gaming sinds 1997

Star Wars: Episode III: Revenge of the Sith

Star Wars Episode III speelt ondertussen al een tijdje in onze filmzalen en rijft daar ongetwijfeld mooie inkomsten binnen. Om dezelfde reden werd ook een game klaargestoomd dat de verhaallijn dunnetjes overdoet en je de kans geeft om met Anakin en Obi-Wan de lightsabers te kruisen met al dat intergalactisch gespuis. Wij weten natuurlijk al, ook al heb je de laatste film nog niet gezien, dat onze kleine niet lang meer aan de lichte zijde van de Kracht zal verblijven. Naast de vaststelling dat de Nederlandse vertaling van The Force stukken minder cool klinkt, heeft dit spel me ook nog aan iets anders herinnerd: als poen scheppen de enige reden is van een game, dan voel je dat ook als je het speelt. Begonnen, deze review, is.

Jullie hebben ondertussen waarschijnlijk al begrepen dat Star Wars Episode III: Revenge of the Sith mij niet echt heeft kunnen bekoren. En dat is eigenlijk verwonderlijk als je bedenkt hoeveel leuke ideeën en features het spel in petto heeft. Je kan eerst en vooral de donkere verhaallijn volgen van de teloorgang van Anakin door afwisselend met hem en Obi-Wan te spelen. Dit doe je door in een boven-zij-aanzicht. Je moet je een weg banen door horden Battle Droids, Jedi’s en alle bekende vijanden uit de film. Fantastisch is ook dat dit Star Wars game zich eindelijk concentreert op gevechten met lichtzwaarden en natuurlijk de Force. En dan vergeet ik nog even te vermelden dat je in een bonus-missie met Yoda aan het werk kan. De droom van elke fan denk ik zo!

Jammer genoeg laat de uitwerking en de ziel van dit game veel te wensen over. Het begint al met de manier waarop je je personages bestuurt. De camera laat het nooit echt volledig afweten, maar om één of andere reden vond ik het nooit lekker spelen. Je ziet te weinig van het speelveld en je kan moeilijk inschatten waar je heen kan en waar niet. Dat laatste is echter meestal geen probleem omdat het spel zo lineair is al de pest. Ook hoopte ik op een gameplay die de epische gevechten en de fantastische controls van Ninja Gaiden zou overzetten naar het Star Wars universum met zijn zoemende light sabres. Wederom bleek dit ijdele hoop, aangezien je enkel kan blocken en twee aanvallen meekrijgt, een lichte en een zware. Je kan er kennelijk combo’s mee uit je mouw schudden, maar een diep gevechtssysteem kan je dit bezwaarlijk noemen. Je hebt ook ergens een soort meter die je capriolen evalueert van ‘fair’ tot ‘masterful’, maar uiteindelijk kan dit je geen Wookiaanse fuck schelen, aangezien het niks uitmaakt voor het spel.

Wel leuk zijn de vele Force-krachten die je tot je beschikking hebt. Deze variëren van het optillen en wegwerpen van objecten en personen, tot het ‘bliksemen’, ‘stunnen’ of vastgrijpen van vijanden. In combinatie met de zwaardgevechten biedt dit gelukkig iets meer, maar je zal je al snel concentreren op enkele van deze krachten en de rest vergeten. Doorheen de levels kan je overigens XP punten verdienen tijdens het knokken, waardoor je zowel je Krachten als je gevechtstechnieken twee keer kunt upgraden. Door het ontdekken van secrets kan je je health en je Force (de mana voor je krachten) ook laten toenemen en je krijgt natuurlijk ook nieuwe krachten tot je beschikking naarmate je vordert. Deze kan je op hun beurt dan weer gebruiken in de multiplayer.

Voor we de multiplayer bespreken, even een woordje over de campagne. Je krijgt 16 missies voorgeschoteld die elk erg snel zijn afgewerkt (15-20 minuten per stuk) en die je afwisselend op je knoppen laten rammen en stukjes uit de film laten bekijken. Die stukjes zijn echter zo droog gepresenteerd dat je er niet veel aan hebt. Waar blijven die extra scènes of leuke alternatieve eindes?

Bovendien is de gameplay zeer repetitief en zijn de levels zo lineair dat je zal snakken naar wat afwisseling. Die komt er wel in de vorm van enkele bossfights die toch voor wat uitdaging zorgen en die je dat epische gevoel geven, maar zelfs daar had ik meer verwacht. Unlockables zoals Concept Art (op zich wel aantrekkelijk voor de fans) en wat bonus missions en upgrades konden me niet warm maken, laat staan me overhalen om het hele boeltje nog eens te doorlopen! Ook enkele mini-games zoals turret-shooting zijn zo saai als een plastic kip in een hoekje van een lege kamer.

De multiplayer biedt je enkele vs. modes waarin je met de belangrijkste personages aan het werk kan tegen je vrienden met legendarische settings als achtergrond. Dit is cool voor even en het is zeker uitdagender en dieper dan het singleplayer werk. Ook leuk is de co-op mogelijkheid, maar dan alleen maar omdat je iemand hebt om tegen te babbelen terwijl je, met je ogen half op de TV gericht, op je knoppen ramt.

Wat betreft de graphics: de filmscènes zijn vanzelfsprekend erg knap en ook de animaties en de algemene visuals ogen scherp en mooi afgewerkt. Op dat vlak geen probleem, als we tenminste even de vervelende camera vergeten. Over het geluid ben ik minder enthousiast. De sound effects zijn wel perfect als vanouds en ook de soundtrack mag er best wezen, maar de stemacteurs (Anakin en Obi-Wan werden niet ingesproken door de originele acteurs) mogen ze echter voor mijn part met hun hoofd tegen een magnetisch veld knallen. Om één of andere reden werden ze waarschijnlijk schrikwekkend onderbetaald, want het lijkt alsof ze zonet hun laatste adem hebben uitgeblazen en immens tegen hun zin wat woordjes hebben ingesproken. Je wordt waarlijk agressief van hun saaie opmerkingen, die dan nog eens tot vervelens toe worden herhaald. Afvoeren die mannen!

Star Wars Episode III: Revenge of the Sith is een game met heel veel goede ideeën, maar een slechte uitwerking. De voordelen van de franchise (filmbeelden, sound effects, het feit dat je met die fantastische personages aan het werk kan in epische lichtzwaardgevechten) wordt pijnlijk teniet gedaan door een gebrek aan leuke gameplay. Het gevechtssysteem is te beperkt en eenvoudig, de levels te lineair en te weinig geïnspireerd en de voice-acting is erbarmelijk. Fans van het beat-‘m-up genre of die-hard Star Wars fanaten zullen hier hun ding even mee kunnen doen, maar voor anderen beveel ik ander en beter aan. Enkel de bossfights konden me even bekoren, maar enkel daarvoor koop je geen game. Dit spel echter slecht noemen gaat net iets te ver!

Onze Score:
7.0
gerelateerd spel: Star Wars: Episode III Revenge of the Sith
geplaatst in: LucasArts, Reviews, Xbox
tags: , ,


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>