gaming sinds 1997

Star Ocean: The Last Hope

Star Ocean: The Last Hope is de nieuwste telg in de Star Ocean reeks, die vooral bekendstaat omwille van zijn real-time gevechten. Waarom deze RPG de moeite is om in je Xbox 360 te stoppen vertellen we je hieronder, net zoals waarom de reeks niet bekend staat omwille van zijn verhaallijnen en personages.

Over een paar tientallen jaren schopt de mensheid nog maar eens stevig keet en slaagt erin zichzelf zo te vern(e)uken dat we op zoek moeten naar een nieuwe planeet. Jij bent Edge en maakt deel uit van de verkenningsploeg die deze nieuwe Aarde dient te ontdekken. En net zoals je verwacht zal je al snel de wereld moeten redden, samen met je andere adolescente vriendjes.

Bereid je dus voor op een clichématig verhaal dat dan nog eens wordt bevolkt door typische anime-personages, met kinderachtig, soms afgrijselijk slecht stemmenwerk, kinderachtig gedrag en motivaties en plastieken gezichten. Daarbovenop figureren ze in tussenfilmpjes die dikwijls tientallen minuten aanslepen. Mijn hersencellen smolten maar al te vaak en na tien minuten was ik de hoofdrolspelers al kotsbeu. Gelukkig viel de soundtrack wel nog te genieten. Maar wanneer krijgen we nog eens een Japanse RPG te spelen die niet veronderstelt dat ik 11 jaar ben en nog rekensommen zit te maken met maximum twee cijfers?

Gelukkig kunnen we positiever zijn over de gameplay. Wie een diepe gameplay wil, en vooral gek is op gevechten in een RPG zal een stevige kluif hebben aan dit twee schijfjes tellende avontuur. Zoals al gezegd zijn de gevechten in real-time. In tegenstelling tot veel andere RPG’s moet je hier wel degelijk knokken door op knopjes te duwen en kan je dodgen en rondrennen.

Nieuwkomers hoeven niet te wanhopen want de complexe mogelijkheden worden uitgebreid uit de doeken gedaan tijdens het eerste uur van het spel in meerdere tutorials. Je controleert één van de personages, loopt rond om één van de vele vijanden aan te vallen en probeert bijvoorbeeld om ze in de rug te benaderen of je te ‘verbergen’ en ze erna te verrassen met krachtige aanvallen via blindsides, één van de vele spelelementen. Ook combo’s zijn van de partij, vallen bovendien aan elkaar te rijgen en zien er spectaculair uit, net zoals de Rush mogelijkheid die je kan activeren als je veel klop hebt gekregen.

Een ander belangrijk element in de gevechten is de zogenaamde agression. Je kan immers uitlokken welke monsters welke van je personages aanvallen door ze de aandacht ervan te laten trekken. Op die manier kan je je vriendjes die in problemen zijn redden, of de zwakkere elementen van je groep beschermen. Die magiërs blijven mietjes! Je kan ook makkelijk switchen tussen de verschillende personages zodat je je eigenlijk nooit verveelt en constant kan wisselen van speelstijl.

Voor de echte hardcore zijn er ook de Tiles. Die bonussen verzamel je door tijdens gevechten specifieke taken uit te voeren (pakweg één soort move doen, of twee vijanden tegelijk om zeep helpen) en neem je mee van de ene naar de volgende ontmoeting. Ze geven je na elk gevecht extra’s (geld, experience, skill points) en wie er rekening mee houdt kan zijn bonusbord opvullen met de tiles die hij of zij het meest interessant vindt, wat alweer een extra laagje strategie toevoegt aan de game. Het is allemaal even wennen voor de tragere RPG-spelers onder ons, maar dat de gevechten interessant zijn en blijven doorheen de game werd door al deze systemen verzekerd. Het enige puntje van kritiek hier is dat we graag wat meer variatie in de vijanden hadden gezien, ook al wordt dat goedgemaakt door enkele memorabele bosses.

Je moet natuurlijk meer doen dan alleen knokken en je ergeren aan de dialogen. Je kan je vergapen aan de mooie graphics bijvoorbeeld, die al van bij het openingsfilmpje worden getoond of je ergeren aan de camera die compleet suckt wanneer je je in kleine ruimtes bevindt. Je kan ook resources kopen en verzamelen om uiteindelijk nieuwe items mee te creëren. Daarvoor moet je eerst de formules ontdekken door ze te onderzoeken of te kopen waarna je nieuwe wapens, uitrusting en andere spulletjes kan maken. Voor wie houdt van zulk tijdverlies valt er op dat vlak heel wat tijd te verliezen en het levert bovendien bruikbare spullen op. Je onledig houden kan je overigens ook met de vele sidequests, bonusmissies en arenagevechten, en het verzamelen van trofeeën die je krijgt voor het uitvoeren van bepaalde opdrachten met specifieke personages.

Star Ocean: The Last Hope is geen RPG voor iedereen. Mensen wie het verhaal kan gestolen worden zullen de tussenfilmpjes kunnen overslaan en zich concentreren op de uitstekende, diepgaande gevechten en zich onledig houden met de vele extra’s. Voor wie hoopt meegenomen te worden op een avontuur in een wereld zonder weerga en met boeiende personages vallen er veel betere games te kopen en te spelen. En dat is dan nog zacht uitgedrukt.

Onze Score:
8.0
gerelateerd spel: Star Ocean: The Last Hope
geplaatst in: Reviews, Square Enix, X360
tags: ,


Leave a Reply