gaming sinds 1997

SSX (2012)

Aan waanzinnige snelheden een berg af knallen en ondertussen je lijf én je plank nog eens in allerlei onmogelijke bochten draaien en keren: het is eens iets anders dan een hoop vijanden neerleggen of een potje tennis spelen. Maar is de nieuwe SSX ook echt goeie reclame voor het snowboarden? Slechts één manier om daar achter te komen!

Daar waar vele sporten nog een grote tweestrijd kennen op gamevlak (FIFA versus PES, Topspin versus Virtua Tennis, …), heeft SSX al lang een monopolie weten te verwerven op vlak van snowboardgames, of toch al sinds de nostalgische Coolboarders-reeks verdween. Het risico dat zich daarin verborgen houdt, is de mogelijke zelfgenoegzaamheid bij gebrek aan concurrentie, iets waar EA Sports zich bij deze game gelukkig niet schuldig aan maakt.

Je krijgt namelijk in de singleplayer een verhaal voorgeschoteld waardoor je meteen al wat meer gemotiveerd raakt om de afdalingen tot een goed einde te brengen. Na een rustig begin – je moet immers nog de controls onder de knie krijgen en je mag zelf kiezen of je die halsbrekende tricks met de stick of met de knoppen doet – is het tijd voor het echte werk: de negen Deadly Descents als eerste levende ziel bedwingen.

Het verhaal zelf gaat als volgt: Griff Simmons, een voormalig lid van Team SSX, heeft de rest laten stikken en wil op z’n eentje als eerste de negen Deadly Descents veroveren. Die arrogante sukkel moet en zal dus afgestopt worden en dus mag jij er voor zorgen dat Team SSX als eerste die negen bergen op het palmares schrijft. Akkoord, het verhaal mag dan bijwijlen flinterdun zijn en voor weinig effectieve meerwaarde zorgen, het vormt toch een beetje extra motivatie.

En voor die negen dodelijke afdalingen, waarbij je telkens weer een andere speciale moeilijkheid voor je neus krijgt (ijs, de steile afdalingen zelf, grote gapende kliffen, …), krijg je wat hulp van andere boarders. Telkens komt een ander personage je bijstaan in de hoop zo Griff een poepje te kunnen laten ruiken. Elk bijkomend personage heeft dan ook nog een speciale uitrusting om zo de kans op overleven (en op succes) een tikje groter te maken. Gaande van windsuits om die kliffen te overbruggen tot ice picks die je helpen kortere bochten te maken bijvoorbeeld. De verschillende pistes – en er zijn er wel wat in deze SSX – zijn zodanig uitgebreid en kennen zo veel verschillende mogelijke routes dat je ze keer op keer opnieuw kan spelen zonder er een afgezaagd gevoel bij te krijgen.

Al die verschillende pistes bieden ook een reeks uitdagingen: zo moet je de ene keer gewoon als eerste beneden zien te raken, terwijl je de andere keer zoveel mogelijke punten bijeen moet sprokkelen door middel van je tricks. Af en toe, vooral tijdens de Deadly Descents dan, is de opdracht zelfs nog simpeler: ‘Geraak heelhuids beneden!’, luidt het dan.

En daarvoor kan de rewind-knop weleens van pas komen. Maak je na een schitterende run ineens een klein foutje waardoor je hele afdaling om zeep dreigt te gaan, dan kan je altijd nog een stukje terugspoelen en je fout zo rechtzetten. Altijd handig om een kleine onoplettendheid te corrigeren, maar als compensatie gaan er wel punten van je totaal af. Het is dus cruciaal om tijdens het boarden genoeg punten te scoren om eventuele blunders ongedaan te kunnen maken, of er net geen te maken om torenhoge scores neer te zetten.

SSX neemt je mee naar onder andere Patagonië, Siberië en Alaska en zorgt zo voor schitterende en uiteenlopende met sneeuw bedekte settings die dan ook nog eens voorzien zijn van een uitstekende soundtrack. Dubstep, drum and bass, electro, allemaal muzikale tonen die perfect bij het hele sfeertje passen, en zelfs naadloos in elkaar overgaan tijdens je run. Een fijne toevoeging die de ervaring weer een extra dimensie geeft.

Tijd dan voor een ander cruciaal gedeelte bij games als deze: de multiplayer. Deze is niet zo klassiek uitgevallen als je zou denken, want een splitscreen tegen vrienden heeft EA Sports deze keer bijvoorbeeld niet voorzien. In plaats daarvan mag je je toevlucht zoeken tot RiderNet, een systeem dat te vergelijken valt met de Autolog waarvan de Need for Speed-reeks tegenwoordig gebruik maakt. Hierdoor kan je nieuwe uitrustingen en equipment kopen met de punten die je bijeen sprokkelt met je on- en offline prestaties, waardoor je het de beste boarders het vuur aan de schenen kan leggen. In twee verschillende speltypes, Global Events en Explorer, mag je dan je skills aan de hele wereld tonen.

In Explorer krijg je telkens een aparte doelstelling mee voor tijdens je afdaling, iets waarvoor je eerst computergestuurde ghosts naast je krijgt, en naarmate het spel vordert die van menselijke tegenstanders. Het voordeel hieraan is dat niet iedereen tegelijk online hoeft te zijn om het pleit te beslechten. In Global Events volg je min of meer hetzelfde systeem, maar hierbij kom je iederéén tegen in de hoop een deeltje van de grote jackpot mee naar huis te kunnen nemen wanneer de deadline van een bepaalde piste verstrijkt. De klassieke (offline) head-to-head uitdaging mag dan wel verdwenen zijn, RiderNet vangt dit gemis meer dan goed op.

SSX is een uitstekende reboot van de succesvolle snowboardreeks. Hoewel het verhaal in feite maar dunnetjes uitvalt, neemt dit weinig weg van het feit dat EA Sports een quasi foutloos parcours aflegt en met een mooie backflip over de lijn komt. SSX mag dan wel niet zoals FIFA een game zijn die elk jaar opnieuw verschijnt, maar dat zorgt er net voor dat het de tijd heeft gekregen om uit te blinken en te vernieuwen. Zowel newbies als meer doorwinterde SSX’ers zullen hun gading vinden in dit nieuwe deel, en samen genieten van het compleet over-the-top (in de positieve zin bedoeld) spel dat SSX geworden is. Aanspannen die boots!

Onze Score:
8.0
gerelateerd spel: SSX (2012)
geplaatst in: Electronic Arts, Reviews, X360
tags: , , ,


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>