gaming sinds 1997

Silent Hunter 5: Battle of the Atlantic

Silent Hunter 5: Battle of the Atlantic is Ubisofts nieuwste deel in de lang lopende simulatiereeks die doorheen de jaren toch heel wat fans heeft weten te verzamelen. Jammer dan dat alhoewel die stevige basis er nog altijd is, de afwerking deze keer te wensen overlaat. En dan hebben we het niet alleen over het erg gebrekkige DRM-systeem waar al zoveel over te doen was. Hou daar wel rekening mee wanneer je niet altijd kan beschikken over een internetverbinding.

Eerst even het overduidelijke duidelijk maken. Het is wereldoorlog 2 en jij bent kapitein van een dodelijke Duitse onderzeeër. De oceanen liggen voor je open en je opdracht bestaat eruit om de vijandige vloot op zoveel mogelijke manieren dwars te zitten en zo de oorlog te beslechten in het voordeel van de hakenkruisliefhebbers.

Wat onmiddellijk opvalt is dat de makers deze keer een vreemde beslissing hebben genomen qua toegankelijkheid. Sommige nieuwe features, zoals de mogelijkheid om rond te lopen in je sub en het eenvoudiger (maar ook minder interessant) maken van de interface en realistische opties, lijken wel bedoeld om het nieuwkomers wat gemakkelijker te maken, maar je krijgt wel zo goed als geen hulp om de vele ingewikkelde spelonderdelen te begrijpen. Ik voelde me terug 15 jaar jonger, toen het normaal was dat je complexe games te verteren kreeg zonder goeie in-game tutorials. Wel had je toen gelukkig encyclopedische kanjers van manuals, iets waar uitgevers duidelijk al lang geen geld meer willen insteken. Bereid je dus maar voor op heel wat uren gefrustreerd dingen uitproberen, ontdekken en opzoeken op het internet.

Keerzijde van de medaille is dat Silent Hunter 5 je dan wel gelukkig heel diepe gameplay weet aan te bieden, en heel wat content. Er is de campagne, enkele historische missies en de interessante multiplayer die vooral nog wat wacht op zelfgemaakte content en wat meer spelers. De campagne kon volgens mij wat meer vrijheid hebben geboden, en ook de omkadering is niet altijd even spannend als zou kunnen bedacht worden, maar wel krijg je heel wat verschillende objectieven en worden missies mooi ingekapseld in de grotere oorlog rondom je.

Ook de sfeer in je onderzeeër zit snor: je houdt bijna je adem in wanneer je in een donkere nacht met je periscoop de einder aftuurt, zachtjes duikt om daarna je dodelijke lading te lossen op niks vermoedende tegenstanders. Bovendien is die vijand ook niet van gisteren en de hel barst maar al te vaak los boven of op je hoofd wanneer je een foutje maakt of je je net iets teveel gedraagt als een Rambo met snorkel. Op dat moment in first-person door je schip rennen om bevelen te schreeuwen terwijl rondom je chaos uitbarst, is erg spannend! Ik kreeg met andere woorden al snel zin om nog ’s Das Boot in de DVD-speler te stoppen.

Die nieuwe manier van communiceren – het rondlopen naar de juiste personen en ermee praten – mag dan de sfeer wel helpen, handig is het niet en realistisch evenmin. Ook zestig jaar geleden kon je al via luidsprekertjes met je crew praten natuurlijk en het gaat al snel ten koste van de speelbaarheid, vooral tijdens de latere en ook moeilijkere missies. Bovendien helpen de RPG-parameters van je collega’s ook niet om je te concentreren op de gevechten. Je moet er immers mee praten om ze gemotiveerd te houden en ik vrees dat liefhebbers van tactische games eerder interesse hebben in strategieën uitzetten in plaats van role-playing.

We zijn ondertussen aanbeland bij de vele minpuntjes en grotere minpunten van het spel. Zo vertonen tegenstanders niet altijd even intelligent gedrag, onhandig bij een realistische sim, en hebben ook de kwaliteitscontroleurs bij Ubisoft niet direct hun sterkste prestatie neergezet. De framerate zinkt nu en dan beneden maximale diepte en je krijgt net iets te vaak grafische en auditieve bugs te verwerken. Gelukkig krijg je in ruil wel erg knappe graphics als je systeem over voldoende spierballen beschikt.

We zijn bereid Silent Hunter 5 het voordeel van de twijfel te gunnen. Het gaat hier immers over een genre waar we te weinig goeie games in te spelen krijgen en we moeten Ubisoft dan ook een klein beetje steunen in hun toewijding om er toch voor te gaan. Bovendien is de formule nog steeds erg sterk en waan je je bij momenten echt in de rol van kapitein van een dodelijke en gevreesde duikboot. Potentiële kopers van de game moeten zich echter wel bewust zijn van het feit dat er nog heel wat te patchen valt en dat ook de DRM niet helpt om veel vertrouwen te hebben. En als er één ding belangrijk is in een onderzeeër, is het wel de betrouwbaarheid van je materiaal.

Onze Score:
6.0
gerelateerd spel: Silent Hunter 5: Battle of the Atlantic
geplaatst in: PC, Reviews, Ubisoft
tags: ,


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>