gaming sinds 1997

Sudden Strike 2

Na Falcon’s preview van Sudden Strike 2 uitgebreid te hebben doornomen was ik laaiend enthousiast over dit spel, maar toen ik op een ochtend met slaapoogjes naar de brievenbus strompelde waar ik de volledige versie met de complimenten van Jos (CyruzB) aantrof wist ik dat het nog een lange dag zou worden. Aangezien je moeilijk naar een oorlog kan trekken met een onvoorbereide soldaat speelde ik snel mijn boterhampjes binnen, nam mijn oude legerpet bij de hand en trok met goede moed richting bureaustoel.

De 2de Wereldoorlog is in de gameswereld al een enorm uitgemelkt product geworden. Denk maar aan FPS shooters zoals mohaa, Battlefield 1942 en zo kan je nog een tijdje doorgaan. Er is naar mijn weten slechts 1 genre dat nog bijna geen gebruik maakte van dit thema en dan hebben we het over het Strategie genre (ooit al gehoord van Commandos, jochie ? -red). Hier bracht CDV vorig jaar uit het niets verandering in door met een knaller als Sudden Strike op de proppen te komen. Dit is inmiddels al een prehistorische titel dus was het hoog tijd voor vernieuwing.

Het was echter niet allemaal rozegeur en maneschijn bij Sudden Strike 1. Dit eerste deel bevatte namelijk nog enkele beginnersfoutjes dewelke grotendeels weggewerkt werden in het 2de deel. Maar enkele daarvan bleven toch hangen : de grootste fout daarvan is de interface. Voor fans van het eerste deel is daar niets mis mee aangezien zij de meeste units hun pro’s en contra’s achterwaarts kunnen opzeggen. Maar als een beginner niet weet wat te kiezen kan het hem soms aan vitale informatie ontbreken. Zo staat er bij een unit of voertuig nergens het schietbereik vermeld en is het onderscheid tussen de units van bovenaf gezien soms nogal moeilijk, een zoom functie zou hierbij geen overbodige luxe zijn. Wat ook handig zou zijn is het automatisch vormen van formaties zoals de warcraft reeks ons eerder voordeed, maar daarin had je wel de keuze niet om zowel units als voertuigen aan dezelfde snelheid door het landschap te laten razen. Waarschijnlijk hadden de jongens bij CDV gewoon schrik om aan de succesformule van het eerste deel te sleutelen.

In Sudden Strike 2 zie je zowat heel de wereld, want SS 2 voegt er na de gebruikte Engelse, Russische, Duitse en Amerikaanse ook een Japanse campagne aan toe. Deze is spijtig genoeg slechts van korte duur aangezien ze slechts 5 missies telt. Maar dit moge de pret die je met de campaign beleeft zeker niet bederven! CDV toont dat ook zij inventief kunnen zijn en verraste ons met enkele sterk variërende campagnes. Enig minpuntje aan de campagnes is dat ze soms te moeilijk zijn.

Maar Sudden Strike 2 heeft ook enkele handige nieuwtjes ingevoerd. Opruimen van mijnen gaat nu veel vlugger en men introduceerde voor het eerst antipersonen mijnen. Ook explosieven die je kan instellen om bijvoorbeeld na 5 minuten met een grote knal een infanterie van de tegenstander uit de weg te ruimen zijn van de partij. Maar bij dit nieuw oorlogsgeweld horen natuurlijk een hoop nieuwe vaklui die deze oorlogstuigen kennen als hun broekzak. Zo voegen ze er bij CDV maar liefst 50 units bij wat het totaal nu op 150 brengt. Deze verschillen van machinegeweren-infanterie, commando’s (ach, je kent het toch… – red.), officieren, grenadiers en zelfs kamikaze eenheden zijn van de partij!

Grafisch vind ik de keuze om bij 2D te blijven meer dan terecht. Developers steken naar mijn zin soms teveel tijd om 3D pracht en praal te ontwikkelen en denken daarbij minder en minder aan de gameplay. Ook krijg je bij deze 2D weergave soms prachtige gevechten te zien, het is erg imposant om met 100 man uit je infanterie het strand op te stormen richting vijandelijke bunkers.

De AI ligt extreem hoog wat soms tot enorme frustraties kan leiden. Hieraan is duidelijk gewerkt sinds de preview versie. Vijandelijke soldaten verschuilen zich in bossen en rennen snel weg als ze merken dat de rest van hun groep omkwam in de strijd. De sound kon gewoon niet beter: explosies rechts, rupsbanden links het geluid van vliegtuigen achter je. Dit bezorgt menig gamer een unieke game ervaring. En als je héél goed luistert kan je soms de verschillende units aan het geluid onderscheiden.

Ik ben zeker niet ontgoocheld in Sudden Strike 2. SS 2 bevat wel enkele kleine details die ik liever anders had gezien en lijkt me meer op een expansie set dan een alleenstaand vervolg, maar Sudden Strike 2 blijft een topper onder het rts genre en een waardige opvolger voor zijn jongere broertje. Fans van het eerste deel zouden dit spel al lang in hun bezit moeten hebben maar ook voor gewone gamers is dit een game die niet in je collectie mag ontbreken!

Onze Score:
8.0
gerelateerd spel: Sudden Strike 2
geplaatst in: PC, Reviews
tags: , , ,


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>