gaming sinds 1997

Shinobido: Tales of the Ninja

Shinobido mocht ik, bij gebrek aan een minder positief woord, al eens testen op de PS2. Toen doorkliefde ik net niet de luchtpijp ervan met een shuriken (noem het mededogen), maar deze keer stond ik een stuk dichter bij die zonet genoemde move. Het spel is er immers na de port naar de PSP absoluut niet beter op geworden, integendeel…

Ninja’s zijn nochtans altijd cool, of niet soms? Kijk maar ’s naar Ninja Gaiden of de hier en daar opduikende cultfilm met ijzig coole actiescènes die me op het puntje van de zetel laten belanden. Jammer genoeg kan de inherente aantrekkingskracht van de meedogenloze en fluisterstille killers, gekleed in een zwart pak en gezegend met een mysterieuze blik, ditmaal het tekortschietend spel niet redden.

De makers hebben nochtans niet de gemakkelijkste weg genomen langsheen de daken en verlaten straatjes. Zo krijg je meer dan 30 personages, de mogelijkheid om levels te downloaden van de PS2 en een stuk of wat multiplayermogelijkheden. Zelfs de opzet van de missies lijkt op het eerste gezicht geslaagd: je kan immers relatief vrij kiezen wat je gaat doen en wanneer en ook de nodige afwisseling qua inhoud is voorzien. Zo mag je nu en dan iemand veilig langsheen gevaren loodsen en moet je ook je speelstijl regelmatig aanpassen van Rambo naar Sam Fisher. Positief is ook dat je véél spel krijgt in ruil voor je geld. Een beetje zoals wanneer je 2 eurocent geeft aan een opgehitste buitenwipper.

Jammer genoeg hebben diezelfde ontwikkelaars niet genoeg tijd besteed aan de problemen die zijn grotere broertje ook al had. Die klaagzang kan je overigens hier opnieuw lezen, net als wat meer informatie over het verhaaltje dat ik hier wegens geen zin en omdat het weinig terzake doet niet zal herhalen. Naar de problemen dus!

De cameravoering is slecht. Zo slechts zelfs dat je nu en dan je eigen samoeraizwaard niet meer zal terugvinden en hopeloos wat zal rondzwaaien om toch maar een glimp op te vangen van waar jouw personage nu weer in is verdwaald. Hetzelfde geldt overigens voor je vijanden en je kan je voorstellen dat het dan minder gemakkelijk is om ze te verslaan; in tegenstelling tot echte ninja’s beschik ik immers niet over vijfde, zesde of zevende zintuigen. Zowel wanneer je binnenin gebouwen bezig bent of hopeloos probeert schalks tegenstanders te passeren, zal je gefrustreerd je PSP (zachtjes) tegen de muur knallen (het schermpje, weet je wel).

Bovendien zal je, terwijl je de camera met veel passie tracht in de juiste positie te dwingen, meer dan eens bedenken dat het spel er helemaal niet knap uitziet. Niet enkel het leveldesign doet wat claustrofobisch aan (maar dat willen we op de PSP nu en dan nog eens vergeven), maar dat dit gebeurt met nogal ongeïnspireerde graphics en modellen die met moeite zichzelf herkennen is minder normaal.

De gameplay dan? De controls van de PSP helpen het spel allesbehalve vooruit. In vergelijking met de PS2 moet je je vingers nog meer in knopen wringen. Het feit dat je vaak met de schouderknoppen bezig bent helpt ook niet om voorzichtig verder te sluipen en verhindert een vlotte aaneenschakeling van moves zoals we dat ondertussen gewend zijn van God of War of Daxter. De gevechten komen overigens ook nooit aan de enkels van de standaard gezet door de net genoemde titels, idem voor de verhaallijn.

En om af te sluiten: de AI is slecht. Of laat me het anders stellen: artificieel is het in ieder geval, intelligent helemaal niet.

Shinobido: Tales of the Ninja op de PSP hoef je dus niet echt te kopen. Wil je het spel toch proberen, dan zou ik je eerder de game op de PS2 aanbevelen, maar ook daar was het al niet beter dan de middelmaat. Deze game voorbijsluipen dus, uitgenomen voor wie ’s nachts slaapt in een zwarte pyjama, met een rood lint om het hoofd en met samoeraisaus op het nachttafeltje.

Onze Score:
5.0
gerelateerd spel: Shinobido: Tales of the Ninja
geplaatst in: PSP, Reviews, Sony Entertainment
tags: ,


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>