gaming sinds 1997

Sword of the Stars

Ruimtereizen, het koloniseren van andere planeten en alles wat daarbij hoort zijn dankbare onderwerpen voor vele verhalen, films, series en games. Ook Sword of the Stars speelt zich af in de ruimte en brengt ons terug naar de oude dagen van het genre: oldskool gameplay geüpdated dus.

Ook achter dit spel schuilt een heel verhaal van hoe de mens de ruimte verkende en uiteindelijk andere rassen tegenkwam. Uiteraard is er maar plaats voor één enkel ras en dus moet er gestreden worden om te overleven. Het klinkt dus langs alle kanten cliché, maar je zal er weinig last van hebben, aangezien je het verhaal enkel tegenkomt in de scenario’s. In de gewone custom battle ga je voor totale ruimtedominatie, wat maakt dat er bijna een open einde is. Er is ook nog een tutorial, maar die is niet meer dan een veredelde (en eigenlijk totaal onbruikbare) handleiding.

De vier rassen waarmee je aan de slag kunt zijn de Humans, Hiver, Tarkas en Liir. Zoals gewoonlijk heeft ieder ras zijn eigen kenmerken, voor- en nadelen. Het ras bepaalt ook op welke planeten je volk kan leven en welke het dus waard zijn te koloniseren. De unieke technologieën voor elke ras dienen voor het transport tussen planeten. De mens heeft bijvoorbeeld Node Lines, vastliggende wegen die hen toestaan snel te reizen, maar niet alle planeten hebben zulke connecties, waardoor de mens soms ook trager dan het licht moet reizen.

De Hivers zijn te groot geworden insecten die gebruik maken van teleport gates, het Tarkasras bestaat uit monsterlijke reptielen die zowaar nog menselijke trekjes hebben en die werken met zogenaamde warp drives. De Liir ten slotte zien eruit als androïde dolfijnen. Zij kennen de stutter warp, een systeem dat gelijkt op dat van de Tarkas, met het verschil dat de Liir hun systeem in gevechten ook nog kunnen gebruiken om zich snel te verplaatsen. De uiteindelijke verschillen tussen de verschillende rassen zijn vrij groot, wat een pluspunt is, aangezien op die manier er ook veel te ontdekken valt. Wat wel een probleem is, is dat de gameplay in deze game redelijk ingewikkeld is.

De wereld waarin je terechtkomt is turn-based en bestaat uit een 3D-map van je sterrenstelsel. Afhankelijk van wat je wil doen, schakel je over naar verschillende onderdelen. In feite is het geheel zeer traditioneel opgebouwd. Tijdens je beurt zijn er verschillende dingen te doen: inkomsten beheren, technologie onderzoeken, schepen ontwerpen, schepen bouwen en schepen op weg sturen om andere planeten te koloniseren. Kiezen waar je jouw geld insteekt doe je door middel van schuifbalkjes: een eenvoudig en handig systeem.

De technology tree die ter jouwer beschikking staat is afhankelijk van het ras en ook per spel verandert die. Er is in ieder geval veel om te onderzoeken. Normaal duurt zo’n onderzoek evenveel beurten als gemeld wordt in de pronostiek, maar het kan gebeuren dat er een doorbraak is en het onderzoek dus vroeger eindigt. Het omgekeerde kan ook: het onderzoek duurt dan langer dan gepland en vreet zo meer geld weg.

Het ontwerpen van schepen stelt eigenlijk niet zoveel voor. Er is een basismodel waarbij je dan per onderdeel kiest wat je wil hebben. Naarmate je meer onderzoek hebt gedaan, komen er meer mogelijkheden bij. De schepen hebben ook ieder een specialisatie: zo zijn er bijvoorbeeld tankers en colonisers. Die laatsten kun je op weg sturen naar andere planeten om ze te koloniseren. Of dat mogelijk is, hangt af van je ras, want niet elke planeet is leefbaar. Je doet er best aan ook een escorte mee te sturen, want onderweg kunnen je schepen een vijand tegenkomen.

Wanneer dat gebeurt, kies je of de computer het gevecht mag afhandelen of dat jij naar het slagveld gaat. Deze gevechten zijn in real-time, maar ongelooflijk traag. Je kan niet vervroegd het gevecht verlaten en moet soms gewoon blijven wachten omdat er niet veel te doen is (de vijand in kwestie is bijvoorbeeld nog niet dicht genoeg). Alhoewel de besturing dan weer redelijk simpel is, voelt het erg onhandig aan.

Wie op zoek is naar een traditioneel spacegame en zich niet stoort aan een traag verloop, is hier op de juiste plek. De anderen zullen er niet veel aan hebben.

Onze Score:
7.0
gerelateerd spel: Sword of the Stars
geplaatst in: PC, Reviews
tags: , ,


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>