gaming sinds 1997

Superstars V8 Racing

Racers zijn zo uniek niet. Think about it, er zijn meerdere franchises volledig gebouwd rond wagens. Het is dan ook het hoge machogehalte dat alle jongens – of al de jongensachtige kanten van volwassen mannen – aanspreekt.

Bij Superstars V8 Racing ontbreekt dit machogehalte niet. De titel, V8 Racing, laat dan ook weinig aan de verbeelding over. In dit spel kruip je achter het wiel van bolides die stuk voor stuk uitgerust zijn met een 8-cilinder.

Elk van deze wagens is de digitale incarnatie van een van de echte wagens die aan de officiële Superstars-competitie deelnemen. Deze serie van races is niet zo bekend – voor deze reviewer althans – omdat ze relatief nieuw is en zich vooral afspeelt in Italië. Het zijn dan ook allemaal Italiaanse teams, met Italiaanse piloten. De wagens variëren van de welbekende BMW M5′s (het vroegere model dan), M3′s, Audi RS4′s tot Jaguar S-Type’s. Om de identificatie met de Superstars-competitie compleet te maken heeft het spel zelfs de intro van de filmpjes van het Superstars-klassement geadopteerd.

Nu wat meer over het spel zelf. In tegenstelling tot de meeste andere games vereist het spel geen installatie. Wel zal je volgens het hoesje minstens 55MB vrij moeten hebben op je Playstation, maar dat zou geen probleem mogen vormen. Je vooruitgang en dergelijke wordt dus opgeslagen op je harde schijf, maar het volledige spel niet. Nadeel hierbij is dat alle tracks en auto’s bijgevolg van de disc geladen worden. Dit kan iets langer duren dan je gewend bent met games die op je harde schijf staan, maar ook dit vormt geen groot obstakel. Wat me dan weer wel stoorde, waren al de verschillende “save screens”. Wanneer je een race wint, zal het spel automatisch je vooruitgang opslaan. Om dit te doen heeft het meestal iets van een drie verschillende schermen nodig. Een minieme irritatie, maar toch, ze zouden dit best in één scherm kunnen gooien. Nu lijkt het namelijk alsof het spel tijd rekt. Niet dat het noodzakelijk driemaal zo kort zou duren als deze dialoog in één scherm in plaats van in drie schermen zou plaatsvinden… Zoals gezegd, een minieme irritatie.

Als speler krijg je de gelegenheid om een circuit te oefenen, om aan een raceweekend deel te nemen, om een nieuw kampioenschap te starten of met een opgeslagen kampioenschap verder te gaan. Daarnaast zijn er nog de zogeheten Superstar Licenses. Deze licenses kunnen het best vergeleken worden met een soort van missies. Je hebt vier categorieën van proeven: Race Situations, Duels, Special Trials en Countdown. In Race Situations moet je bijvoorbeeld een toer rond het circuit maken zonder voorbij gestoken te worden. In Countdown race je dan weer tegen de klok en in Special Trials oefen je zaken zoals draften en inhalen. Duels zijn telkens races waarbij je het tegen één andere wagen opneemt. Al bij al zijn dit goede en leuke manieren om bepaalde circuits of wagens te leren kennen. Sommige van de missies zullen een eitje zijn voor de veteranen in het vak, maar voor de nieuwelingen kunnen ze een handige oefening zijn.

Championship mode verdient een aparte vermelding, aangezien dit toch de kern van het spel is. Hier kies je een team en een chauffeur (en bijhorende wagen) waarmee je rond zal racen. Elke race bestaat uit vier fases. In de eerste twee fases krijg je de gelegenheid om het circuit in te oefenen, practice runs dus. De fase hierna is de kwalificatiefase en daarop volgt de racefase. In de voorkeuren kan je instellen hoeveel laps deze racefase duurt, voor ieders wat wils dus.

Om de herspeelbaarheid ven het spel te verhogen heeft ook dit spel een vorm van trophies. Behalve de trophies die je voor je PSN-account kan verzamelen, heb je ook een reeks van in-game trophies. Zo kan je filmpjes vrijspelen door bijvoorbeeld vijf races met een bepaald team te winnen. Fans van het genre, of van Superstars, krijgen zo genoeg motivatie om het kampioenschap op meerdere manieren te herspelen. Voor elk van deze gewonnen trofeeën komt er in je pit een nieuw voorwerp te staan.

Zoals het een racegame die serieus genomen wilt worden betaamt, krijg je ook in Superstars V8 Racing de mogelijkheid om je chassis volledig onder handen te nemen. Je kan allerlei ophangingopties veranderen om zo te komen tot de bolide die het best bij je past. Voor iedereen die geen “pit engineer” is, is er echter ook de optie om een preset te selecteren. Elke auto heeft zo een race en een qualifying preset. De race preset is een stabielere ophanging die vooral op uithouding is gericht, terwijl je met de qualifying preset kan proberen de snelst mogelijke tijden uit de auto te persen.

Ook in Superstars V8 Racing krijg je de keuze of je met of zonder elektronica wilt rijden. Je kan zaken zoals TCS, ASM en ABS opzetten naar hartenlust. Een voelbaar verschil, dat zeker. Waar men ook een duidelijk verschil merkt, is het af- of aanstaan van tire wear. Zonder een bandenexpert te zijn, valt het meteen op dat hier ergens iets wringt. Na drie rondjes rond het circuit zijn je banden namelijk tot op de naad versleten. Dit levert problemen op tijdens je kwalificaties, want daar merk je dat tegen het einde van je lap je banden reeds afgesleten genoeg zijn om je halve secondes te kosten. Dezelfde race met bandenslijtage afgezet verloopt dus veel sneller. Misschien bestaat het probleem erin dat de AI zelf zijn banden niet verslijt. Hoe het ook zij, met tire wear op wordt zelfs de “normal”-moeilijkheidsgraad “hard”.

Waar Superstars in uitblinkt, is de variatie in circuits. In geen enkel ander spel krijg je de gelegenheid om praktisch alle Italiaanse circuits te berijden. De bekenden zoals Imola en Monza vinden we terug in de lijst, maar ook minder bekenden zoals bijvoorbeeld Vallelunga en Magione maken hun opwachting. Enkele races spelen zich af in het buitenland, bijvoorbeeld in het Zuid-Afrikaanse Kyalami of het Portugese Portimão. Deze brede waaier van tracks kan misschien genoeg zijn voor de echte petrolheads onder ons die eens iets nieuws willen proeven. Maar op zich zullen deze die-hards misschien teleurgesteld zijn door hoe de wagens zich laten besturen op het circuit. Met een stuur viel het al bij al mee om een achterwielaangedreven bolide op de weg te houden (zelfs zonder elektronica), maar met de Dualshock 3-controller was de wagen tussen de twee lijnen houden al een stuk minder evident. Er zit een zekere nervositeit in de wagens, of dit realistisch is of niet kan ik moeilijk zeggen. De wagens besturen is in sommige gevallen een uitdaging, maar juist dat zou de veteranen moeten aantrekken. Voor de nieuwkomers is er ook altijd de vierwielaangedreven Audi RS4, een bakje dat met veel minder moeite uit de bochten komt.

Wat ook telkens een verrassing was, was hoe snel een zandbak of gras je wagen afremt. Handig als je niet tegen de muur wil belanden, minder handig als je met één kant in het zand rijdt en één kant niet. Een vertraging van die soort zal je niet snel in andere racers terugvinden.

Ook de on-screen driving aids zijn het vermelden waard. Deze visuele indicaties van de komende bocht zijn een ideale hulp bij circuits die de speler onbekend zijn. Gezien de reeks van onbekende circuits is dit zeker geen overbodige luxe. Wat bovendien ook handig is aan de indicator is dat hij aangeeft of je tegen de huidige snelheid door de bocht zal raken of niet. Zo kleurt een pijl rood als je te snel aan het gaan bent om er heelhuids door te komen.

Op het vlak van graphics is Superstars V8 Racing ook zeker geen kneusje. De tracks zien er mooi uit en de wagens zijn prachtig afgewerkt. Het enige wat een beetje teleurstelt, is het decor: zaken zoals de huizen aan de kant van de weg. Toch zijn zelfs deze dingen mooi neergepend in vergelijking met de meeste games. Vooral de weerseffecten zijn indrukwekkend. Wanneer de lucht overtrokken is, geeft deze bijna de indruk op je neer te donderen. Een nat parcours geeft uiterst realistisch uitziende reflecties en je wegligging past zich navenant aan. Enkel jammer dat je geen in-car cockpitview krijgt. De meeste van de hedendaagse racers proberen hier toch in te voorzien, maar met negentien hoge kwaliteitsmodellen van wagens op het circuit is een cockpitview misschien uit den boze. De mensen die het camerastandpunt dat achter de auto hangt kiezen zullen hier uiteraard niets van merken.

Net zoals de graphics zijn ook de geluiden goed afgewerkt. Wanneer je de motor door z’n toeren jaagt, krijg je een V8-orkest te horen dat bijna een streling is voor het oor. De manier waarop dit geluid gepresenteerd wordt, in combinatie met de graphics, slaagt erin je echt het gevoel te geven dat je met 200 km/u aan het gaan bent in een racewagen. Immersie ten top, maar eigenlijk ook vakantiegevoel. Misschien komt het omdat de reviewkopie van dit spel bij het begin van de vakantie in m’n brievenbus werd gestopt, maar de kleurenfilter zal er ook zeker voor iets tussenzitten. Alles krijgt een soort van gele schijn mee in het spel. Tenzij het regent op het circuit, dan ziet het er behoorlijk grauw uit.

Wat wel een kleine teleurstelling is, is de AI. Niet dat deze noodzakelijk verschrikkelijk is, maar hij zou toch iets beter mogen zijn. De AI zal je zonder spijt van de weg rammen als je te veel in zijn racelijn hangt. Als hij ver genoeg achter je zit, zal hij proberen je te ontwijken, maar dichterbij doet hij dat niet eens. Een jammere zaak, want in een spel zoals dit rijd je vaak rond in een soort van “pack”. Dicht op elkaar en met weinig verschil tussen de diverse wagens kan het wel even duren eer de wagens zich over het circuit verspreiden. Als er dan één AI is die vindt dat je in z’n weg rijdt, is de pret al snel gedaan.

Al bij al is Superstars V8 Racing zeker en vast geen slecht spel. Met de inleving die de geluiden en de graphics met zich meebrengen voel je je alsof je in het midden van de race zit. Deze graphics, hoewel goed, zijn echter ook niet zo fotorealistisch dat je het verschil tussen echt en spel bijna niet zou merken. Het geluid daarentegen is wel uitmuntend, de klank van de motoren en het geluid van de wagen op het asfalt zijn tot in de puntjes uitgewerkt. Jammer dan dat er geen cockpitview is om het plaatje te vervolledigen. Net zoals het jammer is dat de AI het liefst van al z’n eigen lijn rijdt en dat jij als speler daardoor soms ruwweg van de baan wordt gestoten. Maar toch, als echte racefan laat je je hier niet door ontmoedigen, want wat het spel ontbreekt in AI en cockpit, maakt het meer dan goed met trackkeuze. Quasi alle circuits van Italië zitten in het spel, van bekend tot onbekend, en dat zou fans van het genre ook moeten paaien.

Onze Score:
7.0
gerelateerd spel: Superstars V8 Racing
geplaatst in: PS3, Reviews
tags: , ,


Leave a Reply