gaming sinds 1997

The Purge

thepurgeHet is 2022 en om uit de economische crisis te geraken heeft Amerika radicaal het roer omgegooid. Er zijn nieuwe “Founding Fathers”, de economie draait als nooit tevoren, en misdaad is zo ongeveer herleid tot nul. De oorzaak van al dit moois? “The Purge”! Eén dag per jaar wordt gedurende twaalf uur alles ongestraft toegestaan. Politie, brandweer en ambulances houden zich compleet afzijdig, en alle opgekropte frustraties van de burgers mogen zonder consequenties losgelaten worden. Diefstal? Doe maar! Verkrachting? Lekker! Moord? Opgeruimd staat netjes!

James Sandin (Ethan Hawke) heeft met het jaarlijkse evenement een goedlopende carrière opgebouwd als verkoper van beveiligingssystemen en dit jaar kan niet meer stuk. Niet alleen heeft hij met zijn verdiensten het riante huis van zijn gezin nog wat verder kunnen uitbouwen, doordat zowat de hele buurt bij hem een nieuwe installatie gekocht heeft is hij eveneens de beste verkoper van zijn firma wat hem nog eens een hoge bonus zal opleveren ook! Hij is dan ook zeer goedgemutst wanneer hij thuiskomt en zich samen met de rest van zijn gezin klaarmaakt voor de jaarlijkse Purge. Eens het tijdstip van de Purge aangebroken is, vergaat het lachen hem echter al gauw.

Een zwarte man doolt door de schijnbaar verlaten straten, roepend voor hulp omdat hij blijkbaar achternagezeten wordt door een bende die het op zijn leven voorzien hebben. Wanneer James’ zoon Charlie dit ziet op de beveiligingscamera’s van het huis besluit hij om het alarmsysteem even af te zetten zodat de man bij hen in huis beschutting kan vinden voor zijn belagers. De intrede van de vreemde is echter het begin van een serie gebeurtenissen die het leven van de Sandins voor altijd zal veranderen…

Van de producer van Insidious en Sinister is The Purge de nieuwste horrorfilm die gebruik maakt van statische videocamera’s maar laat je hierdoor niet misleiden want in deze film worden ze niet zozeer gebruikt om de spanning te creëren/verhogen als wel om wat extra achtergrond te geven. De echte spanning wordt zeer traditioneel opgebouwd door goed gebruik van de situatie en verscheidene camerastandpunten terwijl ook geluidseffecten optimaal benut worden. Tel daar nog Rhys Wakefield bij als zeer beleefde maar angstaanjagende schurk en je hebt alle ingrediënten voorhanden om een geslaagde horrorfilm te maken.

Spijtig genoeg is The Purge dat echter niet geworden en dat schrijven we op conto van regisseur James DeMonaco die blijkbaar zoveel moraal in het verhaal wou steken dat de film topzwaar wordt en onder zijn eigen gewicht bezwijkt. Het concept op zich zit goed ineen en de acteurs doen wat ze kunnen met wat er voorhanden is, maar de al te opdringerige boodschap over hoe oneerlijk deze overduidelijk psychotische maatschappij wel niet is voor de zwakkeren onder ons begint al zeer snel te vervelen, en het feit dat dit zogezegd slechts enkele jaren in de toekomst reeds plaatsvindt doet de geloofwaardigheid ook al geen goed. Had DeMonaco besloten om hier een rechttoe rechtaan horrorfilm van te maken met een onderliggende moraal (zoals zovele horrorfilms uit de voorbije drie decennia) dan hadden we hier zeker van kunnen genieten, maar naar het einde toe begint het er een beetje té dik op te liggen, ebt de spanning compleet weg, en wordt het heel moeilijk om niet in slaap te vallen.

The Purge heeft genoeg opgebracht in de bioscoop om in 2014 al een vervolg te krijgen maar voor een keer hopen we eens op wat minder diepgang in een verhaal. Een horrorfilm mag zeker een moraal bevatten, maar dat mag niet ten koste gaan van de spanning. En dat is nu nét wat er mis is met The Purge.

Zoals we tegenwoordig wel meer zien bij horrorfilms wordt er naast gewone filmbeelden ook gebruik gemaakt van beveiligingscamera’s en in The Purge kunnen we zelfs een gerobotiseerd poppetje volgen via een soort van gemonteerde webcam. De kwaliteit van deze is niet echt schitterend en het ziet er allemaal wat wazig uit, maar dat is exact wat de makers in gedachten hadden dus zeker geen probleem met de transfer. Dat die transfer op zich wel zeer goed is kunnen we dan ook merken aan de rest van het beeld. Compressiefouten zijn compleet afwezig, en ondanks dat het grootste deel van de film zich in het donker afspeelt kan je perfect volgen wat er gaande is dankzij een goed contrast, hoog niveau aan detail, en goed gebruik van kleuren wanneer deze effectief voorbij komen (bvb. de rode das van Rhys Wakefield, of telkens er bloed vloeit).

Het geluid is nog een tikkeltje beter dan het beeld om een “creepy” atmosfeer te creëren waarbij het gevaar echt van alle kanten lijkt te komen. Zaken zoals geweerschoten worden zeer goed naar voren gebracht met deftige support van de surround speakers en subwoofer, en zelfs iemand die hard op de deur klopt krijgt genoeg “oomph” om je uit je zetel te doen springen. Dit terwijl dialogen – zelfs het zachtste gefluister – nooit in het gedrang komen. Excellent en exact wat een goede horrorfilm nodig heeft!

Als je op de achterkant van een hoesje leest dat er een “Making Of” aanwezig is als enige extra dan zijn je verwachtingen niet al te hoog gespannen, maar hoop je toch op een informatieve extra die je achtergrond bezorgt over het verhaal, hoe de film gemaakt is, en eventueel de boodschap die men probeert over te brengen. Deze onderwerpen worden effectief aangehaald in “Surviving the Night”, maar met slechts 9 minuten totale tijd is dit écht wel veel te kort om als een echt interessante feature gezien te worden.

box-thepurgeblu

Onze Score:
6.0

geplaatst in: BLU, Reviews, Universal
tags:


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>