gaming sinds 1997

Soul Calibur IV

Een raar beestje, die Soul Calibur IV. Aan de ene kant krijg je keiharde actie en hardcore gameplay in één van de meest serieuze genres, aanvuld met de niche-definiërende wapens en aan de andere kant word je getrakteerd op alles waar door testosteron verwarde geeks op geilen: tierig welende boezems, een wervelende Yoda en graphics die je HD-scherm zijn geld waard doen lijken.

Mij stoort het alvast niet (trek zelf je conclusies…) want deze reeks is sinds zijn lancering in 1999 altijd al een leuk stukje entertainment geweest. Deze keer hebben de makers zich niet enkel geconcentreerd op de zoete stukjes, maar ook stevige hompen gameplaywijzigingen doorgevoerd. Zo heeft elk personage nu een Soul Gauge gekregen: vecht je als een wijf, dan zullen je kleren of harnas na een tijdje weggeklopt worden door je tegenstander. Helm, beenbeschermers of borstkashouder, eens je die verliest zal dat gedeelte van je lichaam meer schade oplopen wanneer het geraakt wordt. Een dikke incentive dus om niet enkel verdedigend te denken maar ook zelf de nodige klappen uit te delen. Meer nog, getalenteerde spelers kunnen gebruik maken van de momenten waarop de armour wordt weggeslagen om een Critical Finish uit te voeren waarna het slachtoffer enkel nog de pijp aan Maarten kan geven. Gelukkig zijn deze aanvallen erg moeilijk uit te voeren en te vermijden.

Uiteindelijk is deze wijziging een klein idee, maar wel eentje dat een wezenlijk verschil maakt. Het verplicht je aanvallend te denken en dat is waar deze Soul Calibur IV dan ook om draait: aanvallen met kunde, verdedigen waar nodig en tactisch denken zonder een saai schaakspel van slagen te worden of een rekenles die bestaat uit het vanbuiten leren van ingewikkelde combo’s. Zotjes! Er zijn natuurlijk ook nog andere tweaks gebeurd aan de gameplay, zoals throws die gemakkelijker kunnen worden gestopt. Ook leuk zijn de vernieuwde arena’s die er beter uitzien dan ooit en waarbij je tegenstanders altijd even uit de vechtzone kan gooien mocht je daar zin in hebben.

Aan variatie in personages zal het niemand ontbreken. Er zijn er meer dan dertig om mee te beginnen en je kan er nog extra vrijspelen of kopen naargelang je progressie in de diverse modi. Meer nog, je kan je eigen fighter samenstellen (via een erg uitgebreid personaliseringssysteem) en zelfs hun uitzicht veranderen mocht hun tronie je niet genoeg aanstaan.

Computertegenstanders vernederen is natuurlijk al leuk, maar het wordt pas echt dolletjes wanneer je je vrienden of onbekende online gamers virtueel kan afmaken. Er is mogelijkheid tot ranked en unranked gevechten, en de lag is grotendeels doenbaar. Zeker als je geen specialist bent, zal je hier geen problemen van ondervinden. Wij konden deze toevoeging alvast appreciëren.

Wie geen Xbox Live heeft zal zich kunnen amuseren met de Story mode, de Arcade mode én de Tower of Lost Souls waarbij je je een weg door een toren moet vechten (en terug) terwijl groepjes vijanden je trachten op andere gedachten te brengen. Verfrissend voor mij was alvast niet alleen dat die gure klootzakken die je proberen af te maken heel erg gevarieerd zijn en vechten, maar ook dat je soms extra opdrachten krijgt. Hiermee ben je alleszins een tijdje zoet!

We kunnen deze review natuurlijk niet beëindigen zonder over de graphics of Yoda te babbelen. Die eerste zijn ontegensprekelijk knap met uitstekende animaties en modellen, terwijl onze favoriete groene spring-in-‘t-veld een erg leuke toevoeging is aan de line-up van personages. De makers hebben bovendien hun best gedaan om ook een speciale Star Wars arena te voorzien, het gebruik van The Force te balanceren en alles met een knipoog te behandelen.

Heb je altijd getwijfeld of vechtgames wel voor jou zijn, dan moet je deze zeker even proberen. Zelfs als je uiteindelijk geen plezier beleeft aan de knappe gameplay, dan is er altijd Yoda (of Darth Vader bij de PS3-versie) en de van uitstekende physics voorziene volumineuze decolletées. Alles wat een gezonde kerel verlangt!

Onze Score:
8.0
gerelateerd spel: Soul Calibur IV
geplaatst in: NamcoBandai, Reviews, X360
tags: ,


Leave a Reply