gaming sinds 1997

Tom Clancy’s Ghost Recon: Advanced Warfighter 2

Amper een jaar na zijn indrukwekkende next-gen debuut op de X360, krijgt de Ghost Recon-familie er weer een nieuwe nakomeling bij (de vierde, als ik juist geteld heb). Tom Clancy’s Ghost Recon: Advanced Warfighter 2 probeert niet de reeks te vernieuwen zoals zijn voorganger deed, maar wil daarentegen de weinige foutjes die GRAW had gladstrijken. We need your cojones, son!

GRAW 2 begint vlak na de vorige game. Je hebt net de Mexicaanse rebellenleider Ontiveros van kant gemaakt en keert terug naar je basis. Na een kort verblijf (waarin je een paar tutorials krijgt), word je teruggezonden naar de Sierra Juarez in Mexico om daar de laatste verzetshaarden van de rebellen op te ruimen. Wat begint als een simpele operatie, escaleert vlug tot een gevaarlijk conflict dicht bij de Amerikaanse grens. De snelheid, discretie en efficiëntie van de Ghosts is weer vereist om de situatie op te lossen.

Naast een gelijkaardige setting speelt Ghost Recon: Advanced Warfighter 2 ook ruwweg hetzelfde als zijn voorganger.

Je bent nog steeds de leider van een driekoppig team dat je door een groot aantal tactische gevechten moet loodsen, en dat tegen een numeriek superieure vijand. Je krijgt ook geregeld steun in de vorm van M1A2 Abrams tanks, AH-64 Apache aanvalshelikopters, verkenningsdrones, OH-6 Little Bird lichte helikopters, Mexicaanse soldaten en nog meel meer. De meeste eenheden ken je wel uit GRAW, maar er zijn toch een aantal nieuwe, zoals de opmerkelijke Mule. De Mule is een onbemand, zeswielig voertuig dat health packs, wapens en munitie meezeult, zodat je je snel kunt herbevoorraden en oplappen na een zwaar gevecht. Je kan zelfs de Mule als dekking gebruiken, maar dat heb ik maar heel zelden gedaan. Mules zijn niet onkwetsbaar en voortdurende kogelregens of een welgemikte RPG veranderen het al snel in een rokend wrak. Het blijft wel nog steeds jammer dat je de voertuigen nog steeds niet zelf kunt besturen.

Je opdrachten brengen je langs aardig wat verschillende en goed ontworpen omgevingen, hoewel de meeste wel wat vertrouwd aanvoelen. We hebben immers al heel wat Mexicaans stedelijk landschap gezien in het vorige spel. De meest opwindende missies vinden plaats op een dam in El Paso, tijdens een grootschalige aanval op een rebellenbolwerk (je krijgt steun van zowel grond- als luchteenheden) en tijdens de tussenstukken, waar je achter de minigun kruipt van een UH-60 Blackhawk helikopter en dekkingsvuur geeft aan bevriende soldaten of gewoon allerhande vijandelijk materieel aan gort schiet. In het algemeen voelt Ghost Recon: Advanced Warfighter 2 aan zoals de eerste game, maar dan met minder frustrerende kantjes en nog meer speelplezier.

De besturing en de vele opties mogen dan wel wat overweldigend lijken op het eerste gezicht, toch zal je ze al snel door hebben. De game heeft ook een prima leercurve. In de eerste paar opdrachten, krijg je niet zo veel tegenstand en zullen opstandige soldaten niet zo nauwkeurig schieten.

Naarmate je verder komt, zal de vijand steeds meer mannen en materieel in de strijd gooien om je te pakken te krijgen. De moeilijkheidsgraden zijn ook mooi uitgebalanceerd. ‘Low risk’ is perfect voor beginnende spelers, ‘guarded risk’ zal de meeste gamers kunnen behagen en ‘elevated risk’ is ideaal voor wie een lekkere uitdaging wil. Toch moet ik zeggen dat de hard mode uit GRAW toch wat meedogenlozer was (en dus uiteindelijk ook meer voldoening gaf) door het “1 kogel en je ligt neer”-principe. Niettemin biedt de AI aardig weerwerk. Vijandelijke troepen zullen altijd weglopen en dekking zoeken als op hen wordt geschoten, alvorens te hergroeperen en proberen een tegenaanval op te zetten. Ze geven elkaar ook voortdurend dekkingsvuur. Gelukkig zijn je teamleden ook geen koorknapen, wat de game des te spannender maakt (uiteraard hangt hun efficiëntie wel grotendeels af van jouw capaciteiten als leider).

Het grootste minpunt van Ghost Recon: Advanced Warfighter 2 is de korte campaign mode. Je kan de game op de standaardmoeilijkheidsgraad uitspelen in een weekendje en een tweede speelbeurt (om bijvoorbeeld wat achievements te rapen) zal nog minder tijd in beslag nemen. Gelukkig is er een diepgaande multiplayer mode om dat gebrek op te vangen. Om te beginnen zijn er zes co-op-opdrachten (die weinig vandoen hebben met het verhaal), die je kunt spelen met maximaal 16 spelers. Hoewel de moeilijkheid ervan afhankelijk is van het aantal spelers, is de online co-op nog steeds veel te moeilijk voor de gemiddelde speler. In een co-op-sessie is het normaal om de helft van de spelers afgeslacht te zien worden in de eerste twee minuten van de ronde. Jammer genoeg staan de ervaren spelers er dan alleen voor tegen een extra moeilijke tegenstander. Verder is er een breed aanbod aan prima afgewerkte modes zoals bijvoorbeeld (team) deathmatch, objective-based, helicopter hunt…

GRAW 2 ziet er fantastisch uit, hoewel het niet zo’n indruk maakt als de eerste game deed bij zijn lancering. Het ziet er erg mooi uit op een gewone televisie, maar in HD komt de game volledig tot zijn recht. Het doosje vermeldt zelfs dat er ondersteuning is voor een 1080p-resolutie, maar dat heb ik niet kunnen ondervinden, omdat ik niet in het bezit ben van een Full HD-televisie. Hoe dan ook, de belichting is fenomenaal in 720p en 1080i, de modellen demonstreren al hun gebumpmapte schoonheid en de explosies doen je mond wijd openvallen. En dat allemaal zonder een spoor van vetragingen! Vermoedelijk zal de sprong naar 1080p wel de framerate halveren. De levels zijn ook erg wijds en de draw distance is voorbeeldig. GRAW 2 is gewoon een verbazingwekkend mooie game.

Het auditieve gedeelte van Advanced Warfighter 2 is al even indrukwekkend. Het stemmenwerk is prima, de militair getinte soundtrack past zich perfect aan aan wat er op het scherm gebeurt en de geluidseffecten zijn gewoon uitmuntend. Of het nu de kogels zijn die boven je hoofd zoeven, de kanonskogel die net is ingeslaan op de muur achter je of de helikopters die boven je cirkelen, UbiSoft verdient een pluim voor het vele werk dat ze in het audiodesign van deze game gestopt hebben.

Tom Clancy’s Ghost Recon: Advanced Warfighter 2 is een prima sequel op een prima game. De kleine verbeteringen en tweaks maken de ervaring nog leuker dan ze al was. GRAW 2 heeft een boeiende en uitdagende (maar korte) campaign mode, prima multiplayeropties en het is een technisch wondertje. De Xbox 360 heeft zijn eerste must-buy van het jaar.

Onze Score:
10.0
gerelateerd spel: Tom Clancy’s Ghost Recon: Advanced Warfighter 2
geplaatst in: Reviews, Ubisoft, X360
tags: , ,


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>