gaming sinds 1997

Tony Hawk’s Downhill Jam

De term downhill jam doet mij spontaan terug denken aan het spel Skate or Die dat ik als kind veel gespeeld heb. Daarin was er een level waarin je sneller dan je tegenstander onderaan de straat moest zien te raken. Skate or Die heeft mij toen de ambitie gegeven om te leren skaten, maar ik heb het al even snel weer opgegeven na eens goed de grond te kussen.

Tony Hawk’s Downhill Jam draait volledig rond bergafwaartse races. Vergeet dus wat je weet van de vorige Tony Hawk-titels, want dit is iets compleet anders. De spelwereld bestaat niet langer uit een groot domein waar verschillende personages met opdrachten staan te zwaaien, maar elke race dient vanuit het menu te worden gestart. Daarna word je op een bepaald parcours geplaatst, waar je niet van kan afwijken. Zie het als een stap in de richting van de SSX-reeks, waarbij bepaalde trajecten moeten worden afgelegd. Met evenveel vrijheid word je echter niet beloond.

Deze wijzigingen waren wel nodig, want naar mijn mening is de Tony Hawk-reeks sinds nummer drie enkel bergaf gegaan. Ook de ‘ommezwaai’ met Underground en American Wasteland was tevergeefs, aangezien er steeds werd voortgeborduurd op hetzelfde principe, zonder veel te veranderen aan de gameplay. Dit is een nieuwe wending dus, maar is het wel een goede?

De meest ingrijpende verandering, voor wie met de reeks vertrouwd is, is zonder twijfel de nieuwe besturing, wat eigenlijk niet verwonderlijk is, aangezien het met de Wii-afstandsbediening gebeurt. Door de Wii-mote in een horizontale positie te houden, kunnen de personages bestuurd worden alsof je in de wagen zit. Daardoor komt de linkerhand vrij en dient deze enkel nog om soorten tricks te selecteren (heelflip, frontflip, kickflip, invert kickflip, …).

De rechterhand blijft net zoals vroeger echter van belang voor het kiezen tussen flips, grabs en grinds. Dat is een moeilijke opdracht, want de afstandsbediening beschikt slechts over twee knoppen, in tegenstelling tot de vier die vroeger werden gebruikt. Het roteren in de lucht vraagt ook wat gewenning, omdat dit op dezelfde manier gebeurt als het sturen. De mogelijkheid om de gevoeligheid van het draaien in te stellen, ontbreekt jammer genoeg. Een leuke toevoeging zijn dan weer de special tricks die SSX-gewijs een halsbrekende doch onrealistische stunt veroorzaken.

Aangezien de race bergafwaarts gaat, ligt er een stuk minder nadruk op de uitwerking van het parcours en is het vooral belangrijk dat je de duidelijk aangegeven ramps gaat gebruiken om zo snel mogelijk naar beneden te skaten. Dat heeft echter ook een nadeel, want bij het speltype waar het draait om trucjes maken, is er echt een gebrek aan voldoende locaties om monsterscores te halen. Manuals werden bovendien uit het spel verwijderd, waardoor je geen trucs meer aan elkaar kan hangen, tenzij met grinds. Om dit probleem op te vangen, werden hier en daar multipliers over het parcours verspreid, die je eerstvolgende score vermenigvuldigen met factor twee of drie.

Downhill Jam bevat een aantal verschillende gametypes waaronder de downhill race, slalom, trick en damage die vanzelfsprekend zijn, maar ook eentje waarbij je zoveel mogelijk voetgangers aan de kant moet duwen. Die mode is origineel, best grappig, maar helemaal niet eenvoudig. De races zijn opgedeeld in tiers die gradueel vrijgespeeld worden naarmate je karakter groeit. Ook extra personages en skateboards worden beschikbaar doorheen het spel.

Op visueel gebied valt het spel eerder tegen. De modellen zien er erg hoekig uit en de textures lijken precies nog uit de vorige eeuw te dateren. Vooral de stukken op het platteland -met weinig bebossing- zijn erg monotoon uitgewerkt. In de steden zoef je sneller voorbij, waardoor de gebreken minder snel opvallen. Het spel wordt vergezeld door een veertigtal stevige rocknummers met namen zoals Motörhead en Iron Maiden, typisch iets voor sk8t3r boys dus.

Tony Hawk’s Downhill Jam is een frisse bries geworden in de reeks. Er werden ditmaal voldoende nieuwe elementen aangebracht om het niet het zoveelste afkooksel te laten zijn. Hoewel gaat dit game op grafisch gebied de mist in gaat, ben ik toch verrast over de speelbaarheid van het eindresultaat.

Onze Score:
7.0
gerelateerd spel: Tony Hawk’s Downhill Jam
geplaatst in: Activision, Reviews, Wii
tags: , ,


Leave a Reply