gaming sinds 1997

The Godfather II

The Godfather 2 brengt ons terug naar de jaren ’60 waar georganiseerde misdaad hoogtij viert met Cuba, Florida en New York als de grootste misdaadcentra ter wereld. Jij als Dominic en pas gepromoveerde Don binnen het Corleone-huis moet er voor zorgen dat de familie weer aan de top komt en het zeggenschap over de steden herovert. In tegenstelling tot wat je in eerste instantie zou verwachten van deze game heeft het, buiten hier en daar wat verwijzingen als namen en locaties, weinig gelijkenissen met de films. Wat echter belangrijker is, is de vraag hoe origineel deze tweede in de reeks is vergeleken met zijn voorganger en of de open spelmogelijkheden nog steeds een groot deel van de game uitmaken.

In The Godfather 2 draait het eigenlijk nog steeds om jezelf naar de top te werken door verschillende steden in je macht te krijgen en andere maffiafamilies uit te roeien, beginnend met de overname van hun panden tot het uitmoorden van de belangrijkste pionnen van de rivaliserende bendes. Dit alles doe je met behulp van je eigen bendeleden die je overal van de straten kan plukken. Ze hebben elk hun eigen specialiteit. Zo zijn er jongens die zich focussen op het kraken van kluizen of expert zijn in het plaatsen van bommen om op een minder orthodoxe manier een vijandig pand binnen te vallen of plat te leggen.

Je hoeft het vuile werk echter niet steeds zelf op te knappen. Dankzij het nieuwe “Don’s View” kan je via een 3D-map van de omgeving manschappen op een vijandig gebouw afsturen zodat zij het voor jou kunnen overnemen.Dit geeft je de ruimte om tijd in andere zaken te stoppen zoals het uitvoeren van opdrachten die deel uitmaken van het verhaal. Hoe verder je raakt in het verhaal, hoe sterker je je personage kan maken. Dominic heeft de mogelijkheid om zijn omgang met wapens te verbeteren of sterker te worden in vuistgevechten. Naast het uitzenden van troepen kan je ook mensen aanwerven om je reeds veroverde handelspanden te verdedigen tegen pogingen van vijandige bendes om ze van je over te nemen.

Het brutale vechten maakt nog steeds een groot deel uit van het spel. Je kan mensen vastgrijpen en loeiharde kopstoten verkopen, tegen objecten in de omgeving slaan, ze executeren met de blote vuisten of een krachtige combo op ze loslaten. Wat echter minder goed is uitgewerkt zijn de vuurgevechten. Er heerst een totale chaos over het slagveld waardoor je zelfs met de beste wil van de wereld het overzicht niet kan bewaren en daar bovenop zijn je metgezellen te dom om dood te doen. In je vuurlijn lopen, amper dekking bieden, politieagenten aanvallen hoewel dit absoluut onnodig is, … Je kan het zo stom niet bedenken en het toch tegenkomen in The Godfather 2.

Het grafische plaatje is ook niet helemaal wat we zouden verwachten van een PS3 game. De voetgangers heb je allemaal al eens eerder gezien en ook de omgevingen bieden weinig variatie. Voeg daar nog een gebrek aan detail in een grote hoeveelheid van objecten aan toe en je waant je bijna in een opgefokte versie van een PS2 spel. Het geluid is dan weer wel op niveau en dat is grotendeels te danken aan een goede soundtrack en effecten van degelijke kwaliteit.

The Godfather 2 is niet bepaald het maffia spel bij uitstek, daarvoor staat het ook te sterk in de schaduw van de films en van het tot nu toe veelbelovende Maffia 2. Buiten enkele leuke features zoals Don’s View, het mano-a-mano vechtsysteem, degelijk geluid en de redelijk geslaagde weergave van het hele jaren ’60 misdaad gebeuren heeft deze game eigenlijk relatief weinig te bieden.

Onze Score:
6.0
gerelateerd spel: Godfather II, The
geplaatst in: Electronic Arts, PS3, Reviews
tags: , ,


Leave a Reply