gaming sinds 1997

Test Drive Unlimited

Massively Open Online Racing, ofte M.O.O.R., is hoe Eden Games en Atari hun nieuwste race-game, Test Drive Unlimited omschrijft. Het spel is ambitieus in opzet, en heeft in elk geval een concept met enkele vernieuwende elementen. De ambitie van dit stukje tekst is dan weer nagaan of die veranderingen ook daadwerkelijk werden omgezet in een leuke spelervaring.

Met TDU heeft Atari een jarenoude formule van onder het stof gehaald, uit elkaar gevezen en terug in elkaar gezet. Hoewel de bouten, stukken carrosserie en de motor an sich weinig veranderd zijn is het geheel wel een compleet ander beestje geworden, met een verregaande integratie van online en offline gameplay waartussen de grens erg vaag is geworden. Het rammelt nu en dan wel even, en bepaalde onderdelen moeten nog even een revisie ondergaan, maar het gevoel dat je nu al krijgt, ook al is TDU volgens mij niet meer dan een prototype van een nieuwe generatie race-games, is een gevoel van opwinding!

Het meest duidelijk is de opwinding die je krijgt wanneer je met open raampjes in je Ferrari, of zoevend op je motor, kilometer na kilometer aflegt op Oahu, het erg waarheidsgetrouw nagemaakt Hawaïaans eiland. Meer dan 1000 mijl tropisch paradijs ligt klaar om door jou verkend te worden. Autosnelwegen waarop je letterlijk uren kan rondvlammen, andere weggebruikers en online spelers ontwijken, achtervolgen of uitdagen, kleine bergweggetjes drie krullen door met palmbomen bezaaide heuvels, stedelijke en drukke winkelstraten en woestijnachtige vlaktes waar je kilometers ver kan zien: alles geeft je de indruk dat je op vakantie bent.

Grafisch zit het spel dan ook mooi in elkaar, met subtiel gebruik van HDR, kleurrijke landschappen, prachtige modellen en heel wat oog voor detail zoals wuivend gras en overvliegende passagiersjets. Het niveau van PGR3 wordt niet bereikt, en een occasionele pop-up of hapering flitst wel eens voorbij, maar dat vergeven we graag in ruil voor dat ongekende gevoel van vrijheid, verkenning en puur rijplezier. Enkel de korte tussenfilmpjes, die je nu en dan te zien krijgt, en de modellen van mensen mochten wat meer aandacht hebben gekregen. Auditief valt er overigens, ondanks de soberheid, weinig op de game aan te merken, aangezien het motorgeluid meer dan snor zit.

Graaf je wat dieper, dan ontdek je al snel dat de meer dan honderd singleplayer uitdagingen minder vernieuwend zijn dan de verpakking. Races tegen de tijd, races tegen AI-voertuigen en flitscamera-uitdagingen zijn zaken die we al kennen. Leuker en origineler zijn de opdrachten waarbij je lifters op hun bestemming moet brengen of waarbij je een superwagen ver weg naar zijn koper moet rijden. Daarbij is er geen tijdslimiet, maar elk krasje wordt van je loon afgetrokken, zodat het een erg frustrerende, maar daarom net zo interessante, afweging wordt tussen vlammen met al die pk’s of voorzichtig laveren tussen het verkeer met de centen in het achterhoofd.

De opdrachten liggen verspreid over het eiland zodat je er eerst moet voorbijgereden zijn vooraleer je ze kan starten. Je handige GPS helpt ze je vinden, en eens de weg in kwestie verkend, kan je je er later onmiddellijk naartoe laten sturen zonder terug het hele stuk in real-time te moeten afleggen. Het is perfect om je te laten genieten van de uitgestrektheid van het game, maar soms ook lastig en overbodig als je zin hebt in een snelle race, maar eerst 13 kilometer moet rijden tot je de start hebt bereikt.

Geld heb je overigens broodnodig om huizen te kopen, met bijhorende garages, waarin je dan je wagens en motoren kan stallen. Met een keuze uit meer dan 90 voertuigen zal je alvast geen gebrek hebben aan manieren om je geld op te doen. Je kan ook nog je eigen personage vorm geven en kleden, inclusief bezoekjes aan kledijwinkels, en je kan je auto’s upgraden. Die laatste zaken werden echter minder diep uitgewerkt, iets wat we zeker in de toekomst beter geïntegreerd zouden willen zien! Zo is voorlopig de optie om auto’s te verkopen en kopen via Xbox Live niet toegankelijk.

Jammer is ook de manier waarop je je vrienden moet zoeken. Momenteel zitten die vaak op andere servers zodat ze niet op ‘hetzelfde’ eiland rondtoeren. Er is ook geen manier om te wisselen of zelfs om ze snel te vergezellen. Spijtig want dat geeft het game nu net een groot deel van zijn charme: plots in je achteruitkijkspiegel iemand zien opdoemen die je kent, eens toeteren wanneer hij je voorbijsteekt en dan een wilde achtervolging starten die letterlijk tientallen kilometers kan duren.

Terwijl je op Oahu cruiset en racet aan jouw eigen tempo, vind je tussen de singleplayer-uitdagingen, de showrooms vol wagens, de kledij- en tuningwinkels en ander lekkers ook nog clubs en multiplayer challenges terug. Clubs zijn een soort clans waarin je samen met vrienden je eigen autobende kan creëren en andere kan uitdagen, terwijl multiplayer challenges races ook toegankelijk zijn voor andere online weggebruikers. Op die manier kan je dus op elk moment van het spel meerspelergewijs aan het werk gaan! Bovendien kan je ook gewoon iemand die je ontmoet op de weg uitdagen door met je lichten te flikkeren waarna je onmiddellijk op de eilandkaart een finishlijn mag trekken. Luttele seconden later race je om ter eerst met de persoon in kwestie! De mogelijkheden zijn dus enorm uitgebreid en erg verfrissend.

De handling van de auto’s, iets wat me in de demo en previewversies wat tegenviel, werd in de finale versie gelukkig heel wat beter uitgewerkt. Het is even wennen -zet vooral alle hulpsystemen uit (ze maken het juist moeilijker om te rijden)- maar na een tijdje begon mijn appreciatie voor het rijgevoel te stijgen. Het komt nog bijlange niet in de buurt van Forza of Gran Turismo, maar laten we dat dan maar op ons verlanglijstje zetten voor TDU 2.

En er staat wel meer op dat verlanglijstje: een nog beter uitgewerkte en toegankelijkere wereld en personalisatiemogelijkheden (zowel van je wagen als personage), meer verschillende soorten originele opdrachten, een werkend aankoop- en verkoopssysteem, een betere manier om je Friends te ontmoeten en ermee te interageren en iets minder omslachtige menu’s, huizen, kaart en navigatiesysteem.

Het is echter maar omwille van één reden dat we zoveel verbeteringen willen zien: Test Drive Unlimited heeft zonet een nieuwe wereld van racen geopend en wij zijn er tot over onze oren verliefd op. En zoals bij alle kalverliefdes zien we de gebreken en tekortkomingen even door de vingers om ons als de eerste de beste naïeveling te laten opslorpen door de passie, de schoonheid en de opwinding van onze nieuwe verovering! Enkel de toekomst zal uitwijzen of deze relatie een lang leven beschoren is, maar wij hopen alvast van wel.

Onze Score:
8.0
gerelateerd spel: Test Drive Unlimited
geplaatst in: Atari, Reviews, X360
tags: ,


Leave a Reply