gaming sinds 1997

Star Wars: The Force Unleashed

Toen LucasArts een nieuwe Star Wars game aankondigde was niet iedereen even enthousiast want een groot aantal games van de franchise waren, zacht uitgedrukt, geen meesterwerkjes. Maar daar zou verandering in komen met Star Wars: The Force Unleashed. Deze game zou een evenwaardige verhaallijn als de films hebben, nog nooit geziene graphics op je scherm toveren en zeer realistische physics meekrijgen dankzij de nieuwe engines waar de game op zou draaien.

Star Wars: The Force Unleashed speelt zich af tussen Episode III en Episode IV. De game begint met een invasie van Darth Vader (het eerste level kruip je in zijn zwarte pak) op de planeet Kashyyyk, woonplaats van de Wookies. De bedoeling van je bezoek is om één van de laatste Jedi Knights van een lightsaber gaatje te voorzien. Wanneer je echter de genadeslag wil uitvoeren voelt Darth Vader plots een enorme opstoot van de Force. Het blijkt een klein jongetje te zijn, met uitzonderlijke krachten. Vader is niet dom, neemt het jongetje mee en traint het tot een Sith Apprentice waarvan niemand het bestaan afweet om later samen de Emperor te kunnen aanpakken. Vanaf dat moment mag je Starkiller, zo heet die kerel, spelen en moet je tijdens je opleiding hopen verscheidene Jedi Knights en Storm Troopers om zeep helpen en zo je krachten verder ontwikkelen.

De Havok engine, Euphoria engine en de Digital Molecule Matter (DMM) zouden ervoor moeten zorgen dat objecten en mensen natuurgetrouw reageren op je acties. Havok zorgt voor de natuurwetten, Euphoria zorgt voor een zo realistisch mogelijke weergave van hoe ledematen moeten buigen bij het vallen of het raken van andere objecten en als laatste heeft de DMM om zo realistisch mogelijke, verwoestbare omgevingen te creëren. Heel wat technische mumbo-jumbo dus, maar eens ik aan het spelen ging, bleek het toch ietwat teleur te stellen. De verwoestbare omgeving ziet er knap uit, maar blijkt al te vaak slechts oppervlakkig kapot te maken. Zo zie je enkel de schors van een boom versplinteren terwijl de stam altijd intact blijft en voelen de objecten die je kan werpen zeer nep en qua gewicht vederlicht aan.

Je Light Saber is, zo had je al door waarschijnlijk, niet je enige wapen in dit spel. Zoals de titel al aankondigt draait het hier om de duistere krachten van the Force. Naarmate je in de game vordert zullen je mogelijkheden toenemen en zal je bepaalde skills kunnen aanleren en verbeteren. Een level stijgen doe je door stijlvol vijanden neer te maaien of door met objecten te smijten die bonuspunten bevatten.

Genoeg verzamelde Force Points resulteren in een level-up, waardoor je credits verdient in de klassen Force Powers, Force Combos en Force Talents. Daarmee kan je weer verschillende soorten Force aanleren of verbeteren. Zo heb je grab, push, repulse en choke. Ook talloze combo’s kun je bijleren via dit levelling systeem. Zo kun je via the Force je vijanden de lucht in krijgen om daarna met je Lighting Saber hun maag te doorboren of met je Saber te werpen alsof het een boemerang was.

Helaas word je regelmatig gedwongen om je Light Saber te gebruiken en zijn je Force Powers waardeloos, aangezien verschillende eindbazen immuun zijn voor de Force. Dit resulteert vaak tot een saai soort hakwerk dat veel gelijkenissen, maar bijlange niet het niveau haalt, van de God of War serie. Bovendien wordt te pas en te onpas gebruik gemaakt van het zogenaamde Quick Time Event, ondermeer voor het verslaan van elke eindbaas.

Grafisch ziet de game er meer dan degelijk uit. Vooral de gewaden die de personages dragen bevatten veel details. Het leveldesign is jammer genoeg dan weer erg eentonig. Na de eerste missie, die in een beboste omgeving plaatsvindt met veel en felle kleuren, vinden de rest van de opdrachten voornamelijk in ruimteschepen plaats. De kansen die je krijgt om te genieten van een mooi landschap worden meestal ook nog ‘s verpest door de irritante camera. Nog nooit heb ik zo vaak op R3 moeten drukken om de camera weer achter mij te plaatsen.

De soundtrack anderzijds is subliem. Orchestrale muziek zoals we gewend zijn van de films weergalmen uit je surround luidsprekers, de stem van Darth Vader is cooler dan ooit en natuurlijk niet te vergeten: de geluiden en het geknetter van de lichtzwaarden die erg vertrouwd en haarscherp klinken.

Voor we een conclusie formuleren, nog even een paar minpuntjes. De structuur van de game is te lineair waardoor je zelden een geheime weg of een andere manier om je missie tot een goed einde te brengen vindt. Iets dat zeker uit den boze is op een next-gen console zijn de laadtijden bij het bladeren tussen de verschillende menu’s . Het duurt echt wel tot zeven seconden voor je soms de gewenste pagina hebt geopend. Daarbovenop heb je de game al na zo’n 10 uurtjes rond, wat niet echt lang te noemen is.

De verwachtingen waren hoog gespannen voor Star Wars: The Force Unleashed maar jammer genoeg wist deze game niet alle beloftes waar te maken. Voor Star Wars fans is dit een dijk van een game, maar voor mensen als ik die de serie eenmaal bekeken hebben is dit niet meer dan een onafgewerkt spel in een aantrekkelijk universum.

Onze Score:
7.0
gerelateerd spel: Star Wars: The Force Unleashed
geplaatst in: LucasArts, PS3, Reviews
tags: , ,


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>