gaming sinds 1997

The Lord of the Rings: The Battle for Middle-Earth

Hier op Puteanus Towers zijn we niet vies van een lekkere battle waarbij we meer dan maar gewoon een paar boogschutters/tanks/robots de vijand te lijf kunnen. Ook niet vies zijn we van wat projecties van de LotR films van Peter Jackson. Net daarom keken we hier op Puteanus Towers eigenlijk al wel lang uit naar LotR: The Battle For Middle Earth, een game waarmee we de grote veldslagen uit de films zouden kunnen gaan naspelen. En kijk, wat ligt hier nu voor ons te blinken? Een reviewexemplaar van dit game! Puteanus Towers gaat uit de bol!

Normaal ben ik tégen het praten over installatie en zo in een review, maar ik wil als eerste positieve punt toch wel vermelden dat het game op een DVD staat, en dat we dus niet meer de disc-jockey moeten uithangen met een vijftal schijven, zoals bij pakweg UT2004. Mensen zonder DVD drive moeten dan ook eerst nog een kleine investering doen om dit game te kunnen spelen.

Spelen dus! We moeten om te beginnen kiezen uit single- of multiplayer, voor deze review zullen we ons vooral tot de singleplayer campaigns beperken. U schreef “campaigns” in het meervoud, meneer Puteanus? Jawel hoor, want we kunnen zowel met de “goeien” (the fellowship als het ware) als de “slechten” (die groene mannetjes uit Mordor en dat addergebroed uit Isengard) een campaign spelen. Verhoging van de herspeelbaarheid vinden we natuurlijk altijd leuk, ook al is het maar met een factor twee. Vooral het grote verschil tussen de twee kampen wordt hier op Puteanus Towers erg gewaardeerd. Als je de “goede” campaign speelt, doe je dat vooral met ruiters en boogschutters, terwijl je bij de slechte campaign vooral met gewone orks, boogschutters en lansiers (om die paardjes neer te halen) speelt. Ook de superpowers verschillen nogal, ze zijn niet zomaar elkaars tegenbeeld.

De campaigns bestaan uit een opeenvolging van verschillende missies. Die missies kunnen “gewone” veldslagen zijn op de vlaktes van Rohan of Gondor, maar ook specifieke missies die met het verhaal te maken hebben, zoals het ronddwalen in de mijnen van Moria en de verdediging van Helm’s Deep. De verhaalmissies aan de goeie kant zijn best wel OK, maar als je met de slechten speelt heb je soms toch een dubbel gevoel, vooral omdat je dat niet tegen het verhaal speelt. Zo kan je de hobbits Sam en Frodo doden op de Cair Andros, maar hoewel je theoretisch gezien de Ring dan in je bezit hebt en het gevecht om Midden-Aarde dus finaal voorbij is speel je toch gewoon verder. Goed voor het game natuurlijk, maar voor echte fans (zoals de meeste medewerkers hier op Puteanus Towers) wringt dat toch wel wat.

Een gewone verhaalmissie speel je meestal met de helden van dat stuk van het verhaal en heeft dikwijls een specifiek doel (bv. verdedig Minas Tirith) en speelt zich natuurlijk ook op de juiste locatie op de map van Midden-Aarde af (een map die trouwens heel mooi is weergegeven) en een “gewone” missie is niets meer dan een skirmish battle op een plaats die je zelf op de map kan kiezen, ze moet natuurlijk wel aan het al door jou veroverde gebied grenzen. Dat zelf kiezen is erg leuk, want voor elke veroverde lap grond krijg je wat bonussen, en dus kan je ook kiezen welke strategie je gaat voeren. Als je vooral economisch speelt (veel geld vergaren dus) wil je eerst die gebieden veroveren die je een economische bonus geven. Als je meer voor overkill voelt, verover je die gebieden die je meer commandopunten geven (waardoor je maximum aantal eenheden stijgt) en zij die vooral met superpowers te werk gaan zullen eerst die gebieden veroveren die je powers geven. Dit is dus alweer een aspect die de lineariteit van dit game breekt, je kiest op de map zelf welke battles je eerst voert (behalve de verhaalmissies, die komen altijd op specifieke punten)

Wat we ook “anders dan andere RTS games” vonden is dat je het leger waarmee je speelt ook altijd meeneemt naar de volgende missie. Dat zorgt ervoor dat je wat voorzichtiger gaat spelen, want je hebt natuurlijk altijd graag die ervaren troepen bij de hand. Bij de start van een nieuwe, gewone missie komt dat leger aan op de map, meestal op een plek waar je je basis kan beginnen uitbouwen. Dat bouwen gebeurt op specifieke plaatsen op de map, je kan dus niet zomaar overal pakweg een boerderij neerplanten. Dat mag als een nadeel klinken, maar dat is het niet. Het zorgt ervoor dat je de map zo snel mogelijk gaat verkennen op zoek naar nieuwe bouwplaatsen.

Maar we speelden dit spel dus vooral om de battles van de films na te spelen. En we gaan daar eerlijk in zijn: dat viel eigenlijk wat tegen. De gameplay op zich is ok, maar we misten hier op Puteanus Towers toch vooral het “massale” uit de films – én uit de promofilmpjes van dit game die voor de release uitgebracht werden. Als er bij de Slag om de Helmsdiepte meer dan 100 orks tegelijks op het scherm stonden zal dat veel geweest zijn. De sfeer uit de films is totaal niet aanwezig, hoewel die wat aangewakkerd wordt in het begin van die missies. Idem voor pakweg Minas Tirith: er stonden hooguit 50 boogschutters op de wallen, samen met wat trebuchets en Helden als Gandalf. Nee… dat is niet het massale dat we in gedachten hadden, iets wat we wél terugvonden bij Rome: Total War. Toegegeven, die engine daarvan is daar speciaal voor geschreven, waar LotR: BfME het met de C&C:Generals engine moet doen (iets wat bijwijlen wel opvalt trouwens) Maar laat je daar niet door afschrikken: dit game steekt – ook tijdens die missies – erg goed in elkaar!

Uiteraard kan je dit spel ook in multiplayer spelen, waarbij vooral opvalt dat je met een EA account moet inloggen, waarvoor je je dus eerst nog moet registreren en dan nog eens jouw exemplaar van dit game registreren. Een hele administratieve handel dus, maar eens alles in orde is kan je vrijwel meteen aan de slag en je battle kiezen op de serverlist.

Kortom, dit is een erg goed en geslaagd game, waarvan we vooral onthouden dat het erg makkelijk is (enkel op de moeilijkste stand vormt het game een uitdaging) en dat het verslavend is.

Verplicht voer voor elke LotR fan met een deftige PC, RTS freaks die het niet zo moeten hebben van al dat LotR gedoe kijken misschien beter uit naar een geavanceerder game, zoals Rome: Total War of Perimeter.

Onze Score:
9.0
gerelateerd spel: Lord of the Rings: The Battle for Middle-Earth
geplaatst in: Electronic Arts, PC, Reviews
tags: , ,


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>