gaming sinds 1997

Sonic Rush Adventure

Sonic is al lang niet meer de coole en onverstoorbare egel van weleer. En waar je vroeger nog kon discussiëren over de belachelijke strijd tussen Mario en de blauwe snelheidsduivel, kan je tegenwoordig allesbehalve ontkennen dat onze gesnorde vriend een stuk sterker staat. De beroemde egel is nu nog maar een schim van z’n glorierijke verleden. Sonic Rush was het enige lichtpuntje in de duistere mesthoop die Sega had uitgescheten. We keken dan ook uit naar Sonic Rush Adventure, maar vroegen ons tegelijk ook af waarom ze er zo nodig een avontuur van moesten maken.

Alhoewel de noodzaak voor dit avontuur ons nog altijd onduidelijk is, blijkt het eindproduct toch te werken. Adventure wil in dit spel gewoon zeggen dat je eerst een kwartier zinloos tekst zit weg te drukken vooraleer je echt aan de slag kan. Adventure wil hier zeggen dat je nutteloze en terminaal ongrappige personages leert kennen. Maar meer dan dit alles wil adventure ook zeggen dat je om de één of andere reden ook met bootjes moet varen op een immense zee vol verkenbare eilanden. En laat net dit laatste verbazingwekkend goed vooruitgaan.

Om te evolueren in het overigens knullige verhaal moet je mineralen en stenen verzamelen om verschillende soorten boten te bouwen. Tails zorgt er op onverklaarbare wijze voor dat al die stenen samen een hypertechnische boot vormen. Zo geraak je telkens weer verder en ontdek je andere stenen, waardoor je weer andere boten kan maken, waardoor je nog verder kunt dobberen. Dit gebeurt allemaal in 3D en het ziet er nog mooi uit ook voor die qua paardekrachten toch wel inferieure DS.

Een jetski is snel en wendbaar, maar brengt je hoogstens enkele kilometers ver. De uiterste eilanden zijn veel verder gelegen en die bereik je pas met de laatste boot. In totaal zijn er vier boten, met elk hun specifieke mogelijkheden. De besturing van deze vaartuigen gebeurt met de stylus, en dat gaat erg lekker. Snelheid maken, schieten, wapens wisselen: het gaat allemaal als vanzelf.

Voor Sonic aan lager wal geraakte, was hij bekend om de hypersnelle levels. Sega doet met de DS wat ze op de krachtigste consoles niet kan, namelijk overtuigen op dat vlak. Of werken Sonic games dan toch alleen maar in 2D? Want wat ik zag was bij momenten verbluffend. Verbluffend qua levelopbouw en zeker net zo verbluffend als het op snelheid aankwam.

Het spel maakt gebruik van beide schermen, wat betekent dat je als een bezetene van boven naar onder tolt, op het randje van het chaotische af. Op geregelde momenten verwisselt het spel van 2D naar 3D en moet je bijvoorbeeld in een mijnkarretje objecten ontwijken of op rails muntjes verzamelen.

Grafisch ziet alles er echt fantastisch uit, zowel 2D als 3D is dit één van de meest kleurrijke en gelikte games die ik gespeeld heb op de Nintendo DS. Hoewel Sonic Rush Adventure soms al te veel inspiratie opdoet bij oudere Sonic games blijft het spel een eigentijdse visie behouden. Kudos ook voor de knappe eindbaaslevels in 3D. Het bewijst dat de Nintendo DS best wel wat aan kan als het op graphics aankomt. Al moet wel gezegd dat de eindbazen soms wat haperen als het te hectisch wordt, zonder dat het echt stoort.

Heb ik deze week dan een geheide topper zitten spelen? Meer een semi-topper als je het mij vraagt. Het viel me namelijk op dat de Sonic gameplay soms net te beperkt is om lang te blijven boeien. Het is soms ook net iets te veel van hetzelfde, en dat je altijd dezelfde levels moet spelen om mineralen te verzamelen helpt ook niet echt. Maar Sonic is duidelijk op de goede weg, en als Mario en Sonic at The Olympics een beetje meevalt komt het misschien toch nog allemaal goed met deze egel.

Deze game is zeker geen miskoop voor fans van snelle actie en een gezonde portie platformgeweld. Meer zelfs: het is de beste Sonic game in jaren, al wil dat tegenwoordig ook niet zoveel zeggen. Alleen jammer dat het spel nogal veel in herhaling valt en voor het flutverhaal moet je het ook al niet doen. Toch lijkt met de Sonic Rush serie onze blauwe egel eindelijk op weg om terug bij het coole groepje op de speelplaats te horen. Duimen maar dat zijn volgende exploten hem daar houden.

Onze Score:
8.0
gerelateerd spel: Sonic Rush Adventure
geplaatst in: DS, Reviews, Sega
tags: ,


Leave a Reply