gaming sinds 1997

SOCOM III: U.S. Navy SEALs

SOCOM is altijd al een van de betere games op de PS2 geweest en ik denk dat dit nog een lange tijd zo zal blijven. Wie weet zal de tred voortgezet worden op de PS3. Maar goed, laat ons niet beginnen dagdromen. SOCOM 3 is dus de nieuwste telg in de SOCOM-reeks op de ouwe getrouwe PlayStation 2. De nieuwste episode brengt een hele boel nieuwigheden naar zowel single- als multiplayer, waaronder enorme maps (waarover verder iets meer), het invoeren van voertuigen, nieuwe multiplayermodi, etc…

Eerst zal ik het even hebben over de singeplayer, die enkel en alleen bestaat uit een Campaign mode, die helemaal niet anders is dan in de andere SOCOM-games, toch niet qua doelstellingen. Je moet enkele missies vervullen op verschillende locaties, gaande van de woestijn tot het oerwoud. De bedoeling is dat je dus taken gaat uitvoeren zoals bruggen opblazen, een konvooi stoppen enz. Niet speciaals dus. Wat wel nieuw is zijn de enorme maps en de voertuigen. Om even een beeld te schetsen van de grootte van de maps: een stad uit SOCOM 2 kan als een klein onderdeel van de map uit SOCOM 3 dienen, waarnaast je dan nog een kleine 10 van die andere steden zou kunnen vinden die telkens verbonden zijn door wegen of wilde stukken woestijn en oerwoud. Dat is dus een enorme verandering ten opzichte van de vorige versies en het verklaart tevens het implementeren van voertuigen.

Dan is er uiteraard ook nog het belangrijkste aspect van de hele SOCOM-reeks: de multiplayer. Je kan je kunsten online testen of in een LAN-wedstrijdje en dat in verschillende speltypes. Je hebt de gewone multiplayer mogelijkheden die dezelfde zijn als die uit de vorige SOCOM’s, maar er zijn echter 2 nieuwe types toegevoegd. De eerste is “Convoy”. Daar is het de bedoeling dat je (afhankelijk van het team waar je in zit) een konvooi stopt of een konvooi door een hinderlaag leidt. Deze modus is zeker de moeite waard om eens te proberen aangezien je hier echt teamplay en een tactisch plan nodig hebt indien je wil winnen. Met andere woorden: het concept achter de hele SOCOM-reeks in al zijn glorie!

Dan is er de tweede nieuwigheid: “Control”. Het doel hier is dat je eigenlijk (zoals de naam het al zegt) de controle gaat nemen over de map. Ieder team heeft vlaggetjes bij zich die ze in vooraf bepaalde gebieden moeten gaan plaatsen. Het team dat als eerste al zijn vlaggetjes geplaatst heeft wint de ronde. Je kan echter maar 1 vlag per team in 1 gebied plaatsen. Je moet dus meerdere gebieden gaan markeren met jouw vlag als je het spel wil winnen! Je hebt ook de mogelijkheid niet om de vlaggen van de tegenstand te verwijderen, het enige dat je kan doen is jouw vlag bij de andere gaan zetten. Dat heeft als interessant gevolg dat verdedigen een absolute noodzaak is! Als dat niet gebeurt, heeft het andere team in een mum van tijd alle gebieden bezet en dus gewonnen. De nieuwe modes zijn zeker en vast een groot pluspunt en zorgen voor een grote meerwaarde aan de hele online scène. Vooral de convoy mode zorgt voor leuke momenten,omwille van de teamplay. Ik kan jullie verzekeren dat jullie nooit eerder iets gelijkaardigs hebben meegemaakt in eender welk multiplayerspel ook.

Naast de nieuwe modi zijn er nog enkele veranderingen en nieuwigheden doorgevoerd op multiplayervlak. Je kan nu ook met 32 spelers tegelijk op een server spelen. Dat vergroot natuurlijk de intensiteit van de gevechten in een enorme mate. Zoals ik eerder al vertelde zijn er ook grotere maps in deze game. Ze hebben zowel in single- als multiplayer dezelfde grootte. Nu zou je je kunnen afvragen wat je zou moeten doen als je slechts 12 spelers hebt om op een enorme map te spelen. Je zou in een tijdspanne van 30 minuten elkaar amper tegen het lijf lopen (en dat dan nog als je geluk hebt). Er is daar echter aan gedacht: de maps passen zich aan aan het maximum toegelaten spelers op de server. Een server die maximum 12 spelers toelaat zal dus kleinere maps draaien dan de servers die 32 spelers toelaten.

Om het ook nog snel even over de voertuigen te hebben: ze zijn een absolute noodzaak, aangezien de maps gewoon te groot geworden zijn om ze te voet te doorkruisen. Je zou al snel een kleine 30 minuten bezig zijn om van de ene naar de andere van de map te wandelen/lopen. Wat misschien niet helemaal top is aan de voertuigen is het rijgedrag. Het komt helemaal niet realistisch over: je kan tegen volle snelheid een scherpe bocht van 180 graden maken zonder echt hard uit de bocht te vliegen. Ook merk je niet echt dat er veringen onder je voertuig staan. Ze bewegen zich eerder voort als een blok beton op wielen.

De grote maps brengen ook problemen met zich mee op het vlak van de graphics. Alles gaat goed zolang je binnen de steden blijft. De “problemen” beginnen pas als je buiten de stadswallen komt. Je krijgt dan planten en rotsen van ontzettend lage grafische kwaliteit te zien; de grondtextures buiten de steden zijn ook alles behalve wat ze moeten zijn (dikwijls kan je de pixels van een zandvlakte tellen).

Voor de rest heb ik helemaal niets aan te merken op dit spel. SOCOM 3 heeft een erg toffe en eenvoudige bediening en de multiplayer is om duimen en vingers bij af te likken. Wat wil een gamer nog meer? Voor ik het vergeet, je kan met je PSP en een kopie van SOCOM US Navy SEALs: Fireteam Bravo enkele bonussen vrijspelen en overbrengen naar de andere versie (dus bonussen uit Fireteam Bravo gebruiken in SOCOM 3 en omgekeerd) via een crosstalk-functie, een mooi initiatief van Zipper Interactive om beide games te laten samenwerken. Het zorgt immers in beide versies voor nieuwe gameplayelementen en dus langer gameplezier!

Alles bij elkaar is SOCOM 3: US Navy SEALs zeker en vast een aanrader voor iedere PS2 gebruiker, vooral voor de FPS-fans en helemààl voor zij die ook nog eens online spelen met hun PS2. Er is momenteel geen betere online shooter voor de PS2 op de markt!

Onze Score:
8.0
gerelateerd spel: SOCOM 3: U.S. Navy SEALs
geplaatst in: PS2, Reviews, Sony Entertainment
tags: , ,


Leave a Reply