gaming sinds 1997

SOCOM: U.S. Navy SEALs Combined Assault

Na het toch wel genietbare deel 3, proberen de mensen van Zipper Interactive het succes een jaar later nog eens over te doen met deze SOCOM: US Navy SEALs Combined Assault. De grootste troef van de reeks is en blijft de multiplayer. Die vereist namelijk zo’n enorme teamgeest dat het zowaar een schitterende ervaring wordt voor al die sociale geesten daar achter hun PS2… Dat klinkt eigenlijk nogal contradictorisch als we de psychologen moeten geloven, maar goed, die geloven we natuurlijk niet!

Net zoals de vorige beschikt SOCOM 4 over een degelijke single- en multiplayer. Het sologame biedt de keuze uit vier verschillende modi, zijnde ‘training’, ‘campaign’, ‘replay mission’ en ‘instant action’.

Training spreekt voor zich; het gaat om de controls en aanvalstechnieken onder de knie krijgen aan de hand van verschillende minicursusjes. Die zijn niets speciaals, maar ze zijn en blijven handige tools om het spel te leren en zo uit te groeien tot een topcommando die de vijand kan besluipen, hem de keel openrijten en de stukken die overblijven kan verbergen in een bosje. Lekker, lekker!

Een andere belangrijke singleplayer-component is uiteraard de campaign. Zoals iedere goeie campagne hangt ook in SOCOM 4 een verhaal vast aan elke opdracht die je krijgt (weliswaar passend in een groot geheel). Het is zo dat het grootste deel van je taken zich afspeelt in Adjikistan, een land in volle groei waar da democratie net de bovenhand haalde op het communisme. Jammer genoeg zijn niet alle burgers even gesteld op die Westerse verandering en zijn willen er dan ook alles aan doen om ze tegen te werken of ze zelfs ongedaan te maken. Het lot van het land ligt in de handen van jij en je team. Kan je een oorlog voorkomen of zal het land terechtkomen in de verschrikkelijke omstandigheden van een burgeroorlog? De verhaallijn op zich is niet zo samenhangend, maar dat ligt dan eerder aan een nieuwe feature in de campaign mode. Wanneer je een missie tot een goed einde brengt, kan je keuze maken uit verschillende andere opdrachten, in plaats van één vast traject te moeten volgen. Dat maakt het niet altijd even makkelijk om het volledige verhaal te doen kloppen en alles naadloos aan elkaar te lijmen.

Iedere missie kan ook opnieuw gespeeld worden dankzij de replay mission mode. Om dan toch een andere wending te geven aan de grote missies, kan je gebruik maken van instant action. De maps zijn eigenlijk volledig hetzelfde, maar het wat je erop gaat doen dat een volledig nieuwe wending krijgt. Er is keuze uit zaken als bommen ontmantelen, gegijzelde burgers redden, … Bij al deze varianten kan je ook bepalen hoe moeilijk je het jezelf maakt. Instant action is alleszins één van de leukere singleplayer-mogelijkheden.

De AI is echter problematisch, zowel bij de vijand als je team. Orders opvolgen lijkt soms enorm moeilijk en de gemakkelijkste weg op een berg is blijkbaar alleen maar de rechte lijn op de steilste helling (zo van het type waar je niet op kan lopen). Ze blijven gewoon ter plaatse joggen als een op hol geslagen bende gabberende jumpers… Dat is een sspijtige zaak want dit zou de ultieme verbetering zijn tegenover voorgaande games uit de reeks.

Ook ditmaal zijn er extra’s vrij te spelen, maar die werden wel wat beter ingekleed. Zo moet je nu medailles verzamelen door bijvoorbeeld een bepaald aantal headshots te doen of een missie uit te spelen binnen een bepaalde tijd. Dankzij did medailles kan je nieuwe wapens en upgrades voor die wapens beschikbaar maken. Daarnaast werd ook de crossplatform-werking tussen PSP’s Fireteam Bravo 2 en PS2’s Combined Assault sterk uitgebreid. Nu kan je niet alleen wapens overbrengen van het ene naar het andere spel, maar ook missiegewijs hebben de games invloed op elkaar. In beide spellen kom je op dezelfde locaties terecht en wanneer je bijvoorbeeld in Fireteam Bravo 2 een bende terroristen uitschakelt, zullen die er in Combined Assault ook niet meer zijn (toch als je de informatie overlaadt). En dat geldt natuurlijk ook omgekeerd. Vette shit!

Wat de SOCOM-reeks groot gemaakt heeft is de multiplayer. In de derde telg heeft deze zijde van het spel een mooie facelift ondergaan door verschillende nieuwe modi, veel grotere maps als voorheen en ondersteuning voor 32 spelers. Al die zaken komen tevens terug in Combined Assault, samen met iets volledig nieuws: een co-op mode! Eindelijk kan je samen met je vrienden de domme AI afmaken en de missies doorlopen. Het is echter niet allemaal rozengeur en maneschijn. De elimination-modus bijvoorbeeld heeft nog steeds dezelfde foutjes; wanneer er op een enorme map maar twee personen meer overblijven die elkaar moeten zoeken, kan je maar best even wat chips en drank gaan zoeken, want dat kan namelijk énorm lang duren. Nuja, niets is is perfect.

Er is ook een leuke samenwerking tussen SOCOM 3 en deze game. Het is zo dat spelers versie 3 en 4 tegen elkaar kunnen spelen op maps die niet exclusief voor Combined Assault zijn. Daarnaast is er ook een expansion pack uitgekomen voor SOCOM 3 met een zooi nieuwe maps en dergelijke; allemaal schitterend materiaal!

Om ook even de technische kant van de zaak te overlopen: op grafisch vlak en besturingsgewijs is er niets veranderd. Het spel ziet er nog steeds matig uit, de wagens rijden nog altijd even bizar en het controleren van de hele boel werd niet aangepast, waardoor de game ook nu op dat vlak wat punten verliest.

SOCOM: U.S. Navy SEALs Combined Assault is –hoewel het door Zipper Interactive als expansion beschouwd wordt- een goed spel. Uiteindelijk is het niet echt vernieuwend ten opzichte van nummer drie, maar het biedt toch genoeg nieuws om boeiend te zijn en meer speelplezier te garanderen.

Onze Score:
7.0
gerelateerd spel: SOCOM: U.S. Navy SEALs Combined Assault
geplaatst in: PS2, Reviews, Sony Entertainment
tags: , ,


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>