gaming sinds 1997

Sensible Soccer 2006

Nadat ik een “reviewcopy” had ontvangen die achteraf toch nog niet zo afgewerkt bleek te zijn, schreef ik een niet zo positieve preview van Sensible Soccer 2006. Stel je maar mijn verbazing voor toen ik een winkelexemplaar ontving met daarop de woorden “9/10 – Eurogamer”. Waren onze waarde Engelse collega’s gek geworden of had Codemasters toch genoeg wijzigingen aangebracht om zo’n hoog cijfer te verantwoorden?

Verbaasd door Eurogamer’s score, ramde ik snel het game in mijn PS2 en liet het opstarten. Wat maakte die voetbalgekke Engelsen zo enthousiast? Ik zal er later op terugkomen, maar eerst zal ik wat over het game zelf vertellen.

Sensible Soccer is een van die oude klassiekers uit de vroege jaren ’90. Toen speelde je voetbalgames nog vanuit een top-down zicht, waardoor ze weinig te maken hadden met games van nu als Pro Evolution Soccer of FIFA. Spelers waren onduidelijke hoopjes pixels die allemaal op elkaar geleken, waardoor een toevallige voorbijganger soms dacht dat je een flipperspel met een groene achtergrond aan het spelen was.

Gelukkig zijn er met de jaren heel wat zaken veranderd. Hedendaagse footies hebben veelal officiële licenties, levensechte spelers en stadions en zelfs professioneel commentaar (dat na een tijdje meestal vervelend wordt).

In tijden waar FIFA en Pro Evolution Soccer elkaar naar de kroon steken, vond iemand bij Codemasters dat het moment aangebroken was om voor wat old-skool arcade-voetbalpret te zorgen. Er zijn er immers al veel geweest die tegen EA en Konami probeerden op te boksen met een simulatie en die zijn allemaal jammerlijk gefaald. Tijd voor een andere aanpak dus!

Op zich zorgt de terugkeer van Sensible Soccer voor een frisse wind in de gameswereld; het top-down gezichtspunt en de simpele gameplay zorgen ervoor dat zowat iedereen makkelijk in het spel kan komen. Je hebt geen uren oefening nodig om die ene speciale dribbel te beheersen of om eindelijk een vrije trap binnen te schieten. Sensible Soccer plaatst je onmiddelijk in de actie.

Het eerste wat opvalt is de simpliciteit van de controls. Je hoeft geen duizend knoppencombinaties te kennen voor speciale bewegingen, want alles gebeurt via drie knoppen. That’s it! De besturing is simpel, maar zeer effectief en de skills van een speler komen dan ook uit zijn strategisch inzicht (bv. hoe snel kan hij een vrijstaande man vinden?) i.p.v. zijn vaardigheid in het rammen op knopjes.

Je speler volgen is erg makkelijk. Je ziet voortdurend een pijl met de richting van de speler en zijn pass. Hoe langer de pijl, hoe harder het schot of de pass. Dat doe je overigens door de respectievelijke knoppen langer in te drukken. Opnieuw maakt het spel indruk door zijn simpliciteit en efficiëntie.

Het eerste minpunt is het beperkte gezichtsveld. Je ziet haast nooit waar je spitsen staan als je de aanval begint vanop de eigen helft.

Hoewel de AI verbeterd is sinds onze preview, is er nog steeds geen mogelijkheid om een bepaalde speler een actie te laten ondernemen. De CPU doet het voor jou en als je het anders wou zien, dan heb je pech. Het leidt vaak tot verwarrende situaties bij hoekschoppen. De bal wordt voor doel gegooid en je wil erop koppen, maar het resultaat is dat drie spelers nutteloos op de grond liggen omdat de AI continu de actieve speler verwisseld heeft.

Na een tijdje raak je gewend aan dergelijke situaties, maar dan duiken er plots veel grotere ergernissen op. De onspectaculaire graphics zijn geen verrassing. Sensible Soccer is nooit een mooi spel geweest en zal dat ook nooit worden. De tekenfilmachtige personages zullen niet bij iedereen in de smaak vallen. Hoewel ik er zelf geen fan van ben, zal ik er geen rekening mee houden in mijn beoordeling. Er zijn immers genoeg mensen die zo’n stijl wel grappig vinden, al stel ik me dan ook vragen bij hun mentale gezondheid.

Wat mij het meest ergerde was dat Codemasters bijna geen moeite heeft gedaan om voor een degelijke soundtrack te zorgen. Wanneer je het spel opstart, krijg je de gekende Sensible Soccer-tune te horen, maar in-game krijg je enkel het lawaai van het publiek te horen. Je krijgt haast nooit de indruk dat ze een boeiende wedstrijd te zien krijgen. Het lijkt wel alsof iedereen zijn stem opwarmt om een opera te zingen.

Heb je net een onwaarschijnlijk mooi doelpunt gescoord? Heeft je keeper een wereldsave gedaan? Heeft een tegenspeler net een afschuwelijke tackle uitgevoerd? Denk maar niet dat de toeschouwers reageren. Je hoort enkel “Aaaaaaaaaa”, en dat 90 minuten lang.

Statistieken: nog zoiets waar voetbalfans dol op zijn. In Sensible Soccer moet je echter niets van dat alles verwachten. Na een potje krijg je enkele kleine statistieken over het aantal kansen of het percentage balbezit, maar die krijg je tijdens de rust niet te zien. Je strategie aanpassen tijdens het spel zit er dus niet in. Je hebt geen idee waar het zwakke punt van een elftal ligt en je kan enkel afgaan op wat er gebeurt op het scherm.

Codemasters heeft geen licenties gekocht en aldus hebben de spelers in Sensible Soccer allemaal licht aangepaste namen. Als je tijd en zin hebt, kan je ze allemaal wel aanpassen, maar daarvoor heb je best ook een aardige voetbalkennis.

Zo, wat ik ben nu nog vergeten te vermelden? Sensible Soccer biedt heel wat toernooien aan (waaronder uiteraard de wereldbeker) en als je wilt, kan je er zelf nog enkele ineenknutselen. Je kan ook teams en spelers creëren en er zijn heel wat dingen vrij te spelen door bekers te winnen.

Is dat genoeg? Ja en nee, eigenlijk. Wie stond te springen voor een makkelijk op te pikken arcadespel waarin je snel enkele matchen kan afwerken, zal zich zonder twijfel vermaken met Sensible Soccer 2006, maar wie diepte wil, zou zich wel eens snel kunnen vervelen.

Eer ik mijn besluit trek, zou ik even nog willen terug keren naar het begin van mijn review. Eurogamer gaf dit spel 9/10 en de reden daarvoor is duidelijk: old-skool arcadegameplay wèrkt en zorgt voor een leuke ervaring. Naar mijn mening daarentegen, verdient dat op zich geen hoog cijfer. De graphics en het geluid zijn gewoon slecht en er zijn momenten waar Sensible Soccer de bal aardig mis slaat (schopt?), bv. op vlak van AI.

Als je op zoek bent naar een snelle arcadegame, kan dit wel iets voor jou zijn, maar als je diepte wilt, blijf je best bij FIFA of PES, althans tot Codemasters voor de dag komt met iets beters dan een snelle bewerking van een oude klassieker

Onze Score:
5.0
gerelateerd spel: Sensible Soccer 2006
geplaatst in: Codemasters, PS2, Reviews
tags: , ,


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>