gaming sinds 1997

Tekken 6

We kennen het allemaal, die ruzies binnen de familie waarbij je je zoon in een vulkaan gooit nadat je als overwinnaar uit een zelf georganiseerd tornooi kwam. Toch blijk je niet zo gemakkelijk van je bloedverwanten af te komen. Ze willen immers steeds opnieuw het familie-imperium in handen krijgen. Daarom is een zesde tornooi meer dan een noodzaak! Welkom in de wereld van blauwe ogen, gebroken benen en halfgare vechtersbazen; welkom in The King of Iron Fist 6!

Gevechtsspellen vallen of staan in de loop van hun carrière, enkel de crème de la crème die perfect weet zijn vechters te balanceren en constant te innoveren blijft verzekerd van het bestaan. Namco Bandai is zich meer dan bewust van deze situatie en bewijst dat dan ook met hun reeds 15 jaar oude Tekken reeks. Het nieuwste deel werd voorzien van de nodige vernieuwing, waaronder een Scenario Campaign mode en nieuwe technieken zoals Rage en Bounds.

De nieuwe Rage en Bounds zijn twee technieken die de gevechten beïnvloeden. De Rage mode wordt namelijk geactiveerd als je minder dan 5% van je levensbalk over hebt: tijdens deze periode worden je aanvallen iets krachtiger wat dan weer ideaal is voor een late comeback. Bounds is een techniek om je tegenstander hard tegen de grond te kwakken zodat deze terug opbotst en je verder kan jongleren met je aartsvijand. Deze nieuwe toevoegingen zijn een welgekomen verandering, maar zijn klein bier met de volledig nieuwe Scenario Campaign die men je voorschotelt.

In de nieuwe Campaign mode volg je het verhaal van Lars, een rebellenleider, en Alisa, de robotdochter van de wetenschapper Dr. Boskonovitch. Hun strijd tegen zowel de Mishima Zaibatsu als de G-Corporation wordt uit de doeken gedaan. De hele mode is gebaseerd op side-scrolling beat-em-ups zoals Final Fight, Double Dragen & Cadillacs and Dinosaurs. Toch verloopt de overzetting van het Tekken vechtsysteem niet perfect in deze 3D omgeving. Het selecteren van je doel gaat wat de mist in, maar ook het uitvoeren van combo’s lijkt niet altijd te lukken, zelfs al ben je een kei in Tekken.

Het hoofddoel van de modus draait uiteraard om het in elkaar slaan van tal van hersenloze tegenstanders, het verzamelen van schatkisten met items die je personages upgraden en een eindbaas in de vorm van ieder vertegenwoordigd Tekken personage. De vergelijkingen met de Story mode van Namco Bandai’s andere fighter, Soul Calibur, zijn treffend.

Voor een hoofdmodus is deze toevoeging te kort. In enkele uren kan je je algauw door deze campaign worstelen. Namco Bandai daarentegen ziet de Scenario Campaign mode niet als hoofdmodus ook al denken wij daar nagenoeg anders over. De mode staat als eerste in de rij van modes en ook meer dan 50% van alle Trophies en Achievements zijn hierop gebaseerd. Vlug de staart intrekken nu je merkt dat de community niet zo positief is en ondermeer vraagt naar co-op die volledig afwezig blijkt te zijn lijkt ons een beetje laf voor een fightgame.

De andere modes die we in Tekken 6 terug vinden zijn oude bekenden zoals Time Attack, Survival, Ghosts, Team battle en Arcade inclusief belachelijke eindbaas, Azazel. De veel te grote kristallen Anubis tovert de lafste moves uit zijn mouwen. Laserstraal? Check! Dezelfde moves steeds herhalen? Check! Controller kapot op de grond? Check!

Uiteraard kan je Tekken alleen spelen, maar het leukste blijft nog steeds tegen mensen van vlees en bloed. Dankzij perfect uitgebalanceerde vechters heb je nooit het gevoel dat één personage oppermachtig is en dat merk je ook in de online modus. De verscheidenheid in tegenstanders is groot en ieder personage passeert de revue dankzij hun aparte eigen stijl en besturing. Ben je echter niet zo goed in al dat instuderen van die combo’s? Dan vormt dit zeker geen probleem want wie de timing van blokkeren en tegenaanvallen perfect beheerst zal met enkele simpele combo’s meekunnen met de gemiddeld tot goede spelers. Het enige nadeel aan de online mode is de grote hoeveelheid aan lag die de gameplay wat komt storen.

Alhoewel Namco Bandai enkele nieuwe elementen introduceert zijn er toch enkele zwakke punten te vinden in deze game. De twee jaar oude graphics – Tekken 6 is reeds twee jaar te spelen op arcade kasten – voldoen niet meer aan de hedendaagse standaard. Een ander groot probleem zijn de laadtijden. Terwijl in vorige games het gevecht bijna meteen begon na het selecteren van je personage duurt het nu algauw 10 tot 12 seconden voor het gevecht begint en dit zelfs na installatie op je PlayStation 3 of Xbox 360.

De gameplay van Tekken 6 staat nog steeds als een huis, vooral de 1 tegen 1 gevechten spelen als een droom. De nieuwe Bounds en Rage zorgen dan weer voor de nodige vernieuwing zonder de mooie balans te verstoren. Een beter uitgewerkte Scenario Campaign Mode was leuker geweest: vooral het ontbreken van co-op ondersteuning is spijtig. Er staat wel een patch gepland die dit mogelijk maakt, maar een toevoeging bij de launch lijkt mij een pak belangrijker. Ondanks deze minpuntjes blijft Tekken 6 een aanrader voor fans van het vechtgenre.

Onze Score:
8.0
gerelateerd spel: Tekken 6
geplaatst in: NamcoBandai, PS3, Reviews
tags: ,


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>