gaming sinds 1997

SimCity Creator

Waarom verschijnen er geen potente en volwassen simgames voor de Nintendo Wii? De wii-mote lijkt gemaakt voor dit soort games, en toch blijft de oogst vrij karig. Ik had mijn hoop dan ook gevestigd op SimCity Creator, maar jammer genoeg krijg ik geen bevestiging, enkel een glimp van wat de toekomst kan worden met simgames op deze console.

Het concept van SimCity behoeft ondertussen weinig uitleg. Je krijgt een lap grond en moet ervoor zorgen dat je demografische gegevens een beetje op peil blijven. Dat doe je door je inwoners een gezonde mix van industrie, woonwijken en winkelcentra voor te schotelen. Dat je daarvoor stroom en water nodig hebt spreekt voor zich. Ondertussen zorg je voor een stabiel wegennetwerk en hou je alle inkomsten en uitgaven in de gaten. Qua gameplay verschilt deze versie dus weinig van voorgaande delen uit de serie.

EA wou Sim City wel meer persoonlijkheid geven, en dat vertaalt zich in het gebruik van de personages uit MySims. Ze doen dienst als inwoners van de stad en ze zijn inzetbaar als persoonlijke adviseurs. Deze adviseurs moet je echter betalen, en gezien de compleet nutteloze informatie die ze aanbieden kan je ze maar beter zo snel mogelijk ontslaan. Je budgettaire adviseur is bijvoorbeeld een gamer die het alleen heeft over de verschillende combo’s die hij kan halen in een bepaald spel. Naarmate ze langer in dienst zijn verbetert hun inzicht wel, maar hun commentaar komt zelden van pas. Het is veel interessanter om de mening van de inwoners zelf te vragen.

Maar daarom verdient SimCity Creator nog niet zo’n matig cijfer. Dat cijfer heeft het te danken aan de houterige en vaak vervelende besturing. Je scrolt doorheen de omgeving met je wii-mote, maar tegelijk moet je er ook nog wegen en huizen mee bouwen. Hoewel je nu ook bochtige wegen kan tekenen zal je dit weinig doen want daarvoor is de besturing te onlogisch. Een weg tekenen met een controller en met dezelfde beweging ook nog eens de map verplaatsen? Zoiets bedenk je toch niet. Het lijkt niet onoverkomelijk maar in de praktijk werkt het even probleemloos als een gemiddelde Lada op de bodem van de Zwarte Zee.

Je kan kiezen om zonder grenzen en op eigen tempo je stad op te bouwen, of je kan gaan voor de opdrachten. De opdrachten zijn natuurlijk complete flauwekul, want ze komen ook allemaal voorbij als je zelf een stad bouwt. Het spel gaat online, maar zonder noemenswaardige ranglijsten is er niet veel aan. Jammer, want mits een betere afwerking kon dit voor uren vertier gezorgd hebben. Maar met ideeën alleen koop je nog geen punten.

De graphics zijn niet van die aard dat we spontaan de polonaise inzetten, maar rotzooi is het allerminst. Hoewel, de rampen (als je daar zin in hebt kan je de stad vernielen door er natuurrampen en monsters op af te sturen) zien er toch een beetje flauw uit. Een volledig bezette stad is mooi om naar te kijken en is in staat om zelfs bij mij een zekere zin van trots op te wekken. Ook de soundtrack is niet meteen voer voor de archieven, maar gaat nooit irriteren.

Ik zou er bijna een pint op drinken, maar je mag niet vergeten dat de besturing vaak kutjeprut is, en dat is jammer. Helaas pindakaas.

Onze Score:
6.0
gerelateerd spel: SimCity Creator
geplaatst in: Electronic Arts, Reviews, Wii
tags: ,


Leave a Reply