gaming sinds 1997

Spectrobes

Hou je van Pokémon, het “verzamel ze allemaal”-concept en kijk je vol bewondering op naar mensen die urenlang met een metaaldetector elke vierkante centimeter van ons Noordzeestrand afzoeken in de hoop iets kostbaars te vinden? Dan mag je deze review overslaan en meteen naar de winkel lopen. Alle anderen doen dat beter niet.

Fossielen, Spectrobes, opgravingen, gevechten, daar moet een verhaal achter zitten. Dat is ook het geval, maar verwacht er toch maar niet te veel van. Rallen en Jeena zijn twee jonge agenten van de Nanairo Planetaire Politie. Op een van hun missies ontdekken ze een ontsnappingscapsule met daarin een ingevroren oude man, Aldous. Eens opnieuw bij bewustzijn vertelt hij hen dat zijn planeet geteisterd werd door wrede wezens, de Krawl. Hij ontdekte dat het uitgestorven ras de Spectrobes de Krawl kan verslaan en ontwikkelde daarom de Prizmod, een vernuftig polstoestel dat de Spectrobes opnieuw tot leven kan wekken. Als bij wonder blijkt dat Rallen als enige in staat is de Prizmod te gebruiken en zo start de zoektocht naar fossielen, het ontwaken van Spectrobes, hun evolutie en het vechten met de Krawl.

Dat klinkt verdacht veel als Pokémon, al wordt de basis hier gevormd door opgravingen. Je hebt een nog jonge Spectrobe mee die, wanneer je hem aantikt of de L- of R-knop gebruikt, het gebied rond zich scant op fossielen, mineralen of kubussen. Jammer genoeg is de straal waarin gezocht wordt wel erg klein, zodat je echt elke drie stappen opnieuw moet controleren of er niets onder de grond ligt. ‘Geduld is een mooie deugd’ wordt gezegd, maar het is in ieder geval een eigenschap die je hier goed kan gebruiken.

Wanneer je kleine volgeling aangeeft dat er iets onder de aarde verborgen ligt, dan tik je het gevonden plekje aan en kom je in een minigame terecht. Rechts vind je een grote boor, een kleinere en een stukje gereedschap om de minuscule deeltjes te verwijderen. De bedoeling is dat je het fossiel, mineraal of kubus intact houdt en dus wordt het als een gek over het touchscreen strijken onmiddellijk afgestraft. Al snel leer je dat er echter niets aan is: enkele tikjes met de grote boor en je hebt 95 procent van het voorwerp, blootgelegd. Wil je tijdens het opgraven vervelende stofdeeltjes verwijderen, dan blaas je die toch gewoon weg? In het begin is het zeker een leuke bezigheid, maar als je voor de vijftigste keer hetzelfde doet, dan heb je het toch wel even gehad.

Alles wat je vindt, neem je terug mee naar het schip. Daar kan je fossielen opnieuw tot leven brengen in een andere minigame. De bedoeling is een geluidsmeter drie tellen op dezelfde plaats te houden. Dat kan door tegen je DS te praten, maar de mensen zullen je misschien iets minder vlug als gek bestempelen als je gewoon in je DS blaast. Als je een beetje oefent, lukt dat zonder dat iemand het merkt. Zeker op openbare plaatsen is dat geen slecht idee.

De jonge, springlevende Spectrobes kan je in de incubator stoppen om ze te laten evolueren tot hun volwassen vorm. Dat doe je door ze te strelen en ze mineralen te voeden. Met Nintendogs in het achterhoofd klinkt dat misschien schattig, maar daarmee kan je het totaal niet vergelijken. Er zijn vier incubators waar telkens twee Spectrobes zich in kunnen nestelen. Op die manier worden ze vriendjes, wat voordelig kan zijn als je ze later samen wil laten vechten. Wie zich in dit spel wil verdiepen, kan dus best even uitzoeken welke eigenschappen de verschillende soorten Spectrobes hebben om zo een ideaal vechterspaar te creëren.

Spectrobes bevat real-time gevechten, maar toch voelen die wat vreemd aan. Rallen wordt links en rechts geflankeerd door een Spectrobe en wanneer je de D-pad gebruikt, beweegt dus het volledige drietal. Rallen kan op een aantal manieren aanvallen, maar die doet de monsters evenveel pijn als een rotte tomaat op een dolenthousiaste Vlaamse schlagerzanger(es) met overgewicht. Effectiever is de Spectrobes aan het werk te zetten. Met de L-knop laat je je linkse bodyguard aanvallen, met de R-knop je rechtse. Voor die attacks heb je echter CH-energie nodig en dus heb je altijd even een klein interval waarin je met je Spectrobes niets kan doen tot je weer een aanval kan uitvoeren. Dat klinkt als een groot nadeel, maar als je wat in het rond danst en de Kwarl uit de weg gaat, is het een makkie. In het algemeen zijn de gevechten in het spel niet meteen uitdagend, zelfs de bazen of de 30-rondes-na-elkaar-gevechten in ‘sequence battle mode’ niet.

Naast de fossielen en mineralen, kan je ook kubussen opgraven. Als je ze aan Aldous geeft, zal hij ze met veel plezier voor jou ontcijferen. Op die manier zorgt ontwikkelaar Jupiter ervoor dat heel wat features pas na een hele tijd spelen unlockt worden. Zo is er een systeem met echte kaarten, dat zonder twijfel moet zorgen voor wat extra centen.

Op de kaarten zijn er verschillende gaatjes en na het vinden van de juiste kubus kan je een code vormen door met de stylus door de gaatjes het touchscreen aan te raken. Dat bezorgt je nieuwe Spectrobes en speciale onderdelen. Een andere kubus biedt je draadloze communicatie met vrienden in je omgeving zodat je zaken kan ruilen, tegen elkaar kan vechten of multiplayergevechten tussen maximaal zestien vrienden kan opzetten. Met de Tau-kubus speel je de machine voor de Nintendo Wi-Fi Connection vrij. Online strijden met je Spectrobes is niet mogelijk, maar je kan wel allerlei dingen downloaden. Je kan ook de scores die je hebt behaald in de sequence battles uploaden en vastleggen op de website spectrobes.com.

Spectrobes zal de doelgroep van acht- tot veertienjarigen misschien behagen, maar het langdurige en nauwgezette zoeken werd, wat mij betreft, al snel vervelend. Ook voor de gevechten hoef je het niet te doen. Al bij al had ik meer verwacht van een spel waar Disney zich zo achter zet en waar men zoveel ophef probeert rond te maken. De nieuwe Pokémon? Ze zullen toch wat beter hun best moeten doen!

Onze Score:
6.0
gerelateerd spel: Spectrobes
geplaatst in: DS, Reviews
tags: , ,


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>