gaming sinds 1997

SimCity 4: Rush Hour

Enige tijd geleden installeerde ik SimCity 4 welke de laatste versie van Maxis’ stadssim was en na enkele versies overgeslaan te hebben, was ik weer echt gemotiveerd om burgemeestertje te spelen (je kan de full review van Raceboy hier lezen). Met de problemen die we tegenwoordig elke dag op de baan tegenkomen, moeten EA en Maxis gedacht hebben dat het verkeer niet genoeg zever veroorzaakte in SimCity 4, dus hebben ze nu de “Rush Hour” expansion maar gereleased met een grotere focus op transport om er mede voor te zorgen dat je enkele uren extra SimCity 4 kan spelen, als je het al beu mocht zijn, door je bestaande Sims in het spel te importeren.

Transport is waar het om gaat in Rush Hour. Grafisch is het spel compleet niet veranderd en het geluid ook al niet, dus waar je eigenlijk voor zal betalen is een hoop extra’s die je kan gebruiken en om eerlijk te zijn: sommige zijn werkelijk goed.

Om te beginnen krijg je meer soorten wegen ter beschikking. Naast de gewone padjes die automatisch gemaakt worden bij het aanduiden van gebieden en de iets betere straten kan je nu ook grote lanen met dubbele baanvakken aanleggen zodat er meer verkeer kan doorstromen. De problemen starten echter snel als je niets anders dan autostrades, asfaltwegen en lanen begint te maken. Voor je het weet zit je adviseur aan je oren te zagen dat de mensen het beu zijn dat er zoveel verkeer voor hun deur passeert en dat er geen slijkweggetjes meer zijn. (???)

Wat ik hierboven net verteld heb, is eigenlijk een perfect voorbeeld van wat je kan verwachten van Rush Hour. Je krijgt een hoop extra mogelijkheden maar deze gebruiken om bepaalde problemen op te lossen zal resulteren in andere problemen, wat uiteindelijk tot een vicieuze cirkel leidt.

Begrijp me niet verkeerd, Rush Hour heeft een hoop extra opties beschikbaar en is leuk om mee te spelen eens je stad groot genoeg is om de leukere spullen te kunnen krijgen, maar dat is exact ook waar het probleem ligt: het is een merde om je stad groot genoeg te krijgen terwijl je je geld in balans moet houden.

Ik begon met 500.000 simelonians (of wat ze het geld ook willen noemen) en had een perfect plan in gedachten hoe ik de burgers niet teveel gezever van de industrie op de hals kon laten halen en hoe de commerciële gebouwen bijeen gezet konden worden zodat ze een levend en bruisend commercieel centrum zouden vormen.
Om zeker te zijn dat mijn stad heel aantrekkelijk zou zijn was een van mijn eerste taken als burgemeester het verlagen van de belastingen tot een absoluut minimum zodat de rijken bijna niets meer moesten betalen en de armen een beetje meer (yep, ik ben een eikel, ik weet het ;p). Dit zou er zeker voor zorgen dat mijn stad interessant is en nog meer zou groeien.
In no time had ik een zeer levendige stad met hopen dingen die gebeurden terwijl de straten duidelijk geordend waren en waar er niet teveel verkeersopstoppingen waren. Alles leek perfect te runnen… behalve mijn geldbalans dan… Ik was zwaar in het rood en stond op het punt om buitengegooid te worden door mijn ondankbare burgers die het niet eens waren met mijn uitgavenbeleid ! Het was alsof The Governator tot leven was gekomen in SimCity 4 en mij als volgende doel gezet had !

Ok, terug naar de basis maar. Klein stadje, weinig uitgaven, de Sims enkel geven waar ze om vragen en niets meer. Dit werkte al wat beter maar de snelheid waarmee mijn stad groeide was extreem gelimiteerd. Het zou verschrikkelijk lang duren eer de stad groot genoeg was zodat ik zou kunnen profiteren van de grotere nieuwe gebouwen en rewards die in Rush Hour zitten.

Uren spelen zonder plezier te hebben van de nieuwe items die in je juist gekochte expansion zitten is natuurlijk niet leuk, dus heeft Maxis een ingenieus plan bedacht om er zeker van te zijn dat je interesse niet weg zou gaan. Ze hebben de mogelijkheid gecreëerd om rond te rijden in je eigen stad.
Yep, je kan in je stad paraderen met een auto, helicopter, of eender welk transportmiddel dat maar in je stad rondrijdt (zelfs een tank als je een contract hebt afgesloten om een militaire basis te huisvesten op je grondgebied).
Is dit genoeg om je bezig te houden ? Wel, het is leuk voor even maar na je stad enkele malen onveilig gemaakt te hebben met je rijstijl zonder dat je akties iets van effect hebben op de globale schaal, wordt het wel saai.

Dus in het kort, wat krijgen we als we Sim City 4: Rush Hour kopen ? Zeer simpel: nieuwe gebouwen, transportatiemiddelen, beloningen en zakelijke contracten plus natuurlijk de eerder genoemde mogelijkheid tot het rondrijden in je eigen stad vanuit een top-down view.

Wat ik persoonlijk had verwacht (of graag had gezien) was de mogelijkheid om nieuwe wetten op te leggen, verkeerslichten plaatsen, verkeerstaxen heffen, mogelijkheid tot verdienen van geld met verkeersboetes voor verkeerd parkeren en/of overdreven snelheid, aanpassen van de prijzen van openbaar vervoer, … de zaken die dagelijks beheer van een stad met zich meebrengen. Spijtig genoeg zijn geen van deze dingen mogelijk.

Ter conclusie zou ik zeggen dat Sim City 4 Rush Hour niets verandert aan het originele spel behalve het rijden door de stad, maar dat rechtvaardigt geen prijs van €25. Ik had het beter gevonden als Maxis/EA Rush Hour zonder het rondrijd-aspect gereleased zouden hebben en zo als gratis download op het net gezet hadden. Ik ben er zeker van dat de mensen dit meer zouden appreciëren dan dat ze nu moeten betalen voor een feature die niets toevoegt aan het spel terwijl de rest van de nieuwe items perfect zouden zijn als gratis update maar niet de moeite zijn om ervoor te betalen.

Onze Score:
6.0
gerelateerd spel: SimCity 4 Rush Hour
geplaatst in: Electronic Arts, PC, Reviews
tags: ,


Leave a Reply