gaming sinds 1997

Stolen

Stolen… Waarom wou ik in godsnaam dat spel per se reviewen hoor ik jullie zich al afvragen? Wel, ik zal jullie iets bekennen. Ondanks mijn vergevorderde leeftijd (b|0-0|n is een prille twintiger die zich oud voelt -red.) blijf ik om een of andere reden een zwak koesteren voor gamebabes, ook al daalde mijn enthousiasme in het verleden al onder het vriespunt na een korte sessie. Niettemin blijven ze tot op heden een onweerstaanbare aantrekkingskracht op me uitoefenen. Daarom leek Stolen, met Anya als hoofdpersonage, de moeite waard. Beloftes van stealth gameplay, hopen gadgets en spectaculaire, sexy moves, terwijl je een museum leegrooft was hetgeen de achterflap mij beloofde. Of het spel ook mijn gamershart kon veroveren kan je hieronder lezen.

Anya ziet er goed uit, dat moet je haar nageven. Ze heeft een lekker strak zwart pakje aan, een bijpassende zonnebril en heel wat aantrekkelijke spulletjes om bewakers en ander tuig dat je het stelen wil beletten van een passend antwoord te voorzien. Maar niet alles wat blinkt is goud. Al snel ontdek je dat onze vriendin niet echt een katje om zonder handschoenen aan te pakken is. Iemand naar de eeuwige jachtvelden helpen kan ze niet, dus zal je ze stealthy acties moeten laten doen terwijl bewakers bewusteloos zijn. Die bewakers neerslaan is overigens niet altijd nodig: hun hersencellen zijn duidelijk fel afgestorven door het vele uren doelloos rondslenteren in de musea van Forge City.

Babes moeten natuurlijk ook veel zorg besteden aan hun uiterlijk. Op dit vlak hebben we niet echt te klagen, maar de graphics zijn evenmin bijzonder. Er is niet veel afwisseling in de modellen en deze zien er bovendien niet echt geloofwaardig of uitgewerkt uit. Dief Anya is wat meer gedetailleerd, maar beweegt dan weer te houterig. Ook de omgevingen en locaties zijn middelmatig. Geen overdreven aantal details hier en ook de textures blijven meestal eenvoudig. De tussenfilmpjes zijn daarentegen al iets beter, maar het verhaal en de dialogen komen veel te simpel over. Ook de muziek en de geluidseffecten zullen je niet bijblijven.

Je hoofdopdracht bestaat er altijd uit om zaken te stelen , maar er zijn ook voldoende extra objectieven om je een tijdje bezig te houden. De hoofdbrok van het spel bestaat bijgevolg uit heimelijk rondsluipen en het vermijden dat je ontdekt wordt terwijl je dure spullen in je broekzak laat glijden. Dat is niet altijd even moeilijk, aangezien bewakers na een tijdje bewakers gewoon de zoektocht opgeven zolang je maar stil blijft zitten in de schaduw. Bovendien slagen ze er niet vaak in om je te vinden, ondanks het trappen op mijn tenen of het gebruik van zaklampen. Je kan ze overigens bij wijze van spreken in hun wang knijpen zonder dat ze het doorhebben.

Wat ook jammer is, is dat de manier waarop bijgehouden wordt hoe zichtbaar of hoorbaar je bent niet echt handig is. Gelukkig kan je wel goed zien waar er een veilige schaduw is en waar niet. Bijkomende onderdelen van de gameplay zoals lock-picking en hacking bestaan uit niet onaardige mini-games. Frustrerend is echter dat je altijd onder tijdsdruk staat omdat elk moment bewakers kunnen ontwaken uit hun bewusteloosheid. Het is een beetje Tetris spelen, terwijl je een baby moet verversen: je geniet van geen van beide en het stinkt!

Ook de controls van de geteste PC-versie zijn gewoon om tranen met tuiten van te huilen. Ik moet eerlijkheidshalve toegeven dat ik speelde met keyboard en muis, maar zelfs dan moet een spel toch tenminste een beetje bestuurbaar blijven en dat was volgens mij niet echt het geval. Anya beweegt, ondanks haar mooi arsenaal aan acrobatische bewegingen, niet echt vlot en vooral het tegen de muur oplopen, het hangen aan richels of het tegen een wand drukken is veel moeilijker dan het zou moeten zijn. Daarenbovenop komt dan nog eens de camera, die te pas en te onpas beslist om te verspringen, zodat je meer bezig bent met de controls dan met te genieten van het game. Hoef ik de makers echt uit te leggen dat van platform naar platform te springen, zonder dat je die kan zien niet de definitie van ‘fun’ is van de gemiddelde gamer? Daarom denk ik ook dat zelfs met een gamepad deze problemen niet zullen verdwijnen. Tel daar nog enkele bugs bij die sporadisch een herstart van het spel noodzakelijk maken en je hebt al snel door dat je toch wat doorzettingsvermogen zal moeten tentoonspreiden.

Ondertussen moet het al duidelijk zijn hoe het spel in elkaar zit: de makers hebben getracht de gameplay van Splinter Cell en Prince of Persia te combineren en over te zetten naar het basisprincipe van Thief, met een hoofdrolspeelster die zo lijkt weggelopen uit de televisieserie Alias (beetje overal leentjebuur gespeeld, dunkt me -red.). Net als Sam Fisher krijg je hier ook hulp van iemand die deuren voor je opent, alarmsystemen uitschakelt en je tijdens je tochten bijstaat met allerlei informatie. Anya beschikt over een multifunctioneel wapen, waarmee ze vanalles kan afvuren, van trackers tot projectielen die bewakers tijdelijk bewusteloos kloppen, lichten uitschakelen of elektrische apparaten storen. Ook kan je via ultrasone hulpjes zien wat er zich in een volgende kamer bevindt. Je kan er ook geluiden mee produceren, waardoor het aanwezige personeel afgeleid wordt. Je krijgt natuurlijk ook nightvision en de mogelijkheid om in first person in te zoomen om bepaalde locaties beter te kunnen bestuderen.

Al bij al is Stolen een teleurstellende game geworden in een genre waar we ondertussen gewend zijn geraakt aan toppers zoals Prince of Persia en Splinter Cell. Middelmaat is troef hier en andere stealth-action games bieden heel wat betere gameplay, betere A.I., leukere scenario’s en geslaagdere animaties en graphics. Bovendien zijn de controls en camera gewoonweg slecht en frustrerend. Enige innovaties zijn ook ver te zoeken en om eerlijk te zijn, was ik het spel al grondig moe na de eerste tutorialmissie. Als je echt gek bent van stealthgames of sexy dames in zwarte pakjes kan je dit wellicht even proberen, maar er zijn genoeg andere games (bv. Splinter Cell: Chaos Theory) die je veel meer waar voor je geld zullen bieden.

Onze Score:
5.0
gerelateerd spel: Stolen
geplaatst in: PC, Reviews
tags: , , ,


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>