gaming sinds 1997

Saints Row

Grand Theft Auto slaagde erin een genre te creëren dat tot nu toe nog nooit beter tot leven werd gebracht dan door Rockstar zelf. Met GTA 4, die voorzien is voor 2007, moeten de talloze fans van het free-form gaming nog even wachten op de volgende aflevering van dit icoon. Het wachten wordt echter binnenkort een stuk makkelijker. Er staan immers heel wat veelbelovende games te drummen om de fakkel van meest spraakmakende spel over te nemen; denk daarbij aan Assassin’s Creed, Crackdown, Just Cause en deze Saints Row.

Saints Row draait om respect. Respect dat je moet verdienen om verder te raken in het centrale verhaal en om nieuwe missies vrij te spelen (die overigens erg origineel zijn en meer dan voldoende variatie bieden). De manier waarop je je meter opvult is echter jouw keuze. Je kan homies recruteren om je te helpen bij het aftuigen van ander gespuis, je kan zowat elke winkel, benzinestation of café overvallen, je kan je eigen personage van top tot teen ontwerpen, aanpassen, aankleden, coifferen, tatoeëren en pimpen; je kan kortom doen waar je zin in hebt, op een manier die tot nu toe nog maar zelden of misschien zelfs nooit is vertoond. Of ben je in het dagelijkse leven ook een drugsdealer, een verzekeringsfraudeur (doe alsof je wordt overreden), huurmoordenaar, carjacker, verzamelaar van hoertjes, achtervolgingsfreak, autotuner of racejock?

Je wordt door een dom toeval gerecruteerd bij de Saints Row gang en na een obligate knokpartij om je waarde te bewijzen raak je steeds dieper verwikkeld in een bloederige bendeoorlog waarbij je de Los Carnales, de Vice Kings en de West Side Rollerz moet afmaken en verdrijven. Op die manier verover en verdedig je steeds meer gebieden (36 in totaal), krijg je meer respect, en natuurlijk meer geld dat je kan gebruiken om aan je (vooral vernielzucht gerelateerde) grilletjes gevolg te geven.

Koop jezelf een steeds groter en vetter huis, vul je garages met wagens naar keuze, spuit ze in je favoriete kleurtje en koop je een grotere spoiler, kies voor die duurdere boxershorts en laat je haar doen door de hipste kapper van de stad. Wordt het te heet onder je voeten en zitten de flikken of andere bendes je te dicht op de hielen, dan kan je altijd even binnenwippen bij de plaatselijke ‘vergever’ die je reputatie weer zuivert in ruil voor wat cash. Jij bepaalt alles en mede daardoor wordt het spel een echte belevenis, eerder dan een rij opdrachten.

Naast jijzelf speelt vanzelfsprekend ook Saints Row, een indrukwekkend groot maar vooral heel intensief gedetailleerd en drukbevolkt gebied, een hoofdrol in het spel. De bewoners reageren verrassend realistisch, niet enkel als ze ragdoll-gewijs na een indrukwekkende explosie tegen een muur knallen om daarna een verdwaalde wielschijf op hun hoofd te krijgen, maar ook wanneer je begint te knallen, een auto steelt of gewoon gevaarlijk een bocht neemt. Zelfs de vuurgevechten spelen erg lekker en zijn quasi op het niveau van een full-time FPS. Je hebt geen auto-aim, maar de controls werken zo goed dat ik dat gebrek niet eens opmerkte. Hetzelfde geldt voor de physics van de voertuigen, die eveneens strak zijn uitgewerkt. Enkel bij het achteruitrijden kan de camera wat tegenwerken, maar dat is werkelijk een detail.

Ontdekken wat er allemaal te beleven valt is niet enkel een plezier omwille van alle actie, verrassingen, onvoorziene mogelijkheden en avonturen die ermee gepaard gaan, ook de interface, de map en de missiestructuur maakt van dit alles een makkie om mee van start te gaan en jezelf in te verliezen. Dat alles er in hoge resolutie prachtig uitziet is natuurlijk ook mooi meegenomen. Niet enkel de textures, modellen en details zijn tot op een ongezien niveau uitgewerkt, ook de opbouw van de stad, de afwisseling in architectuur en de realistisch aandoende structuren en buurten dragen bij tot de indrukwekkende visuele ervaring. Bovendien zijn er geen laadtijden, loop je gebouwen in en uit zonder enig oponthoud en zal je de occasionele pop-up, frame drop of vertical sync-problemen met alle plezier met de mantel der liefde bedekken. Laten we ook niet vergeten dat de tussenfilmpjes kwalitatief uitstekend zijn. Enkel met de Vsync kan er nu en dan nog iets mislopen, maar niet in die mate van de demo. En inderdaad, de muziek is ook dik in orde!

Wie bovendien denkt dat na het uitspelen het gedaan is met de ondeugende pret, zal zijn mening moeten herzien door de vele meerspelermogelijkheden. Hoewel we die nog niet even uitgebreid hebben kunnen testen, valt ook hier heel wat veelbelovends te beleven. Met speltypes zoals Protect the Pimp, Gangster Brawl, Big Ass Chains en Blinged Out Ride zal je geen gebrek hebben aan herspeelbaarheid en opties om met je vrienden aan het werk te gaan. Bij Protect The Pimp bijvoorbeeld moet één groep trachten de pooier veilig en wel op een bepaalde locatie te krijgen, terwijl de rivaliserende groep hem net moet proberen koud te maken. En je kan in de lobby bovendien stoer doen met je personage dat je zelf hebt uitgebouwd!

Over dit spel kan ik nog pagina’s vullen, maar uiteindelijk willen jullie gewoon weten of je dit spel moet kopen. Een volmondige ‘ja’ is het antwoord, want Saints Row is een topper van een game, evenzeer als het een stad is die al snel je tweede thuis zal worden en een ervaring die je Xbox 360 tot diep in de nacht een virtueel ritje van jewelste zal bezorgen. Voor wie houdt van GTA is dit een must. Het is weliswaar een kloon (radiostations iemand?), maar dan eentje ingespoten met hormonen en testosteron, vol puberaal plezier en onverantwoord gedrag, zwetend uit elke naar grove schuttingtaal riekende porie. Mét bazooka’s. Dit, mijn vrienden, is leven in Saints Row en THQ en Volition hebben zonet een nieuwe standaard neergezet voor free-form gaming!

Onze Score:
9.0
gerelateerd spel: Saints Row
geplaatst in: Reviews, THQ, X360
tags: , ,


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>