gaming sinds 1997

Soul Calibur III

Een goeie 2 jaar geleden nam Speed Soul Calibur 2 onder de loep, en gaf die een score van 95%. Vandaag is het mijn taak om te zien of de opvolger het even goed doet… en dat is niet gemakkelijk als je de vorige versies niet gespeeld hebt.

Erg opvallend aan Soul Calibur III is de herkenbare opbouw van het geheel. Zij die de Tekken reeks kennen, zullen deze mening met mij delen. Waarom zou Namco de winning formula ookveranderen? Toch is Soul Calibur III effectief wel een spel dat op zichzelf staat. SCIII bezit stevige gameplay waar je gemakkelijk instapt, maar toch wat tijd voor nodig hebt om echt alle moves en specials van jouw favoriete karakter onder de knie te krijgen. Dat is natuurlijk ook zo bij andere fighting games, maar het is geen negatief punt. Het genre is nogal beperkt qua vernieuwing in gameplay; het blijft immers gewoon een robbertje spectaculair klappen verkopen. Of had u graag uw karakters gezien met een aardappelschillertje of een borstelsteel als wapen? De verschrikkelijke plumeau! Niet dus… :) Grote slagzwaarden, speren, katana’s en messen waar zelfs Crocodile Dundee van zou schrikken zijn hier het geprefereerde wapentuig!

Nu ik het toch over het wapentuig heb, dat blijft niet beperkt tot de standaardwapens die elk karakter krijgt. Na elk gevecht krijg je, in overeenstemming met hoe snel en goed je de tegenstander versneden hebt, een hoopje goud waarmee je meer wapentuig kan aanschaffen. Hier heb ik toch één klein puntje van kritiek: de wapens, voor zover ik ze gezien heb, zijn gewoon een variatie op wat je reeds gekregen hebt. Met het verkregen goud kan je natuurlijk ook andere dingen kopen, tot artwork toe. Niet dat dit eigenlijk zóveel toevoegd aan het spel, maar de fans zullen natuurlijk blijven spelen tot alles unlocked is…

Wat kan een developer nog doen om het klassieke robbertje wat aantrekkelijker te maken?•Karakters vernieuwen, vervangen en een kleine extra – Check.

De kleine verrassing in deze game is het overhevelen van het naar mijn mening enige Tekken-personage dat in SCIII thuishoort: Yoshimitsu.•Het geheel in een verhaaltje gieten – Check.

Niet dat een verhaal mij intresseert, ik knok liever, maar een leuke extra in sommige van de tussenfilmpjes is interactiviteit: je moet af en toe een bepaalde knop of combinatie indrukken. Dit heeft invloed op het spel zelf of kan het eindverhaaltje een andere wending geven.•Het obligate toernooi toevoegen – Check.

Dit helpt je natuurlijk wel bij het unlocken van items en wapens, en het is naar mijn mening zelfs leuker dan het verhaalgestuurde onderdeel. Knokken om zo het toernooi te winnen! Zeker de moeite als je een karakter onder de knie hebt.•Een originele variatie toevoegen – Check.

In ‘Chronicles of the Sword’ ga je met een zelfgemaakt karakter de missie aan om in een soort “RPG meets Risk”-stijl de vijand van de kaart te vegen. Dit onderdeel is volgens mij, naast de verschillende toernooimogelijkheden, datgene dat spel de nodige levensduur geeft. Ik heb dit onderdeel nog niet volledig doorgespeeld, dus ik weet niet hoe ver het allemaal gaat, maar het feit dat je met je eigen karakter vecht geeft je ook de kans om héél de zaak nog eens met een ander karakter te proberen.

Het bouwen van je eigen karakter gaat vrij ver, maar je zal toch eerst een boel items moeten vrijspelen of kopen om echt véél keuze te krijgen. Voor de “vetzakjes” onder jullie: ja, de dames kan je ook in hun ondergoed het strijdperk laten betreden. Jouw creatie kan je dan gaan gebruiken in een toernooi of in een ‘Versus’-wedstrijd. Online kan je met deze game niet gaan, wat mijns inziens een gemiste kans is. Mortal Kombat Deception heeft bewezen dat online knokken werkt, dus waarom zou Soul Calibur III dat niet kunnen? Je eigen karakter online testen was een niet te versmaden extra geweest!

De beelden zijn ronduit schitterend en ook het geluid zit echt wel snor. Nogmaals is Namco erin geslaagd fijne muziek in de game te verweven, zonder dat deze stoort. Wat mij wel een klein beetje tegen de borst stuit is de belofte van “Dolby Digital 5.1″ op de verpakking, maar in werkelijkheid is dit alleen maar beschikbaar bij het THX introfilmpje… Wel is ingame gebruik gemaakt van Dolby ProLogic II, wat uiteraard wel naar behoren werkt.

Origineel is het geheel niet echt, maar door het toevoegen van verschillende spelmodi en unlockbare spullen is SCIII toch een spel dat je een tijdje zoet zal houden. Snel een robbertje vechten of je een tijdje bezighouden met het leren kennen van een karakter; het kan allemaal. Als we dan toch een negatief punt moeten aanhalen: het gemis van een online mode is er een héél kleintje…

Onze Score:
9.0
gerelateerd spel: Soul Calibur III
geplaatst in: NamcoBandai, PS2, Reviews
tags: ,


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>