gaming sinds 1997

Soldiers: Heroes of World War II

Iedereen weet ondertussen dat de Russische spelontwikkelaars aan een veroveringstocht bezig zijn. Het ene na het andere game wordt gereleased of aangekondigd. Het was dan ook met grote nieuwsgierigheid dat ik de review-cd van Soldier: Heroes of World War 2 in mijn DVD-speler stak. Was dit spel echt zo vernieuwend en baanbrekend als Best Way en 1C Company hadden beloofd? We zouden het snel weten!

De structuur zelf is klassiek opgevat: je hebt vier campagnes (Russisch, Brits, Duits en Amerikaans) met elk 5 à 6 missies, plus nog een paar extra bonusmissies. Daarbovenop is er nog een multiplayer co-op mode die werd toegevoegd met de eerste patch. Je kan de moeilijkheidsgraad voor elke missie apart kiezen en dat is meer dan welkom.

Ik ben er immers zeker van dat heel wat spelers dit spel in het begin moeilijk zullen vinden maar later de uitdaging wat zullen willen verhogen. In een hokje past Soldiers: HOWW2 helemaal niet en volgens mij valt het te omschrijven als de gameplay van Commandos in de huid van een RTS met de strategische aspecten van een turnbased spel als Jagged Alliance. Doe daar nog een leuke omkadering bij in de vorm van een goed verhaal en aan elkaar hangende missies en dan krijg je een correct beeld van wat het spel inhoudt.

Maar laten we beginnen bij het begin: de trainingsmissies. Afgezien van een enkel schoonheidsfoutje zijn deze erg leuk en geven ze je een kort en bondig overzicht van de belangrijkste aspecten van het spel. Ook voel je direct aan dat dit een game met een ziel is. De grootste vernieuwing in vergelijking met de klassieke RTS-besturing is wel de ‘Direct Control’.

Je kunt je units immers op de gebruikelijke point & click-manier het slagveld opsturen maar je kan ook eentje apart onder je hoede nemen. Via de pijltjes laat je ze rond rijden of lopen en met je muis mik je op de tegenstander. Op die manier word je onmiddellijk meer betrokken bij je manschappen en het geeft ook veel meer voldoening om zo een vijandelijke wachtpost te snipen of met een Sherman een huisje van een onschuldige burger tot puin te reduceren.

De campagnes zijn erg sfeervol en aantrekkelijk om spelen. Je begint elke missie met een beperkt aantal units en soldaten. Er is keuze tussen meer dan 100 voertuigen en wapens, dus qua afwisseling is er geen probleem. Leuk extraatje is het feit dat je de manschappen meeneemt van de ene naar de andere missie. Als je bijvoorbeeld met 4 in plaats van 3 man missie 2 uitspeelt kan je ook met 4 man aan de volgende beginnen. Zorg er dus ook altijd voor dat je gevallen strijders onderzoekt en alle sterke wapens in je inventory plaatst vóór het einde van het level.
Zoals je zelf al kon besluiten is van resources verzamelen geen sprake. Dit maakt het nog eens duidelijk dat dit spel geen RTS is zoals C&C: Generals of zelfs WarCraft3! Ook het feit dat je rekening moet houden met het aantal shells in je tank, de benzine van je wagens en het aantal granaten dat een soldaat kan dragen in zijn inventory maakt duidelijk dat dit niet iets is voor de snelheidsfreaks en bloodlust-adorers.

Het sterkste aan Soldiers is natuurlijk de fantastische 3D-engine! Die laat niet alleen alles er prachtig gedetailleerd en piekfijn uitzien (beeld je de schoonheid van de 2D-landschappen van Commandos in, maar dan in 3D) maar biedt ook oneindig veel speelplezier. De camera kan je roteren naar hartelust en dat zal je veel doen want je kan alles, maar dan ook alles, vernietigen in het volledig interactieve decor.

Tonnen vliegen in het rond door een ontploffing, tanks kantelen realistisch door een granaatinslag, bomen vatten vuur door een smeulend voertuig ernaast, huizen storten in door een muur te rammen met je Panzer, etc. etc. Als je dan daarbij nog neemt dat de animaties een lust voor het oog zijn, dan weet je dat je van elke ontploffing en brandende Duitser die in paniek uit zijn tank springt zal kunnen genieten. En had ik al gezegd dat je door een gebouw heen een armor-piercing shell in de zij van een Tiger kon rammen?

Daarnaast zijn er nog tal van leuke dingen: de soldaten zijn zo te positioneren dat ze vanzelf dekking zoeken achter een boomstronk of om een hoek, je kan een tank laten branden zodat de bemanning eruit kruipt en je de tank kan stelen, je kan mijnen ontmijnen en ze gebruiken in een hinderlaag etc. De mogelijkheden zijn onbeperkt en net dat maakt de strategische gameplay zo leuk. Je kan immers niet zomaar met je 2 tanks de overmacht frontaal aanvallen. Een strategie op voorhand uitdokteren is een must en je kan maar best die Tiger achteraan verrassen waar zijn armour het zwakste is.

De AI van de tegenstander is best goed (zo maken ze bijv. omtrekkende bewegingen) en je eigen manschappen kunnen zelfstandig actie ondernemen. Zo had ik bijvoorbeeld 3 soldaten opgesteld in een huisje toen een overmacht aan infanterie ze achterna zat. Door ze elk een raam te laten dekken konden ze zeker 20 man onschadelijk maken zonder dat ik één keer moest klikken. Ongelooflijk hoe leuk het is om ze zelf dekking te zien zoeken om een hoek, te zien hoe ze even hun neus boven het raam uitsteken om op het juiste moment de vijand te kunnen afknallen.

Het geluid valt ook mee maar haalt niet het niveau van de graphics. De muziek is ondermeer iets te repetitief en de commentaar van je soldaatjes is iets te frequent hetzelfde, maar de geluidseffecten zijn wel cool en het geheel slaagt er toch in bij te dragen tot de sfeer.

Maar niet alles is koek en ei. Zo zijn er toch wat zaken die het spelplezier nu en dan wat in de weg staan: je hebt nergens info over de wapens en units, je krijgt niks te zien of te horen als een tank die je verdekt had opgesteld aan de andere kant van de map wordt aangevallen, de mini-map is niet klikbaar, er is geen quick-save button (die zal je nog missen, trust me!) en soms laat de AI het toch afweten. Zo werd mijn heldhaftige vriend Sergei zomaar neergeknald door de kogelregen van een teammate, die dacht een tank te kunnen mollen met een MG42. Ook moet je rekening houden met heel wat ‘failed missions’ en trial and error. Je zal heel wat geduld moeten hebben, wil je het spel uitspelen.

Eens je daarin geslaagd bent kan je aan de slag met de bonusmissies, de leuke coop-mode. Ook de mod-community is reeds actief. Je zult je dus zeker niet vervelen na het vervullen van de campagnes.

Soldiers: Heroes of WW2 is een strategisch spel, vol mogelijkheden, dat gezegend is met een prachtige 3D-engine, die een voorheen ongeziene interactiviteit toelaat. Ondanks enkele onvolmaaktheden in de afwerking, is dit een aanrader voor iedereen die houdt van diepgaande, gedetailleerde maar trage gameplay en die niet bang is van een uitdaging. Het laat ook een frisse wind waaien door de RTS- en strategygenres en dat was broodnodig. Mensen die echter enkel units willen produceren en de tegenstander rushen à la StarCraft zijn aan het verkeerde adres.

Onze Score:
9.0
gerelateerd spel: Soldiers: Heroes of World War II
geplaatst in: Codemasters, PC, Reviews
tags: , ,


Leave a Reply