gaming sinds 1997

Sid Meier’s Civilization V

Het is vijf jaar sinds de vorige episode van Sid Meier’s beroemde turn-based strategiespellen maar nu is het er dan eindelijk: Civilization V is gearriveerd en ik was meer dan benieuwd om het te spelen. Na meer dan een jaar bezig geweest te zijn met Civ IV en de Warlords uitbreiding vroeg ik me af wat Sid ons deze keer zou voorschotelen en hoe het spel nog beter gemaakt zou kunnen worden. Laten we eens kijken!

Laten we beginnen bij het begin zodat mensen die nog nooit een Civilization spel gespeeld hebben (zijn er zo’n mensen jonger dan 12?) een idee hebben van waar het allemaal om draait: je kiest een natie met een leider, en start met de bouw van je rijk met een paar mensjes rond het jaar 4000BC. Creëer je eerste stad, begin met wat te exploreren, ontmoet andere rijken, breid uit in alle mogelijke manieren en eindig als de beste van de besten. Klinkt simpel maar dat is het niet.

Civilization is als een schaakspel maar waar schaken driedimensionaal (althans, je stukken op het bord zijn dat toch) heeft Civ honderden dimensies. Je kan je beschaving op zowat alle mogelijke wijzes laten groeien en je kan het spel op bijna evenveel manieren winnen. Ben je een oorlogsfanaat? Overmeester de hoofdsteden van je tegenstanders en je win door dominantie. Ben je vredelievend? Zorg ervoor dat je genoeg stemmen krijgt bij de Verenigde Naties en je hebt die Diplomatic Victory in je zak. Hou je van onderzoeken? Bouw een ruimteschip en lanceer het in de ruimte voor een wetenschapsoverwinning. Ben je voor het exploreren van cultuur? Vervolledig vijf sociale politieke groepen en bouw het Utopia project voor de overwinning! En al dit wordt stap voor stap gedaan.

Waar real-time de laatste 20 jaar zowat hét buzzwoord voor strategiespellen is geweest moet een spel zoals Civilization turn-based blijven want er is zoveel dat tegelijkertijd gebeurt dat het onmogelijk is om dit in real-time allemaal bij te houden. En alhoewel turn-based “saai” kan klinken is Civilization zo diep en immens dat je het moeilijk zal hebben met weg te gaan van je computer en niet op de “next turn” knop te klikken eens je begonnen bent.

Men kan bijna een boek schrijven over alle dingen die je kan doen in Civilization maar ik stel voor dat je mijn review van Civilization IV er eens op naslaat voor meer achtergrond en de algemene principes van het spel zodat we verder kunnen gaan over wat er nieuw en veranderd is in dit vijfde deel van de serie.

De interface is nogal wat veranderd om het spel te stroomlijnen en alhoewel het wat gewoon worden vergt van de eerdere fans werkt het allemaal redelijk vlot en goed. Er is weer wat extra informatie beschikbaar maar tegelijkertijd krijg je nooit het gevoel dat je overspoeld wordt. Je krijgt wat je nodig hebt en als je meer wil weten is additionele info maar een klik verwijderd.

De visuele presentatie is ook verbeterd met leuke animaties en meer focus op detail. Een van de grootste veranderingen is dat we nu een hex-map krijgen in plaats van vierkantjes. Dit verandert niet echt veel aan de strategie (alhoewel je wel gelimiteerd bent tot zes in plaats van acht richtingen) maar zorgt wel voor een meer organisch en realistisch zicht van de kaart.

Een van de zaken die wel een aanpassing in de strategie vergt is de verwijdering van religie en het oude staatssysteem in ruil voor een cultuurboom die bonussen geeft op bepaalde vlakken afhankelijk van welke sociale politiek je volgt. Een interessante verandering die het aantal zetten van anarchie vermindert en combinaties van politiek toelaat die je manier van spelen het best passen.

De grootste verandering voor vechtersbazen zal zonder twijfel de toevoeging van ranged units zijn naast het feit dat je je mannetjes niet meer op hetzelfde vlak kan opstapelen. In vorige edities kwam het meestal neer op genoeg ventjes rond een stad zetten en dan op volle kracht aan te vallen om een zekere overwinning te behalen. Nu gebeurt het allemaal wat tactischer. Stel je ranged units wat verder weg op om de verdediging van een stad te verzwakken en laat je sterke gevechtseenheden die stad dan innemen met minimale schade aan henzelf. Ondertussen moet je wel uitkijken voor tegenaanvallen op je aanvalstroepen want steden kunnen nu ook zelf een aanval doen.

Een extra dimensie wordt gecreëerd door de toevoeging van stadstaten. Ze zijn een beetje zoals andere beschavingen maar ze breiden niet uit en kunnen je helpen. Doe missies voor ze (vernietig barbaarse nederzettingen, geef resources, …) en ze zullen vrienden of zelfs geallieerden worden waardoor ze je extra’s zullen geven in wat ze ook maar hebben qua specialisatie. Hou ze als geallieerde en wanneer een vijandig rijk je aanvalt zullen ze zij-aan-zij met je vechten. Een leuke toevoeging die je effectief kan gebruiken… or niet. De keuze is aan jou. Hun impact is relatief klein maar dat ze er zijn geeft wat extra kleur aan het spel en ze kunnen je helpen met het verkrijgen van een diplomatieke overwinning want ze hebben evengoed een stem bij de Verenigde Naties.

Voor de rest zijn er een hoop kleine aanpassingen gedaan die het spel in het algemeen verbeteren. Je moet geen specifieke gebouwen meer hebben om bepaalde Wonderen te kunnen bouwen (geen lighthouse om The Great Lighthouse te bouwen bvb), geen nood meer aan transportschepen aangezien elke unit op water kan eens je de nodige technologie hebt, units hebben hit points zodat ze niet noodzakelijk bij een eerste aanval dood gaan, de algemene AI van steden die uitbreiden alsook werkers is serieus verbeterd, en ga zo maar door…

Niet alles is echter perfect in Civilization V. Eerst en vooral: de systeem specificaties. Civilization V mag er dan wel een pak beter uitzien dan de vorige versie, maar die minimum specs kan je maar beter serieus nemen en ik vind ze er nogal over. Zelfs met mijn Core2Duo E8400 en GeForce 8800GT, welke toch deftig boven de minimum zitten, kan ik nog steeds de map aangemaakt zien worden, blok per blok. En dat op slechts 1280*1024 qua resolutie! Waarom is Civilization V zo zwaar? Het is niet dat de graphics ZO fantastisch zijn!

De AI van de andere beschavingen is ook niet echt verbeterd. Ze zijn totaal onlogisch en kunnen je met volle kracht aanvallen om dan enkele zetten later een vredesverdrag te vragen. Ook is het onmogelijk om te zien hoe zij staan tegenover jou, iets dat geen probleem was met vroegere versies. Je kan misschien denken dat dit niet belangrijk is, maar dat is het wel als je voor een diplomatieke overwinning gaat. En als het effectief niet belangrijk is: waarom kan je dit bij de stadstaten dan wél zien?

Er zijn nog kleine aanpassingen die me storen: alle beschavingen lijken met dezelfde technologieën te beginnen waardoor je initiële keuze pas veel later een (kleine) impact heeft. Je kan nu research agreements opzetten die zogezegd een impact hebben op hoe snel je technologie ontdekt (alhoewel ik daar weinig van gemerkt heb) maar je kan geen technologie meer uitwisselen, iets dat ik écht teleurstellend vind.

Iets anders dan een “tijdsoverwinning” verkrijgen lijkt ook een stuk moeilijker geworden. Ik heb het spel nu al meerdere malen uitgespeeld maar focussen op je doel met enkel een paar steden lijkt een zekere manier om het niet te halen. Ik kan hier fout in zijn, maar het lijkt wel dat als je je rijk niet héél groot maakt (wat neerkomt op anderen overwinnen of je grenzen gesloten houden totdat je alle grond achter je initiële steden bezet hebt) je kansen om bij voorbeeld in de ruimte te geraken of een cultuuroverwinning te behalen zeer klein zijn.

Omdat we ons reviewexemplaar redelijk laat ontvingen, hebben we het spel met de eerste patch reeds geïmplementeerd kunnen spelen en ik kan eerlijk zeggen dat het spel geen enkele keer gecrasht is tot nu toe. De enige bugs die ik opgemerkt heb zijn dat na een (lange) tijd spelen het geluid soms raar begint te doen en dat ik een keer heb meegemaakt dat ik geen onderdelen van het ruimteschip mijn hoofdstad kon laten binnenrijden. Buiten deze twee dingen heb ik geen enkele duidelijke bug ondervonden die de gameplay vermindert.

Dus wat is ons finaal verdict over Civilization V? Wel, er zijn veel verbeteringen tegenover versie IV, een hoop kleine tweaks die de gameplay in het algemeen verbeteren en enkele toevoegingen zoals de stadstaten die wat extra flair brengen. We geven Civ V echter geen bijna perfecte score want het is verre van perfect. Met de eerste patch lijken de meeste bugs verdwenen te zijn maar de systeemvereisten zijn overdreven hoog, de AI van de andere beschavingen is nog steeds niet om over naar huis te schrijven, en niet alle veranderingen zijn effectief verbeteringen.

Echter, al bij al zal Civilization V je op dit “next turn” knop laten blijven klikken tot het ver na middernacht is en je je afvraagt waarom het plots zo donker is geworden. Ongelooflijk verslavend, net zoals altijd!

Onze Score:
9.0
gerelateerd spel: Civilization V
geplaatst in: 2K Games, PC, Reviews
tags: , ,


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>