gaming sinds 1997

The Settlers VI: Rise of an Empire

De previewversie van The Settlers VI: Rise of an Empire bevatte een aantal bugs en andere irritante elementen. Sindsdien is het spel er echter alleen maar op vooruitgegaan, maar is dat genoeg om er een leuke ervaring van te maken?

Je bent koning (of koningin) van een welvarend rijk, dat te lijden heeft onder de aanvallen van de Vikingen. De noorderlingen zijn daartoe aangezet door de Rode Prins en zijn trawanten. Er zit niets anders op dan kolonisten, begeleid door een trouwe ridder, naar verre gebieden te sturen om de bron van de problemen te ontdekken en bondgenoten te vinden.

Er zijn zes verschillende ridders, die elk hun specifieke capaciteiten hebben. Dat laat je toe de ridder met de beste kwaliteiten uit te kiezen naargelang de aard van de missie. Je gekozen ridder kan opklimmen in rang en zo meer mogelijkheden vrijspelen, maar dan heb je ook te maken met meer behoeften voor je kolonisten.

Grondstoffen (wild, vis, steen, ijzererts, …) worden verzameld of zelf geproduceerd en dan naar het warenhuis gebracht. Handelaren halen die grondstoffen dan weer op om er producten van te maken, die ze aanbieden in hun winkels. Elk gebouw kan tot twee keer toe verbeterd worden, waardoor de productie verhoogt en de kosten verlagen. Erg handig is dat die uitbreidingen geen extra ruimte innemen, want ze worden in de hoogte gebouwd. Een andere manier om de productie te verhogen is ervoor te zorgen dat je kolonisten vrouwen vinden. Dat doe je door veel feestjes te organiseren.

Je warenhuis zit echter al snel vol. Je kan ook dat gebouw verbeteren, maar daarna zit je wel met een probleem, want je kan geen tweede bouwen. Een mogelijke oplossing is het teveel aan grondstoffen te verkopen als je handelspartners hebt. De productie kan wel stopgezet worden (als je erin slaagt die mogelijkheid terug te vinden, want die zit namelijk goed verstopt), maar je zal die al snel terug moeten opstarten, want de voorraden slinken snel.

Doorheen het spel zal je ook te maken krijgen met de andere spelers. Je kan eenvoudigweg (handels)verdragen sluiten of oorlog voeren. Daarvoor kan je naast boogschutters en zwaardvechters een klein arsenaal aan belegeringstuigen bouwen, evenals vallen en muren ter verdediging. Om zulke muren te vernietigen heb je sowieso belegeringswapens nodig; in de andere gevallen kunnen de fakkels van je soldaten al voor schade zorgen.

Soldaten hebben echter een beperkte voorraad fakkels mee. Als die op zijn, moeten ze terug naar een buitenpost of je kasteel. Eer ze terug zijn is de aangebrachte schade al lang hersteld. Bovendien kunnen soldaten geen settlers aanvallen; je kan dus niet vermijden dat gebouwen hersteld worden, ze moeten in één keer vernietigd worden. Ook belegeringstuigen hebben beperkte munitie, trouwens.

Om vijandelijk gebied te annexeren, dien je niets anders te doen dan de buitenpost te vernietigen. Is dat eenmaal gebeurd, dan zullen namelijk alle andere vijandelijke gebouwen spontaan instorten. Dat is wel handig als dat je missie is, maar niet zo handig als je die gebouwen zelf goed kunt gebruiken. Om het hoofdgebied te veroveren, moet je eerst de tegenstander verslaan. Dat gaat door met veel soldaten zijn marktplaats te bezetten of door één van de belangrijke gebouwen te vernietigen (kerk, kasteel of pakhuis).

De moeilijkheidsgraad is in geen enkel aspect (economisch, militair,..) hoog. Dat maakt van Settlers VI een eerder simpel spel met weinig diepgang. Het spel kent ook vele limieten, afhankelijk van je vorderingen of specifiek voor een missie. Die zijn bovendien veel te streng, wat soms voor frustraties kan zorgen. Verder heeft je stad een reputatie, die verhoogt bij bepaalde activiteiten (kerkviering, feest, uitgebreid aanbod aan goederen,…) en uiteraard ook kan kelderen wat ervoor kan zorgen dat je het spel verliest.

Grafisch presteert Settlers heel goed. Details als de vier jaargetijden, reflecties, schaduwen, huisdieren en dergelijke zijn goed geïmplenteerd. Ook qua geluid doet Settlers het goed. De muziek en geluidseffecten passen bij het spel en er is niets meer te merken van de problemen van de previewbuild.

Ben je op zoek naar een uitdaging, laat Settlers VI: Rise of an Empire dan maar links liggen. Wil je eens een citybuilder uitproberen, ga je gang.

Onze Score:
7.0
gerelateerd spel: Settlers VI: Rise of an Empire, The
geplaatst in: PC, Reviews, Ubisoft
tags: ,


Leave a Reply