gaming sinds 1997

The Sims 3

De Sims, oorspronkelijk bedacht door Will Wright in 2000, kan best gezien worden als de game die het grote publiek aan het gamen bracht. Zowel hardcore gamers als casual gamers zaten uren achter hun pc’s gekluisterd om het ideale pad voor hun Sims uit te stippelen. Als een God bouwden we huizen en bespeelden we met alle plezier de touwtjes van onze marionetten in een omgeving waar zelfs Big Brother niet geschift genoeg voor was.

De reeks, ondertussen goed voor ruim honderd miljoen verkochte exemplaren, stond voor de zware taak om de torenhoge verwachtingen waar te maken met de tweede opvolger. Hoe De Sims 3 haar fans tevreden weet te stellen en haar voorgangers heeft overtroffen leggen we je haarfijn uit.

De Sims 3 kent een heleboel vernieuwingen waaronder de open omgeving de meest opvallende is. Het leven van je Sim gaat voortaan verder dan de vier betonnen muren om zich heen. Even naar het strand gaan, een boek in het park gaan lezen of gewoon ergens uit eten met een vriendin is vanaf nu enkele muisklikken van je verwijderd. Geen lastige laadschermen meer, maar een levendige en interessante stad genaamd Sunset Valley na het uitzoomen van je huis.

Maar het zijn niet alleen de locaties die de wereld van De Sims 3 zo levendig maken. Het zijn juist de buurtbewoners die jou het gevoel geven dat je in een ‘echte’ stad rondloopt. De interactie tussen jouw Sim en de stad is zeer goed uitgewerkt en voelt zeer realistisch aan. Zo zullen je buurtbewoners ouder worden zoals je eigen Sim dat doet, begroeten kennissen je op straat en krijg je dikwijls meldingen of uitnodigingen die bij je Sim horen.

Je kunt makkelijk naar een van de openbare locaties reizen zoals het strand, het park, de bibliotheek of zelfs een kerkhof. Deze locaties zijn ideaal om met andere Sims te socializen en andere activiteiten te beoefenen zoals schaken, vissen, insecten of gesteenten verzamelen, enz. Ook technisch is dit indrukwekkend aangezien je geen enkel laadscherm te verwerken krijgt.

Een tweede vernieuwing zijn de karaktereigenschappen van je Sim. Waar er bij De Sims 2 slechts vijf à zes eigenschappen waren, telt De Sims 3 er wel een stuk of zestig. Waar bij De Sims 2 de keuzes slechts een minimaal effect op het spel hadden en het gedrag van de personages nagenoeg hetzelfde bleef, zie je een enorme vooruitgang bij De Sims 3. Je Sim kan tot vijf eigenschappen kiezen die een stevige voetafdruk achterlaten in het levenspad je Sim. Sims zullen verschillend reageren naargelang hun persoonlijkheid (luid, braaf, uitdagend, sexy, dief, en ga zo maar door) en ook hun werk is sterk afhankelijk van die keuzes.

Heb je bijvoorbeeld een Sim met de eigenschap ‘neurotisch’ dan gaat het geluk van die Sim omhoog door dwangmatig het fornuis en de wasbak schoon te maken, maar als er stress uitbreekt dan gaat diezelfde Sim compleet door het lint. Een Sim met de eigenschap ‘netjes’ maakt niet alleen automatisch schoon, maar vindt het nog leuk ook.

Je uiteindelijke doel blijft, net als in deel twee, het vervullen van je levenswens. Geleidelijk aan vervul je kleinere wensen, waar je vervolgens punten voor krijgt die later in te ruilen zijn voor extra vaardigheden zoals een “Steel Blatter” waardoor je minder vaak naar de wc hoeft of je kan geliefd worden bij al je collega’s dankzij de vaardigheid “Office Hero”. Je ultieme wens hangt meestal af van het werk dat je gekozen hebt en je karaktereigenschappen.

De game speelt ook een heel stuk aangenamer dan zijn voorgangers. Zo kan de AI van je Sim een groot deel van de taken overnemen en zal hij dus zelf het initiatief nemen. Hij of zij zal niet langer urenlang zitten staren naar de koelkast zonder eraan te denken de deur te openen of staan wachten voor de toiletdeur tot die arme blaas het uiteindelijk begeeft. Je krijgt meer tijd om met je ‘vrienden’ rond te hangen, te gaan sporten of een van de talloze nieuwe activiteiten uit te voeren gaande van het vangen van vissen, het verzamelen van insecten en gesteenten tot het cultiveren van je eigen groenten in je moestuin. De behoeften Comfort en Omgeving zijn verdwenen en worden vervangen door kleine bonussen op het algemene humeur van de Sim. Een dagje goed uitslapen leidt tot enkele uurtjes blijdschap terwijl de geur van vuile borden het tegengestelde effect met zich meebrengt.

De Sims 3 bevat geen online mode, maar de online community is er wel enorm op vooruit gegaan. Vanuit de launcher van het spel kun je content uploaden en downloaden, updates installeren en enkele nieuwtjes lezen over de game. Online heeft EA voor een Sim winkel gezorgd waar tegen betaling nieuwe haarstijlen, patronen, huizen en allerlei andere spulletjes gekocht kunnen worden. Daarnaast kun je er ook user generated content vinden die wel gratis te downloaden is. Het spel wordt geleverd met 1000 Simpoints, wat op zo’n 10 euro neerkomt, die in te ruilen zijn in de shop voor nieuwe content. Ook een volledige nieuwe wijk genaamd Riverside is gratis beschikbaar voor diegenen die de game gekocht hebben. Dit is een geste van EA om eerlijke kopers te belonen met extra’s in plaats van ze te bestraffen met lastige beveiligingen en beperkte installatiebeurten. Applaus!

Een van de weinige minpunten van de game is de vrij “beperkte” content die beschikbaar is. Natuurlijk zijn we allemaal ‘verwend’ door de talloze uitbreidingen die uitkwamen voor de Sims 2. Na kennisgemaakt te hebben met huisdieren, honderden soorten meubels, seizoenen en nog hopen andere uitbreidingen lijkt het vrij basic te zijn bij de Sims 3, maar EA kennende zullen de uitbreidingen in een razend tempo elkaar weer opvolgen.

Het gemis van meubels wordt echter iets wat gecompenseerd door het “create your own style”-concept die het mogelijk maakt om eender welk object aan te passen zoals jij het wilt. Een lelijke witte houten tafel wordt met enkele aanpassingen omgevormd tot een trendy of over de top designstuk waar zelfs Andy Warhol U tegen zegt. Er zijn werkelijk honderden patronen, stoffen, materies en thema’s waaruit je kunt kiezen. Duurdere items zorgen dus voortaan enkel voor betere attributen en zijn esthetisch van minder belang. Je kan al je creaties natuurlijk ook weer gaan delen met andere Sim-spelers.

Grafisch is de game er niet echt op vooruit gegaan. Daardoor is het spel zeer computervriendelijk, en ziet het er tegelijk toch nog iets beter en gedetailleerder uit dan deeltje twee. De Sims zien er realistischer uit, zonder de gekke mogelijkheden die je kan kiezen bij het creëren van je Sim natuurlijk, en de buurt ziet er zeer vrolijk en uniek uit. Gebouwen zoals het theater en het stadhuis zijn duidelijk te herkennen, en de manier waarop bomen en struiken zachtjes meedeinen met de wind zorgen voor een plezierige landelijke uitstraling.

De Sims 3 zal de mensen die nooit overtuigd waren van de serie waarschijnlijk nog steeds niet overtuigen. Maar de mensen die wel te vinden zijn voor de Sims zullen maar al te blij zijn met de aankoop van deel drie. De game speelt veel aangenamer en vlotter, biedt de nodige verbeteringen en vernieuwingen aan en houdt zich vast aan de vertrouwelijke formule. EA heeft de hoge verwachtingen kunnen waarmaken en kan met een gerust hart beginnen aan de talloze uitbreidingen. Zolang de koe er is, drinken wij de melk!

Onze Score:
9.0
gerelateerd spel: Sims 3, The
geplaatst in: Electronic Arts, PC, Reviews
tags: ,


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>