gaming sinds 1997

The House of the Dead: Overkill

Hou je van over-the-top zombie films zoals Dawn of the Dead? Quentin Tarantino vehikels zoals From Dusk Till Dawn of Planet Terror van Robert Rodriguez? Sla je je ook met je Wii-mote tegen je hoofd wanneer je vriendin weer de zoveelste mini-game compilatie met debiele konijnen in je Wii wil rammen? Dan is The House of the Dead Overkill jouw bloederig medicijn!

De gameplay van dit game bestaat uit letterlijk dit: mik met je remote, schiet één of meer hete stukken lood in de hersenpan van een ondood creatuur, schud om te herladen en plaats een vettige glimlach rond je lippen wanneer er weer een onnozel tussenfilmpje alle clichés over zombies totààl van de pot rukt. Dolle pret met ledematen, bloedklonters, hersendode verpleegstertjes met te grote decolletés en stinkende dikzakken is jouw deel.

Mocht het nog niet duidelijk zijn, alles aan dit spel is er meer over dan wanneer DoubleD ‘sexy’ omschrijft door zijn bilspleet te tonen.. na het omspitten van zijn tuin. Het introfilmpje toont rondborstige strippers, de twee hoofdpersonages zijn wandelende stereotypen van de stoere zwarte bad cop en de gelikte, jonge FBI agent (beide de nodige typische stoere opmerkingen spuiend), ontploffingen en absoluut onnodig geweld, gevloek en gore wieren telig, terwijl uit je luidsprekers tussen de knallen van een shotgun door een fantastische soundtrack loeit die doet denken aan het beste werk uit het grindhouse tijdperk.

Alleen of met twee speel je Isaac Washington en Agent G. moet je de oppercrimineel Papa Caesar zien uit te schakelen. Je krijgt wat hulp van sexpoes Varla Guns, een ex-stripper, en samen zal je massa’s en massa’s hilarische mutanten tot pulp herleiden. Deze laatsten zijn best gevarieerd (ook al is wat meer afwisseling sowieso altijd welkom) en komen tot leven als clowns, dokters, slagers, zwervers en sporthelden. Om ze zo goed mogelijk af te maken hoef je niet zelf je pad te bepalen, maar gebeurt dit natuurlijk vanzelf, zodat je je volledig kan concentreren op de intense en snelle gameplay. Naast het knallen kan je nog spullen verzamelen zoals goudkleurige breinen of bruikbare granaten en trachten ‘bullet time’ te activeren.

Er valt echter genoeg te beleven! Er zijn heel wat levels die je gemakkelijk kan herspelen, je zal nieuwe wapens unlocken en upgraden, er zijn enkele mini-games (voor vier spelers) en je kan wat spulletjes vrijspelen zoals concepts en 3D-modellen. Je kan levels ook drukker bevolken met mutanten (handig als je co-op speelt met twee) en als je goed genoeg knalt wordt de Director’s Cut versie van de levels vrijgegeven, waarin nieuwe stukjes worden toegevoegd, zogezegd onder het mom van deleted scenes.

Grafisch is dit niet alleen een pareltje van goeie art direction, maar ook technisch zit alles snor. Eén van de toch wel mooiere Wii games die we al hebben gespeeld, krijg je bovendien nog realistische schademodellen op de zombies (armen, benen en hoofden vliegen lustig rond) en zijn ook de textures te pruimen. Enkel de framedrops nu en dan zijn storend, vooral omdat je erdoor een headshot kan missen. Niet getreurd echter in dat geval, want de moeilijkheidsgraad is meer dan te pruimen, en de continues in de normale modus brengen soelaas voor de mindere scherpschutters onder ons.

The House of the Dead Overkill is kort gezegd een briljant spelletje. Niet pretentieus, met stevige gameplay en voldoende content, knappe graphics (voor de Wii), een werkelijk zalig soundtrack en een grindhouse-zombie sfeer die even vettig als erover is, en ongeëvenaard op de console. Ben je niet bang van gevloek, rondspattend bloed, hersenvlokjes en een halve tiet, dan moet je deze gewoon in je Wii proppen en je verstand op nul schuiven. Enjoy the show!

Onze Score:
8.0
gerelateerd spel: House of the Dead: Overkill, The
geplaatst in: Reviews, Sega, Wii
tags: ,


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>