gaming sinds 1997

Street Fighter IV

Street Fighter staat bekend als een van de beste, als niet dé beste, fight game serie ooit. Deze 2D knokker debuteerde zo’n tweeëntwintig jaar geleden, maar het was zijn opvolger, Street Fighter II: The World Warrior, die met de prijzen ging lopen. Miljoenen gamers speelden deze topper grijs in de arcadehallen en enkelen schopten het tot professionele ‘virtuele’ vechters. Daarna verloor Capcom een beetje de pedalen en brachten ze verschillende opvolgers uit zoals de EX-reeks, de Alpha-reeks en een filmversie, om er maar enkele te noemen, die het hoge niveau van SF II niet konden evenaren. Het was aan de ontwikkelaar om met Street Fighter IV terug de ring in te springen en er als winnaar uit te komen.

In tegenstelling tot andere games in het vechtgenre zal je bij Street Fighter met buttonbashing niet ver geraken. Het hart en de diepgang van de serie ligt in zijn vechtmechanisme. Terwijl bij andere games een overwinning of een verliespartij meer een kwestie van geluk dan van skills is, hangt alles bij SF van je eigen kunnen af. Timing is je vriend (of je vijand) en je reflexen zullen stevig op de proef worden gesteld. Het adagio ‘oefening baart kunst’ is dan ook op het lijf geschreven van Street Fighter IV.

Kicks en punches zijn goed en wel, maar na enkele wedstrijdjes SFIV zal je al snel snappen dat combo’s absoluut noodzakelijk zijn. De meesten kunnen met Ken wel een Hadouken afvuren, maar een Metsu Hadouken vergt meer oefening en timing. De meeste combo’s zijn vrij simpel uit te voeren, maar wanneer je een Super/Ultra Combo of een EX Special move uit je mouw probeert te toveren zullen je vingers sneller in de knoop geraken. Bij deze moves moet je eerst enkele klappen incasseren of goed in de wedstrijd zitten vooraleer je aan je dodelijk manoeuvre kunt beginnen. Neem een Ultra Move als voorbeeld: om deze uit te voeren moet je corresponderende balkje dat zich vult naarmate je op je donder krijgt, vol zijn. Terwijl je als een gek je tegenstander in elkaar slaat kan het tij zich daardoor ook op elk moment tegen je keren, want zulke combo’s hebben natuurlijk wel een desastreuze impact op je Health Points.

Een van de nieuwe toevoegingen aan Street Fighter IV is de Focus Attack, deze is simpel op te roepen door twee knoppen tegelijk in te drukken. Dergelijke aanvallen dienen te worden opgeladen, en dit kan tot drie seconden in beslag nemen. Gelukkig kan je in die tijd een slag absorberen. De focus Attack kan dus zowel als een aanvallende of verdedigende move worden gebruikt.

Naast enkele toevoegingen aan het vechtmechanisme zijn er ook nieuwe personages vrij te spelen. In totaal zijn er zes nieuwe personages waarvan Rufus, de Fatty American, El Fuerte, Hot Mexican Pepper en C.Viper er enkelen zijn. Elk heeft ook een eigen vechtstijl natuurlijk waardoor je heel lang zal bezig zijn als je alle verschillende personages wil beheersen. Je begint met 12 vechters maar na alles vrijgespeeld te hebben eindig je met zo’n 25 verschillende. Nieuwe personages zijn overigens voornamelijk in de Arcade Mode vrij te spelen.

Naast de standaard Arcade en Versus mode is het ook eens de moeite waard om de Challenge mode uit te testen. In deze mode heb je de keuze uit Time Attack, Survival en Trial, waarbij de laatste zeer nuttig kan zijn. De Trial biedt je de mogelijkheid om de combo’s van alle ventjes uit te proberen en deze onder de knie te krijgen. Als je deze mode goed beheerst, heb je al half gewonnen.

De toevoeging van een online multiplayer zorgt ervoor dat je deze game niet snel opzij zal zetten. Al moet ik toegeven dat het er online ongelooflijk hard aan toeging en dat ik pas na acht wedstrijdjes, waaronder een viertal verliezen tegen crewlid Mens, mijn eerste zege kon boeken. Verder valt er geen spoor van lag te ontdekken, wat uiterst belangrijk is voor een game als deze.

Grafisch ziet de game er erg goed uit en behoudt het zijn unieke mangastijl, maar nu met knap uitgewerkte 3D-modellen. Ieder personage wordt geïntroduceerd door middel van een kort anime-filmpje waarin uitgelegd wordt hoe dit personage aan de uitnodiging voor het toernooi komt en met welke motivatie hij of zij deelneemt. Over de soundtrack van SF IV ben ik minder positief, maar dit is een kwestie van smaak.

Street Fighter IV is een uiterst goeie vechtgame geworden en weet zeker en vast het niveau van Street Fighter II te halen. De game heeft de gulden middenweg gevonden tussen nostalgie en vernieuwing en zal hierdoor zowel veteranen als beginners aanspreken. Vergeet Virtua Fighter, Soul Calibur of Dead or Alive, want de echte koning is terug!

Onze Score:
9.0
gerelateerd spel: Street Fighter IV
geplaatst in: Capcom, PS3, Reviews
tags: ,


Leave a Reply