gaming sinds 1997

Tiger Woods PGA Tour 07

Sinds enkele jaren, laat ons zeggen sedert 2005, ben ik een acute interesse beginnen ontwikkelen in golfgames, en dan vooral in de Tiger Woods PGA Tour- reeks van EA Sports. Voor die periode meed ik die Tijger met z’n kleine witte balletjes als de pest, omdat het mij een ongelooflijk saaie bedoeling leek om met een stok met een misvormd uiteinde op een bal te gaan slaan met als einddoel hem in een gat in de grond te krijgen. Toen PGA Tour 06 in 2005 verscheen op de X360 vond mijn broer het echter wel nodig om het ding mee te brengen. Om een lang verhaal kort te maken: nu vind ik het één van de betere sportgames die je kan krijgen!

Hoewel golf golf blijft en er eigenlijk niet enorm veel veranderd kan worden aan de sfeer, is EA er toch in geslaagd om met PGA Tour 07 een verbetering op alle vlakken af te leveren ten opzichte van de 06-versie. De meest opmerkelijke verandering is toch het tonen van emoties bij de spelers. Ze reageren echt op alles wat gebeurt in het spel, zowel op wat ze zelf doen als wat de tegenstander doet, en dit met ongelooflijk realistische gelaatsuitdrukkingen. Je zou als het ware bijna mee beginnen wenen als je de bal in een bunker slaat.

Die expressies zijn echter niet de enige vernieuwing, ook het slagsysteem is grondig verbeterd. Bij EA noemen ze het het ‘True Aiming Swing System’. Wat dit inhoudt? Hoe beter jij je slag timet, hoe verder en accurater je schot zal zijn. Neem accuraat echter met een korrel zout. Je richt nu niet meer op 1 punt, zoals het stokje dat je plaatst in 06, maar nu ga je slaan om binnen een door jouw gekozen cirkel te landen. Inderdaad, je slagnauwkeurigheid hangt dus ook nog een beetje van geluk af. Hoe verder je wil slaan, hoe groter het veld waarin je bal kan landen. Bijvoorbeeld, met een driver (de club waarmee je je slag van op de tee maakt, de eerste slag in een hole) heeft een enorm groot oppervlak waarin je bal kan landen. Langs de andere kant is dat veld dan weer kleiner als je een 9 iron gebruikt.

Nog een verbetering (en een enorme) aan het slagsysteem is de manier waarop je effect op de bal kan zetten. Vroeger moest je je schot beginnen met je linker analoog, terwijl op de linker shoulder button rammen om extra kracht in je schot te steken en daarnaast moest je dan nog eens aan je rechter analoog gaan trekken om effect op de bal te krijgen… Klinkt het onmogelijk? Wel,gelukkig is dat nu verleden tijd! Nu kan je de bal een draai geven door gewoon je linker analoog schuin naar beneden te trekken en dan een diagonale beweging te maken. Je hebt met andere woorden geen 49 handen meer nodig om een krul op je bal te zetten.

Het is dus al duidelijk, het is al vernieuwing wat de klok slaat, maar daar eindigt het nog niet. Om het hele spel wat echter te laten aanvoelen heeft EA Sports er voor gezorgd dat je tijdens het spelen het gevoel krijgt dat je naar een tv-uitzending aan het kijken bent, live op ESPN! Dat hebben ze voor elkaar gekregen door de beeldpresentatie over te nemen van de bekende Amerikaanse sportzender. In combinatie met de extreem goede gelaatsuitdrukkingen is dat gewoon fenomenaal!

Naast al deze veranderingen zijn er ook nog tal van nieuwigheden bij de game modes. Zo zijn er nu naast al de oudere mogelijkheden ook minigames te spelen. Zo heb je capture the flag, target to target en nog vele andere, maar het doel bij iedere minigame is gelijkaardig: sla de bal zo dicht mogelijk bij een aangegeven doel. Dan is er natuurlijk ook nog de career mode, waar je zelf een golfspeler moet beginnen en hem opbouwen tot één van ’s werelds grootsten. Je kan hem of haar trainen op een oefenveld waar je dan kleine taakjes moet uitvoeren om je skills omhoog te brengen. Waar EA wel aan gedacht heeft (en wat overigens een slimme zet is) is dat je niet zomaar kan beginnen trainen om je skill tot 100% te krijgen. Je begint steeds met een plafond van 10%. Eens je daar geraakt bent door te trainen, moet je wedstrijden gaan spelen om dat plafond te verhogen en jezelf op die manier de mogelijkheid geven om opnieuw te kunnen trainen en te verbeteren. Hoe beter je wordt, hoe verder je raakt. Logisch toch?

Op grafisch gebied blijft het een pareltje, mede dankzij de hoge weergave van details in het gelaat. Rimpels, moedervlekken, lidtekens, noem maar op; ze zijn allemaal zichtbaar en soms worden ze duidelijker als de emoties getoond worden (denk maar aan kraaienpootjes). Ook de omgevingen zijn nog steeds even adembenemend: uitgestrekte velden, prachtig uitgewerkte bomen en gras… vooral veel gras.

Wat zou Tiger Woods PGA Tour zijn zonder commentaar? Het is een belangrijke bijdrage aan de amusementsfactor van dit spel… De commentatoren brengen namelijk tonnen humor met zich mee en dat doorbreekt het soms toch wel saaie geluid van vogels, over vliegende vliegtuigen en het kabbelende water van het beekje waar jij je bal hoogstwaarschijnlijk wel in zal meppen. Met andere woorden, naast het commentaar, doen ook de omgevingsgeluiden hun werk. Zuiverder zal je ze de komende jaren niet horen.

Naast al die voorgaande zaken zou ik haast iets vergeten. De laadtijden zijn ten opzichte van 06 enorm, maar dan ook ENORM ingekort! Als alle games op dezelfde manier evolueren, dan ziet de toekomst er rooskleurig uit!

Daar waar EA Sports bij sommige van hun 06- en 07-games enorm gefaald heeft (ik denk vooral aan de NBA Live-reeks), heeft het in deze serie van golfgames zichzelf overtroffen. Ze zijn er in geslaagd om golf even interessant te maken (om te spelen dan) als een FIFA- of NFL-titel. Misschien zelfs nog interessanter, maar dat laat ik in het midden. Tiger Woods PGA Tour 07 is zeker en vast een aanrader voor iedere gamer

Onze Score:
9.0
gerelateerd spel: Tiger Woods PGA Tour 07
geplaatst in: Electronic Arts, Reviews, X360
tags: , ,


Leave a Reply