gaming sinds 1997

Tenchu: Time of the Assassins

In de games is er een duidelijke evolutie geweest van het hersenloos leegschieten van elk wapen dat achter de toetsen één tot negen schuilgaat tot het tactisch verkennen van de omgeving en je tegenstanders zo geruisloos mogelijk de keel oversnijden. Zo heeft Duke Nukem (tijdelijk?) plaats moeten ruimen voor Rainbow Six, Sam Fisher en de kale 47 uit Hitman. Ook Tenchu heeft er al een tijdje stealth-actie opzitten.

Na versies op de PlayStation 1 en 2 komen de samoerai nu ook geruisloos de PSP binnengeslopen om in het feodale Japan allerlei heersers en schlemielen een kopje kleiner te maken. Nodig is het volgens de verhaallijn zeker, maar of de samoerai er zelf nog plezier aan beleeft is maar de vraag.

Je kan kiezen uit verschillende personages, waarvan er al drie bij de start beschikbaar zijn. De rest zal je moeten unlocken. De samoerai hebben allemaal hun eigen verhaallijn en naast deze story mode kan je ook nog een heleboel standalone missies afwerken die je desnoods zelf gemaakt hebt. Want inderdaad, net als in Tenchu II, kan je ook hier je eigen missies en scenario’s creëren die je met je vrienden kan uitwisselen. De mission builder, die heel wat opties heeft, is een grote troef (maar verwacht zeker geen wonderen) voor deze titel, die op een aantal andere vlakken immers zwaar tekortschiet.

Grafisch stelt het spel immers zwaar teleur; de draw distance is beperkt tot enkele meters rondom je personage, wat dus nefast is voor de gameplay, want de vijanden duiken soms letterlijk op uit de grote zwarte leegte die je omringt. Als de camera mee wil doen, slaag je er nog net in enkele fenomenale stealth kills uit te voeren, maar het grootste deel van de tijd zul je zitten vloeken op de camera die blijkbaar kiest voor de meest onmogelijke gezichtspunten. De korte draw distance en de kaalheid van het level design zorgen niet direct voor ee, intense gameplay ervaring, een ervaring die ook nog eens zwaar op de proef gesteld wordt door de ronduit slechte controls.

Slechte controls en een slechte camera zijn dus de twee zaken die een stealthgame om zeep helpen. Hoe kan je immers verondersteld worden om geruisloos en ongezien door zwaar bewaakte (kuch) omgevingen te sluipen als je je personage nog niet eens de juiste weg kan opsturen? Daarnaast lijken de missies dan ook nog eens verdacht veel op elkaar en zijn de omgevingen gewoonweg lelijk. Kaal, gekarteld en veel te donker, dat is wat me te binnen schiet als ik aan Tenchu denk en dat is jammer want opnieuw is dit een spel dat duidelijk heel veel potentieel had.

De gameplay is nog steeds dezelfde als die van de consoletitels, waarbij je een selectie kunt maken uit verschillende wapens en potions, steentjes kunt gebruiken als afleidingsmanoeuvre en van dak naar dak kunt zweven dankzij je grapple hook. En toegegeven, je voelt nog steeds een adrenalinestoot als je een vijandelijke wachtpost stilletjes en indrukwekkend om zeep helpt door tegelijkertijd zijn keel, buik en rug door te snijden, waarna je nog eens professioneel zijn nek breekt om toch maar zeker te zijn. Toch is dat niet genoeg om van dit spel een topper te maken op de PSP.

Hoewel Tenchu: Time of the Assassins zeker voldoende potentieel heeft om een succesvolle stealthgame te zijn, verbrodden technische mankementen het spelplezier. Grafisch is het een van de lelijkste games op de PSP en het is spijtig dat net hierdoor de solide en fantastische gameplay, die zeker aanwezig is, niet tot zijn recht kan komen. In plaats van een grote hoeveelheid missies aan te bieden, had deze game best wat korter mogen zijn als in ruil daarvoor de graphics en het geluid beter waren geweest. Hopelijk leert de tweede handheldversie van Tenchu uit de fouten van de eerste…

Onze Score:
6.0
gerelateerd spel: Tenchu: Time of the Assassins
geplaatst in: PSP, Reviews, Sega
tags: ,


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>