gaming sinds 1997

The Lord of the Rings: The Battle for Middle-Earth II

Met zijn verfilming van The Lord of the Rings kwam, zag en overwon Peter Jackson zowat het gehele filmkijkende publiek. EA was er naar goede gewoonte als de kippen bij om een hele reeks LotR-games op ons af te sturen (The Third Age, The Two Towers…) en wat munt te slaan uit de hype. De beste van die games was ongetwijfeld The Lord of the Rings: The Battle for Middle-Earth. En laat nu net die laatste een sequel krijgen…

The Lord of the Rings: The Battle for Middle-Earth II bouwt rustig verder op zijn voorganger. De game is nog steeds een RTS volgens de klassieke formule. Dat betekent dus een basis opbouwen, grondstoffen ontginnen, een leger oprichten en de tegenstander verpletteren. Ditmaal is het aantal speelbare rassen opgetrokken van vier naar zes. Je kan nu met zowel Elves, Dwarves, Men of the West, Sauron, Isengard en Goblins de boer op. De zes rassen verschillen relatief veel van elkaar, wat de herspeelbaarheid en de gameplayvariatie uiteraard ten goede komt.

De campagne is andermaal het belangrijkste element van het spel. Je kan kiezen tussen een Good en een Evil Campaign. Als je de goede zijde kiest, begin je met de Elves en gaandeweg komen de Dwarves en Men of the West je versterken, tot je uiteindelijk de oorlog in jouw voordeel beslecht. De Goblins en de troepen van Sauron en Isengard moeten uiteraard proberen de goede legers uit te roeien. De campagne speelt zich af in het noordelijke deel van Midden-Aarde en volgt een parallelle verhaallijn die in de boeken van J.R.R. Tolkien aan bod komt, maar niet in de films. Naast een campagne zijn er nog skirmish games, multiplayer modes en een War of the Ring modus voorzien. Die laatste combineert de real-time gevechten met een turn-based gedeelte dat doet denken aan Risk. De bedoeling is om de hele kaart te veroveren en dat doe je door legers op te richten, forten en barakken te bouwen etc. Algemeen is War of the Ring een aangename aanvulling op het spel, die echter nooit het niveau haalt van de campaign.

Het grootste minpunt aan BfME 2 is zijn beperkte strategische diepgang. Zowat elk level valt te winnen door een onoverwinnelijk leger te bouwen en er de hele map mee uit te kuisen. De AI doet weinig om je het moeilijk te maken. Vijandige legers delen enkel speldenprikken uit op jouw posities en hebben ook nog nooit gehoord van aanvallen in de flanken of omsingelingstactieken. Ook de wijzigingen ten opzichte van het eerste deel zijn op zijn zachtst gezegd tegenvallend. In het originele spel moest je basissen bouwen op welbepaalde punten en was je quasi verplicht om meerdere kampen te bouwen als je alle eenheden wou ontwikkelen. Zo moest je je aandacht verdelen, waardoor er automatisch meer uitdaging was. Nu kan je je aandacht vestigen op het bouwen van één onneembaar kamp.

Ook het ervaringssysteem werd grondig gewijzigd. In de eerste BfME behield je gedurende de hele campagne dezelfde bataljons, die dan ervaring opdeden en steeds beter werden naargelang het spel vorderde. Je kon bovendien verschillende soorten eenheden combineren (archers en pikemen bijvoorbeeld). Het resultaat was dat je je beste eenheden begon te koesteren. Het verlies van een erg ervaren bataljon was dan ook een zware klap. In Battle for Middle-Earth 2 krijgen eenheden véél sneller ervaring en bovendien kan je ze niet meenemen naar een volgende veldslag. Het resultaat is dat je massa’s soldaten in de strijd gooit en de verliezen simpel en snel kunt vervangen. Voor mij is die verandering dan ook een groot minpunt.

Het voordeel is wel dat de veldslagen aldus veel grootschaliger geworden zij. Gevechten met honderden eenheden zijn eerder regel dan uitzondering. Jammer genoeg verlies je al snel het overzicht wanneer er een enorme groep Dwarves en Uruk-Hai op elkaar staan in te hakken. Zoals te verwachten viel zijn ook de heroes terug in deze game. Legolas, Aragorn, Gimli schoppen nog steeds zwaar kont en de nieuwelingen (Elrond, Arwen, Sharku, Tom Bombadil…) moeten niet onder doen. Voor sommige spelonderdelen (War of the Ring bijvoorbeeld) kan je tevens je eigen held creëren. Je kiest dan zowel zijn uiterlijk als zijn special abilities.

Een van de weinige nuttige toevoegingen aan het origineel zijn de gevechten op zee. Als je een scheepswerf inpalmt kan je verschillende soorten schepen bouwen, gaande van gewone transportschepen over Corsair galleys tot de gevreesde Elven storm ships die een grote draaikolk doen ontstaan waarin een dozijn vijandelijke (en bevriende!) schepen de dood in kunnen vinden. Die zeegevechten zijn erg spectaculair, vooral omwille van het oogverblindend mooie water. BfME 2 heeft zowat het mooiste water, ooit in een strategiespel vertoond. Zelfs Age of Empires III moet nederig het hoofd buigen.

Ook de rest van het spel ziet er verbluffend uit. Vooral de speciale summons (Balrog, Watcher,…) zijn erg spectaculair. De grote aantallen eenheden bezitten veel detail en de vele explosies zijn een lust voor het oog. Het is enkel jammer dat de framerate bij grote veldslagen nog wel eens grote schokken durft te vertonen, maar dat is natuurlijk de prijs die je betaalt voor de grotere legers. Een ander minpuntje is het grotendeels achterwege blijven van filmfragmenten (wat uiteraard te wijten is aan de veranderde setting). Qua geluid doet Battle for Middle-Earth II het aardig. Enkele van de acteurs uit de films hebben weer hun stem geleend (Hugo “Agent Smith/ Elrond” Weaving bijvoorbeeld) en de kenmerkende LotR-muziek van Howard Shore is terug. Niettemin vond ik dat het wapengekletter en de kreetjes van de verschillende units best wat indrukwekkender mocht.

Niettemin is The Lord of the Rings: The Battle for Middle-Earth II een aardige sequel geworden op een uitmuntend origineel. Het spel heeft opnieuw verbluffende graphics en bezit nog steeds de gedegen gameplay van het origineel. Jammer genoeg zijn de veranderingen t.o.v. het origineel niet altijd even geslaagd. De legers zijn groter geworden, maar het spel heeft er wel wat diepgang door verloren. Voor RTS-fans of liefhebbers van het vorige spel is dit niettemin een titel om te overwegen.

Onze Score:
8.0
gerelateerd spel: Lord of the Rings: The Battle for Middle-Earth II, The
geplaatst in: Electronic Arts, PC, Reviews
tags: , ,


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>