over de 600 quests en spelers die graag PvE doen zullen zich even kunnen bezighouden.

Niet iedereen speelt graag PvE natuurlijk en ook hier hebben de ontwikkelaars aan gedacht. In tegenstelling tot recente MMO’s waar je oftewel zijde A of B koos is het in Runes of Magic meer ieder voor zich. Vanaf level 15 zal je de mogelijkheid krijgen om andere spelers te doden op een PvP server, maar dit heeft ook enkele voor- en nadelen. Voordeel is dat je voorwerpen kunt stelen van je slachtoffers, wat al direct de nodige motivatie geeft voor sommigen. Een nadeel is dat als je andere spelers doodt, je een negatieve reputatie krijgt. Hierdoor wordt je de toegang tot sommige locaties ontzegd tot je reputatie terug neutraal is. Je kan wachten tot de reputatie vanzelf positief wordt of andere spelers zoeken en doden met ook een negatieve reputatie. Hierdoor zorgt men eigenlijk voor een prooi-en-jager systeem. Spelers worden beloond om zogenaamde gankers of corpse campers op te jagen en af te straffen. Naargelang de reputatie die het personage heeft, krijgt het ook bonussen zoals meer damage of hitpoints en ook nieuwe items worden beschikbaar bij bepaalde NPCs.

Voor zij die ook iets anders willen doen dan dag in dag uit monsters doden, heeft men zes handelsberoepen in het spel gestopt, waaronder blacksmithing en alchemy. Een speler kan ze alle zes tegelijkertijd uitoefenen, maar eer hij ze allemaal op het hoogste level krijgt, zullen er toch enkele weken of maanden gepasseerd zijn.

Naast deze zes beroepen heeft men ook op level 10 de mogelijkheid om een “Arcane Transmutator” te gebruiken. Dit onderdeel van het spel is vooral nodig om je uitrusting te verbeteren. Door nieuwe en betere runen te vinden, kan je deze combineren om tal van bonussen op je uitrusting te plaatsen. Dit onderdeel is vooral handig om spelers een doel op lange termijn te geven, zodat ze gemotiveerd blijven om verder te spelen.

Een andere sociale feature is housing. Simpelweg betekent dit dat spelers een eigen huis kunnen bezitten. Wat vooral handig is, is dat het huis voor al je personages geldt. Hierdoor krijg je de mogelijkheid om bijvoorbeeld voorwerpen met het ene personage achter te laten en later op te pikken met een andere avatar. Dit telt ook voor guilds in het spel en later hebben ze dan de mogelijkheid om te pronken met hun overwinningen in diezelfde plekken.

Het spel mag dan misschien gratis zijn voor de speler, voor de ontwikkelaar en uitgever kost het nog altijd handenvol geld om te ontwikkelen en te onderhouden. Om toch nog winst te halen uit deze F2P MMO, maakt men zoals zovele soortgelijke games gebruik van micro-transacties. Gamers kunnen met echt geld diamanten kopen en deze inruilen voor specifieke items in het spel. In tegenstelling tot concurrenten smijt men hier niet met betere wapens of uitrusting naar je hoofd, maar met meer ondersteunende zaken zoals extra opslagruimte, drankjes die je een tijdelijke buff geven of puur cosmetische voorwerpen zoals een mooie hoed of broek. Overigens, om mensen niet te ontmoedigen van zulke voorwerpen te kopen met echt geld, kan je ze niet verliezen als je gedood wordt door een andere speler.

Grafisch krijg je een Aziatisch geïnspireerde stijl voorgeschoteld, gecombineerd met de cartoonachtige stijl uit World of Warcraft. De Aziatische invloeden vallen vooral op als je het design van de personages bekijkt, terwijl het vooral de omgevingen zijn die doen denken aan de grootste MMO ooit. Mooi allemaal, maar toch zal het grafisch nooit kunnen tippen aan dat van recente betalende varianten.

Je blijft een verschil merken als het neerkomt op details. Zo is de omgeving minder gedetailleerd wat betreft vegetatie bijvoorbeeld. Ook de personages zijn iets minder imposant en de uitrustingen lijken soms een beetje flets. Het geluid beschrijven levert een gelijkaardig verhaal op. Het is niet slecht, maar je merkt toch dat er minder tijd en geld aan gespendeerd is in vergelijking met een betalende MMO.

Als conclusie kan ik alleen maar vertellen dat dankzij Runes of Magic het free-to-play genre een gigantische stap vooruit heeft gedaan, maar (logisch) nog altijd niet aan het niveau komt van een betalende MMO. Toch mag gezegd worden dat deze alternatieve aanpak op vlak van micro-transacties samen met de hele lijst van features zeker meer dan voldoende geïnteresseerden zal lokken. Een aanrader voor wie niet elke maand wil dokken.

Onze Score:
7.0
gerelateerd spel: Runes of Magic
geplaatst in: PC, Reviews
tags: , , ,


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>