gaming sinds 1997

S.T.A.L.K.E.R.: Clear Sky

In Rusland kan alles. In Oekraïne, nog meer! Althans, zoveel wordt wel duidelijk tijdens het spelen van S.T.A.L.K.E.R. Clear Sky, opvolger van S.T.A.L.K.E.R. Shadow of Chernobyl.

Opvolger is in dit geval een losse term. De gebeurtenissen van Shadow of Chernobyl volgen deze van Clear Sky namelijk op. Of, anders gezegd, Clear Sky is de prequel. Het spel plaatst je in de fantastische setting van een desolaat Chernobyl (aka “The Zone”) in 2011. Desolaat tenminste, op een groepje S.T.A.L.K.E.R.s na. Wat zeg ik nu, een groepje, maak daar maar meerdere groepen van!

Het achtergrondverhaal begint wanneer je als protagonist gevangen wordt in een zogenaamde blowout. Deze blowouts zijn het gevolg van een groepje S.T.A.L.K.E.R.s die de kern van The Zone zijn binnengedrongen. Wanneer je deze blowout echter miraculeus overleeft, word je aangespoord om deze groep te achtervolgen, om zo het evenwicht in The Zone te herstellen.

Een excuus dus om je de weidse omgeving van Chernobyl te tonen. Een setting die uitermate sfeervol en gedetailleerd is nagemaakt door GSC Games. De doodsheid van de steppes slaagt erin de speler volledig in het verhaal onder te dompelen. Met hier en daar een mutantje of een zogeheten anomaly is het landschap snel gevuld en wat interessanter gemaakt. Voeg daaraan de onderling vechtende S.T.A.L.K.E.R.-facties (nvdr: ik haat die afkoring nu al) toe en wat op het eerste zicht uitgestorven bleek, blijkt plots een gebied vol naarstige bezigheid.

Een atmosfeer om je vingers van af te likken, alleszins, dat vond deze reviewer toch. In Shadow of Chernobyl kon je dan misschien al door dezelfde landschappen rondwandelen, en had je ook al een zekere inleving, maar met de nieuwe graphics van Clear Sky, wordt het er enkel beter op. Lichteffecten en het gebruik van DirectX10 zorgen ervoor dat de speler The Zone (letterlijk) in een volledig nieuw daglicht ziet. En dit ook ‘s nachts. Het spel beschikt immers over een doorlopende dag-nacht cyclus. Zo kan je dus (mits lang wachten) kiezen om een bepaalde opdracht ‘s nachts of overdag te vervullen.

Net zoals in Shadow of Chernobyl loop je als speler rond met een rugzak van 50kg. Hierin kan je dan allerlei geweren kwijt, medkits, verbanden, maar ook flessen wijn, brood, en jawel, ook worsten. Zoals voorheen zullen je wapens aftakelen na verloop van tijd en kan je deze upgraden. Dit upgraden is in Clear Sky wel zeer uitgebreid en voegt ook een nieuwe variatie toe aan het arsenaal. Laten we eerlijk wezen, het is een stuk leuker om met je eigen wapen te schieten, dat je zelf hebt uiterust met de beste snufjes, dan met een willekeurig wapen aan het werken te slaan.

Het geld dat je nodig hebt om zulke snufjes te kopen kan je verdienen door sidequests bij verscheidene personages in de S.T.A.L.K.E.R. wereld uit te voeren. Of door handel te drijven en dingen die je gevonden hebt te verkopen. Mogelijkheden genoeg.

Het spel zelf biedt een storyline modus en een multiplayer modus. De storyline modus geeft je in dit geval quasi een carte blanche voor hoe je de wereld in de game verkent. De enige beperking is dat sommige gebieden pas te bezoeken vallen nadat je bepaalde storyline elementen hebt afgewerkt. De verhaallijn geeft je ook toegang tot een soort van ‘factional warfare’. Daarbij kan je een zekere factie (Freedom, Duty, …) vervoegen, om samen met je nieuwe collega’s je even nieuwe aartsvijanden het hoekje om te helpen. Door je bij zo’n factie aan te sluiten kan je ook allerlei goodies verkrijgen en kan je ook exclusieve sidequests uitvoeren.

De multiplayer van Clear Sky bestaat uit vier verschillende modi. Deze zijn Deathmatch, Team deathmatch, Artifact hunt en Capture the artifact. De namen van deze modi spreken voor zich.

Tot zover al het goede aan Clear Sky. Er is echter ook een keerzijde aan de spreekwoordelijke medaille: bugs. And lots of them! Tot mijn grote spijt, en dat meen ik, durft het wel eens mis te lopen in de wereld van Chernobyl. Zo word je regelmatig teruggewipt naar die andere wereld, van Windows, of kan het zijn dat de quest waar jij net mee bezig bent bugged is. Met als gevolg dat je deze niet succesvol kan beëindigen en opnieuw moet beginnen om ze te resetten.

Veel van deze problemen zijn echter van de kaart geveegd met de komst van patch 1.54. Het enige foutje is dat na het patchen je savegame van een vorige versie van het spel niet bruikbaar meer is. Voor de leek: je zal het spel terug vanaf A moeten beginnen. Op zich niet erg, want het verhaal kan wel boeien, maar voor sommige gamers zal dit ongetwijfeld een probleem zijn.

Voor alle aandacht die GSC heeft geschonken aan de grafische kant, laat de geluidskant toch wat te wensen over. Geweerschoten klinken ofwel dof, ofwel te klaar. Een echt goede balans hebben ze daar niet in gevonden. Jammer, want voor een shooter zijn deze best belangrijk. Omgevingsgeluiden zijn overtuigend genoeg, maar die dringen zich zo terug op de achtergrond dat ze amper opvallen.

We kunnen concluderen dat Clear Sky een buitenbeentje is, eentje dat als één van de weinige titels tegenwoordig het nog aandurft om nieuwe en complexe gameplay te brengen. Voeg hieraan een boeiende verhaallijn toe, gloednieuwe graphics en een sfeervolle unieke setting, en je bekomt een succesvolle prequel. Jammer genoeg worden sommige van deze goede kwaliteiten overschaduwd door de bugs die in de releaseversie aanwezig zijn. Geduldige gamers of fervente S.T.A.L.K.E.R. fans zullen hier een vette kluif aan hebben. Voor de andere lezers onder ons biedt het spel nog steeds erg veel lekkers, met de caveat dat je je moet voorbereiden op een erg spannende, maar ook hobbelige, rit.

Onze Score:
8.0
gerelateerd spel: S.T.A.L.K.E.R.: Clear Sky
geplaatst in: Deep Silver, PC, Reviews
tags: , ,


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>