gaming sinds 1997

Soldier of Fortune II Double Helix

Twee jaar geleden kwam Soldier of Fortune op de markt, een realistische First Person Shooter. Deze titel heb ik nooit gespeeld, “een spel dat het moet hebben van zijn gewelddadigheid” was mijn zeer genuanceerde mening. Nu 2 jaar later, en één jaar wijzer, ligt Soldier of Fortune 2 in mijn brievenbus. Na de vrij positieve dingen die ik er over had gehoord was ik behoorlijk nieuwsgierig en legde het blinkend schijfje in de CD-lade.

Het volgend moment werd ik door de lucht geslingerd door de ontploffing van mijn computer, ik stond weer op en voelde een pijn in mijn rechterarm die 5 meter verder door de ruit was geslingerd. Ik raapte mijn levensgezel weer op en schroefde hem weer aan. Ik strompelde naar de computer kermend “Moet review maken … Moet review maken … Moet review maken” en toen werd ik wakker. De installatie van Soldier of Fortune duurt namelijk nogal lang. Tijdens de installatie krijg je wel een fake nieuwsbericht te horen dat je direct in de juiste sfeer moet brengen.

In Soldier of Fortune ben je John Mullins een huurling die wordt ingehuurd door de Amerikaanse overheid om lastige karweitjes op te knappen. Het verhaal is vrij deftig, weinig origineel maar vrij goed aan elkaar gehangen door middel van lange cut-scenes die je spijtig genoeg niet kan skippen. Het spel begint met een flashback naar de koude oorlog waar je een wetenschapper uit de handen van de vijand moet redden. Na een cut-scene, die zoals bij bijna alle Quake-based games ingame zijn, kan je beginnen spelen. Aangezien er in de tutorial en ook in de cut-scene stealth wordt gesugereerd probeer ik voorbij mijn vijanden te sluipen. De levels zijn hier echter niet voor gemaakt, dus moet het met de harde aanpak gebeuren. Voor elke missie kan je de wapens kiezen waarmee je je slachtoffers in hogere regionen wilt brengen.

Dit brengt ons bij de leveldesign, deze is heel mooi verzorgd met enorm veel detail, vooral in de Columbia-missions kan je je gewoon in het gras dat er staat neerleggen waardoor je vijanden je niet kunnen zien. Maar de levels zijn spijtig genoeg meestal verschrikkelijk rechtlijnig, je zal dus geen vijanden kunnen besluipen omdat daar gewoonweg geen ruimte voor is. Deze Leveldesign maakt iets anders dan weinig tactiekvolle actie onmogelijk.

Een van de dingen die verbeterd zou zijn is de Artificiële intelligentie, als dit betekent dat je tegenstanders veel slimmer en veel sterker zijn geworden, dan is dit inderdaad zo. Als dit betekent dat de computergestuurde mensen meer handelen als echte mensen dan is Raven hier compleet in mislukt.
Ik vond het vaak frustrerend dat wanneer ik in het gras lag te kruipen en quasi geen geluid maakte, mijn tegenstanders mij onmiddellijk al een headshot konden verkopen terwijl ik nog eerst moest uitzoeken waar het in godsnaam vandaan kwam. Dit gevoel heb ik doorheen het spel al te vaak, je wordt geraakt maar weet totaal niet waar het vandaan kwam, vaak heb ik de schutter zelfs helemaal niet gevonden.

Wat natuurlijk het meest controversiële gedeelte van Soldier of Fortune zijn de wonden die realistisch op het scherm zouden worden getoond. Deze vind ik vrij teleurstellend, tijdens vuurgevechten heb ik niet al te vaak iemand zijn kop zien wegknallen laat staan ledematen die wegvliegen. Je kan natuurlijk wel amputaties op lijken gaan uitvoeren maar voor mij is dit heus geen waardige toevoeging aan het spel.

De multiplayer van het spel bevat de meest gangbare modes zoals Capture the flag en Deathmatch en is zeer degelijk uitgebouwd, maar is echter niet veel speciaals. Wanneer je HL, MOH:AA of RTCW al in je bezit hebt mis je eigenlijk niet veel.

Buiten de multiplayer en de normaal Single-player mode heb je nog een Random mission generator die niet echt slecht is, maar niets kan op tegen de creativiteit van een echte level-designer. Ook zal de missie je ook geen 100% kunnen boeien omdat er simpelweg geen verhaal inzit. Meer iets wanneer je de Single Player beu bent en graag eens “random” wilt schieten op alles wat beweegt.

Het huurlingen leven bevalt me niet echt, Sof 2 is een goede shooter maar daar blijft het bij. Het is niet iets waar mensen die af en toe een shootertje spelen echt aan toe zijn. Ook al is het grafisch een van de mooiste spelen die ik al heb gespeeld vind ik de leveldesign en de AI matig. Maar ondanks alles zal je er als shooterfanaat zeker geen miskoop mee doen.

Onze Score:
8.0
gerelateerd spel: Soldier of Fortune 2: Double Helix
geplaatst in: Activision, PC, Reviews
tags: , ,


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>