gaming sinds 1997

Star Wars: Battlefront

Een generatie is grootgebracht met de originele Star Wars-films en het was zeker niet enkel die generatie die uitkeek naar Star Wars: Battlefront. Elke gamer laat immers zijn dagelijkse bezigheden even rusten als een nieuw spel wordt aangekondigd dat plaatsvindt in de wereld van X-wings, wookies, Darth Vader, Storm Troopers en Natalie Portman. Jammer genoeg geen life-size poster van deze laatste bij het game, maar welk lekkers we wel krijgen kan je hieronder lezen.

Om met de spreekwoordelijke deur in huis te vallen: Star Wars: Battlefront is Battlefield 1942 met enkele futuristische kantjes. Natuurlijk kan ik niet anders dan dolenthousiast zijn over het feit dat je voor de eerste keer de kans krijgt om die legendarische veldslagen uit de gelijknamige films zelf mee te maken en de uitslag te bepalen. Deze link met de avonturen van het grote scherm is dan ook het grootste pluspunt van dit game.

Het spel zelf begint met enkele korte filmpjes die je inleiden in de grote wereld (10 planeten, 16 maps) van dit sterrenstelsel. Zo krijg je o.a. te zien dat je met 4 zijdes kan strijden (de ‘Rebels’ en bijhorende ‘Empire Forces’ uit IV, V en VI en daarnaast de ‘Republic Clone Army’ vs. ‘Droids’ uit I, II en binnenkort III). Elke kant heeft zijn specifieke voertuigen en heeft ook telkens 5 classes, die goed overeenkomen met wat we al kennen (sniper, soldaat, heavy weapons, …). De piloot is de meest originele: deze is een soort engineer die het bijkomende voordeel heeft dat hij de voertuigen waar hij inzit automatisch herstelt. Daarbij horen nog enkele factie-specifieke, sterke classes zoals de Wookie met bowcaster, Republic Troopers met een jetpack of de Droideka met rolfunctie en energieschild.

Met deze mannen kan je offline op drie manieren ten strijde trekken tegen en met de A.I. De voor zichzelf sprekende instant battles zijn de minst interessante. Veel leuker zijn de 2 Historical Campaigns waarbij je op de opgelegde manier een reeks battles moet afwerken. Deze gevechten kaderen in de respectievelijke verhaallijnen van de eerste en tweede trilogie en de bijhorende stukjes film zijn dik in orde, wat het geheel een fantastische sfeer geeft. De derde single-player mogelijkheid is de Galactic Conquest waarbij het lineaire verloop opzij wordt gezet en je zelf kan kiezen welke planeet je het eerst wil veroveren, om zo battle per battle te vorderen.

Nog een plus voor mensen zonder internetverbinding is dat je dit alles met twee in splitscreen kan spelen, met of tegen elkaar. Het is dus duidelijk dat de singleplayer kant van dit game niet verwaarloosd is. Veel meer dan bij papa Battlefield kan je je hier amuseren zonder online tegenstanders, vooral dankzij de leuke campaigns, die een meerwaarde krijgen door het bijhorende verhaal en filmateriaal.

Het blijft natuurlijk wel zo dat de lange levensduur van een dergelijk spel vooral uit de online elementen moet komen en ook daar komt het spel ons in tegemoet, zonder echter grote verrassingen te bieden of zo goed te zijn als Halo 2. Met maximum 16 spelers kan je aan het werk (in tegenstelling tot de 32 van de PC-versie) op de klassieke manier, die we ook in de offline mode ontmoetten: net als in BF1942 dien je hier een aantal controle punten op de map in handen te krijgen en onder controle te houden. Wanneer ze allemaal veroverd zijn is het gevecht gewonnen. Een alternatieve manier is om de tickets van de tegenstanders tot nul te reduceren door kills te maken. Een beproefde formule die zijn sterktes al heeft bewezen, maar bij dat voordeel komt ook een enorm nadeel: in multiplayer hebben we dit al zo vaak gezien dat het vooral voor de PC-speler niks nieuws meer biedt.

Het gevaar bestaat dat eens je verwondering en enthousiasme voor de Star Wars setting, voertuigen en karakters over is, je dit spel ook minder vaak zal spelen. Heb je enkel een Xbox, dan zal dit een minder groot probleem zijn, maar als je ook een PC hebt, dan zijn er heel wat games die veel meer spelers tegelijk op je scherm kunnen toveren en waarvan de levensduur dan nog eens toeneemt door alle mods. Ook jammer is dat het op Xbox niet mogelijk is om clanwars te doen. Dergelijke games moeten het immers hebben van samenwerkende teams en iedereen die ooit online gespeeld heeft zal wel weten dat het soms erg moeilijk is om mensen rationeel te laten samenwerken! Ook het gevreesde ‘camping probleem’ is van de partij.

Wat betreft de gameplay kunnen we ook nog aanhalen dat Star Wars: Battlefront in de singleplayer best gemakkelijk is. Zo is de A.I. niet verbijsterend slim en kan een ietwat ervaren speler de meeste tegenstanders makkelijk de baas. Het feit dat een auto-aim standaard beschikbaar is haalt aan de ene kant de competiviteit en de belangrijkheid van aiming skills naar beneden, vooral online, maar aan de andere kant is het mikken met de controller niet altijd even handig. Desalniettemin mocht de auto-aim voor mij iets minder vergevend zijn: zo heeft strafen in een online match weinig zin, omdat je cross-hairs automatisch een eind meeschuiven met je doel.Over het algemeen valt echter over de feel van het shootergedeelte niks te klagen en dat is al heel wat.

Ongetwijfeld stelen de voertuigen hier de show, ze zijn ook gewoon erg leuk om te besturen. Wie wil er immers niet met een AT-AT, een speeder, TIE-fighters of een Droid Spidertank aan het werk? De enige minpuntjes zijn dat sommige toestellen wat overpowered zijn, vooral met een skilled piloot aan boord, en dat de mappen soms wat te klein zijn voor de snellere en iets moeilijker te besturen vliegtuigen. Het blijft echter immens kicken om op Hoth tekeer te gaan in een AT-AT!

Al dat futuristisch wapengekletter gaat natuurlijk gepaard met de nodige decibels. De muziek en de sound-effects stellen zoals verwacht niet teleur en zijn gewoon af. Alle originele bleeps, swooshes en gevechtsgeluiden zijn er, net als de soundtrack die we allemaal zo goed kennen uit de films. Niks op aan te merken en dus helemaal top! Deze keer zijn de graphics niet van het niveau van het geluid maar dat zegt meer in dit geval meer over de kwaliteit van laatstgenoemde. Textures zijn scherp, kleuren erg levendig en zowel de modellen als de maps geven perfect het Star Wars universum weer. Ik miste wel soms de hogere resolutie van een monitor: naar mijn gevoel moet je de vijand als infanterie te dicht naderen om ze echt goed te kunnen onderscheiden.

De perfecte manier waarop, via het geluid, de graphics en vooral de voertuigen, gebruik wordt gemaakt van het Star Wars universum maakt van deze Battlefield-kloon zonder enige twijfel een dikke aanrader voor elke Star Wars-fan. Ook als je gewoon op zoek bent naar een goeie shooter op de Xbox zal je je deze aankoop niet beklagen, ook als je niet beschikt over Xbox Live, want dan zullen de degelijke offline modes je heel wat plezier bezorgen. Ben je echter een hardcore online PC-FPS-fan die enkel verlangt naar diepe en skill-based competitive gameplay, dan zal dit spel wellicht wat te licht uitvallen.

Onze Score:
8.0
gerelateerd spel: Star Wars: Battlefront
geplaatst in: LucasArts, Reviews, Xbox
tags: , ,


Leave a Reply