gaming sinds 1997

Shadow Hearts: Covenant

Turnbased RPG’s, in Japan zijn ze razend populair, hier iets minder. Buiten de occasionele Final Fantasy blijven daarom de meeste van deze soort games in hun verre thuisland. Af en toe wordt er een eentje vertaald, zoals hier het geval is…Ik geef u: Shadow Hearts

Het verhaal
Het begint allemaal in 1913…
Je ziet een trein voorbij bulderen.
De trein is beladen met een opdracht van het japanse leger: een meisje, genaamd Alice, te vervoeren naar het verre China…
Dit was buiten onze Engelsman Roger Bacon gerekend, de badguy van heel het verhaal.
Zijn doel is om, hoe raad je het, de wereld te veroveren en dit met behulp van Alice.
Je ziet hem alle soldaten die Alice bewaken afslachten, waarop hij haar mee wilt nemen, omdat ze zogenaamde ‘special powers’ zou hebben.
Dit is het moment om onze hero in het verhaal te gooien, deze maal is hij Yuri genaamd.
Hij werd opgeroepen om deze quest te voltooien door een soort mysterieuze stem in z’n hoofd, deze stem zal hem nog meermaals op het rechte pad houden in het verdere verloop van het verhaal.
Uiteraard is je opdracht om de snode plannen van Roger te verijdelen, en wonder boven wonder, hij slaagt erin Alice te redden.

Vanaf dit moment start de actie!
Jij staat moederziel alleen in de trein, en moet uiteraard achter Roger aan, deze tocht leid je uiteindelijk naar het verre China.

De rest van het verhaal moet je zelf maar ontdekken, het zou een zonde zijn het te verklappen. O ja, als je ooit Koudelka op de ouwe getrouwe PSX hebt gespeeld, kan dit wel handig zijn om het verhaal te begrijpen, sommige stukken zitten nogal in elkaar geweven met die game, hoewel het op zich ook allemaal wel te begrijpen is hoor.

De gameplay
Het spel is een turnbased RPG. Het speelt ongeveer als Final Fantasy, je moet rondlopen en je wordt random aangevallen, wanneer dit gebeurt ga je naar een “gevechtsgebied” waar je al de characters ziet staan, klaar om aan te vallen, een item te gebruiken, een spreuk te casten, etc…

Om je attacks te timen maakt het spel gebruik van een Judgement Ring. Dit is een ring waarop een pijl ronddraait en waarbij het de bedoeling is op het juiste moment op de X-toets te drukken wanneer deze pijl boven een afgebakend gebied van de ring hangt. De ring heeft telkens zo’n drie gebieden, als je deze dus alle drie goed hebt getimed, dan heb je een perfecte aanval. Met behulp van upgrades kan je de gebieden groter maken op de ring zodat het makkelijker wordt om een “perfect” te scoren.

Deze methode is wel leuk, hoewel het na een tijdje toch een beetje eentonig wordt, aangezien je deze toetsen vanbuiten kent en het dus redelijk simpel is een perfecte aanval uit te voeren.

Nadat je enkele monsters hebt verslagen, moet je je ‘Malice’ meter naar beneden krijgen. Dit is een soort wraak meter van je verslagen vijanden, je kan deze laten zakken in de Graveyard, je krijgt hier dan een vijand voorgeschoteld die is opgebouwd uit de zielen van degene die je juist verslagen hebt. Je kan alleen maar naar de Graveyard gaan vanop een savepoint, deze staan verspreid over heel de game, let dus steeds goed op dat je Malice niet te hoog stijgt, anders kan je wel eens voor onverwachte verassingen komen te staan.

Dit is volgens mij een leuke toevoeging op de gameplay, minder leuk is wel dat het niet zo’n simpele gevechten zijn, en als je ze dan wint, krijg je helemaal geen experience of gold bij.

Over het vergaren van experience kan ik kort zijn, na elk gevecht word de gekregen experience verdeeld onder je party leden, met een beetje geluk krijg je ook nog wat goud of een item.

Yuri heeft ook de mogelijkheid om in een soort monster te transformeren tijdens de combat, dit geeft hem nieuwe krachten en mogelijkheden, je kan deze monsters unlocken door ze eerst zelf te verslaan, hierna worden ze beschikbaar voor Yuri. Dit is zeer leuk en zorgt voor de nodige afwisseling in het combat gedeelte.

In zijn geheel gezien is de gameplay zeer leuk, hoewel hij na een tijdje een beetje repetief kan overkomen.

Het geluid
De muziek is zeer goed, er wordt veel gebruik gemaakt van piano’s en dit gaat goed samen met de donkere sfeer van het spel, hoewel hij soms nogal wat repetief overkomt. Wanneer er wordt overgeschakeld naar het combatscherm wordt de muziek ook aangepast en krijgt het meer een opzwepende ondertoon. De voice-overs daarentegen zijn ronduit miserabel, hier hadden ze meer aandacht aan moeten besteden. De geluidseffecten zijn ook mooi, en dragen ook bij tot de spanning.

De graphics
De graphics zijn eigelijk het enige echte minpunt van deze titel, hoewel gameplay natuurlijk het belangrijkst is, dragen graphics altijd bij tot de sfeer, en tja, dat kan van deze game niet echt gezegd worden. De playstation 2 kan met gemak betere produceren, het geheel ziet er een beetje onafgewerkt uit. De characters zelf zien er nog wel mooi uit, maar de textures zijn niet om aan te zien. De achtergronden zijn zoals je al wel had verwacht allemaal gepre-rendered, zoals in bijvoorbeeld de Resident Evil reeks. De FMV filmpjes daarentegen zijn dan wel van uitstekende kwaliteit, daarom is de overschakeling van de intro naar ingame toch wel een hele aanpassing, maar zoals ik hierboven al zei, graphics zijn niet alles.

Shadow Hearts is een zeer degelijk RPG, met een fantastisch verhaal, leuke gameplay, mooie sound en iets mindere graphics, iedereen die heeft genoten van Final Fantasy zal dit ook weten te appreciëren, de mindere graphics moet je er dan maar bij nemen. De toevoeging van de Judgement Ring en de Malice meter zorgen voor de originele noot in deze titel

Onze Score:
7.0
gerelateerd spel: Shadow Hearts: Covenant
geplaatst in: PS2, Reviews
tags: , ,


Leave a Reply