gaming sinds 1997

SimCity

simcityOngeveer een maand geleden werd SimCity door Electronic Arts op de markt gegooid, en je kan dat “gooien” bijna letterlijk nemen. Het spel werd gereleased en het werd zowat de slechtste launch van EA in recente jaren. Te weinig servers, teveel bugs en een de noodzaak voor permanente connectiviteit zorgden voor een lawine aan kritiek die het spel zowat de nek kostten. EA was snel om te zien dat een ramp zich aan het voltrekken was en zette man en macht in om de zaak te redden. Extra servers werden bijgezet, developers moesten tot in de vroege uurtjes werken om irritante problemen op te lossen, en om de spelers terug wat gelukkiger te krijgen gaf EA ook nog eens een gratis spel weg. De grootste initiële problemen zijn ondertussen opgelost dus tijd om eens te kijken hoe het spel zich er nu vanaf brengt.

De overdaad aan updates is geminderd, maar nog niet compleet gedaan. Telkens je SimCity opstart is er dus de vraag of er een update nodig is, en het duurt ook relatief lang om deze te installeren. Wat ons nog meer verbaasde is dat de updates niet via Origin in de achtergrond gedaan worden maar enkel wanneer je SimCity zelf opstart. Voor een spel dat zweert bij “always on” lijkt ons dit toch wel zeer raar.

Met servers hebben we geen problemen meer gehad, maar bugs zitten er nog genoeg in. Zo gebeurt het soms dat de tips van de aparte afdelingen plots vervangen worden door sterretjes, en een keer hebben we zelfs voorgehad dat alle aparte detailvensters bovenaan het scherm verschenen, maar de opties onderaan gewoon niet meer te zien waren. Het is irritant maar niets dat door herstarten van het spel niet opgelost kan worden. Erger is het gesteld met de AI die toch wel serieuze problemen heeft.

Het begint al klein met bijvoorbeeld bewoners die vragen voor meer winkelruimte terwijl er een groot shopping center aan de overkant van de straat staat dat dichtgaat vanwege te weinig winkelaars. Erger is het als je een ziekenhuis hebt dat plaats heeft voor 40 patienten maar niemand blijkbaar de weg ernaartoe vindt. Of wat denk je van het neerzetten van een grote kliniek om dan de opdracht te krijgen om een kliniek neer te zetten? Héél irritant!

Zeer snel wordt het duidelijk dat je wegen superbelangrijk zijn. Vergeet het om op goed geluk wat banen te bouwen en daarop verder te werken. Vanaf de eerste steen kan je best goed plannen want de beschikbare ruimte in een stad is zeer klein en je wegen dienen eveneens als transportmethode voor water, electriciteit en riolering. Onderbreek een belangrijke weg en plots kan je halve stad zonder stroom komen te zitten. Ook moet je regelmatig wegen heraanleggen om meer ruimte te creëren voor grotere gebouwen en je bewoners hebben de onhebbelijke gewoonte om constant in file te staan. Leg een grote weg met tramsporen aan denk je dan, maar dat wil wel zeggen dat je gebouwen moet platgooien en je hele infrastructuur aanpassen.

Aanpassen van infrastructuur is trouwens niet beperkt tot wegen. Je bouwt een grote watercentrale uit, om dan enkele uren later erachter te komen dat het water in de grond op is en je een hele woonwijk moet platgooien om je stad opnieuw van water te voorzien. Dit terwijl je centrale aan een rivier ligt! Niet echt logisch…

Dat de steden nogal klein zijn merk je ook in andere dingen. De eerste uren ben je bezig met het aanleggen van je stad en nieuwe voorzieningen, maar eens je op deftige grootte geraakt en je waardering richting de 80 a 85% komt merk je dat je zowat aan de limiet zit. Gelukkig komt daar het regioscherm van pas. Je kan namelijk in een regio meerdere steden bouwen en deze specialiseren. Het is dus geen probleem dat je geen afdeling Financiën in je stad hebt, zorg gewoon dat je in je regio een andere stad hebt met deze afdeling en alle steden in de regio zullen hiervan profiteren.

De regio’s is een van de redenen dat Maxis aanhaalt om te verdedigen dat je constant online moet zijn. Immers, andere spelers kunnen in je regio een stad komen bouwen en dan kan je met deze zaken uitwisselen. Tekort aan water? Geen probleem, koop het gewoon in de regio! Tekort aan stroom? In plaats van een kerncentrale te plaatsen met kans op nucleaire meltdown koop je het toch gewoon? Allemaal leuk, maar als die andere speler dan plots het voor gezien houdt en zijn stad afbreekt zit jij wel met de gebakken peren!

Nee, het online gedeelte is niet echt interessant en je kan best gewoon op jezelf spelen en zelf beslissen om meerdere steden te bouwen en deze dan te specialiseren. De online mogelijkheden zijn er wel, maar voegen niet echt iets toe.

Als je bovenstaande leest dan lijkt SimCity echt wel een draak van een spel, maar zo erg is het niet. Het oude concept is nog steeds intact en je kan nog steeds uren besteden aan het bouwen van steden terwijl de nieuwe regio’s wel mogelijkheden bieden om je steden met elkaar te verbinden en zo meer te laten specialiseren. Grafisch ziet het er ook allemaal wel leuk uit, en de gameplay gaat echt wel diep genoeg om je een tiental uur per stad aan het scherm gekluisterd te houden. Het is gewoon zeer spijtig dat na dat tiental uren je duidelijk op de grenzen van het spel stuit en je bijna verplicht wordt om een nieuwe stad te bouwen waardoor je je de vraag stelt of het nog wel de moeite is om de huidige stad te behouden.

Al bij al is SimCity een gemiste kans. Maxis heeft zeer veel focus gelegd op het online gedeelte maar de toegevoegde waarde hiervan is minimaal terwijl alle features evenzeer in een offline mode gezet hadden kunnen worden. Daarnaast is er te weinig aandacht besteed aan een deftige AI en zitten er een maand na release nog steeds teveel bugs in het spel. SimCity is op zich nog steeds een leuk concept, maar de uitwerking is gewoon niet op niveau. We hopen dat een volgende SimCity deze kritiek meeneemt en ons wél een compleet geslaagd pakket bezorgt!

box-simcity

Onze Score:
6.0
gerelateerd spel: SimCity (2013)
geplaatst in: Electronic Arts, PC, Reviews
tags: , ,


Een Reactie op “SimCity”

Leave a Reply