gaming sinds 1997

Total War: Shogun 2

De verwachtingen voor Shogun II: Total War waren hooggespannen. Niet alleen is de Total War-reeks een topserie, de serie gaat ook al lang mee en dan wordt het steeds moeilijker om vernieuwend uit de hoek te komen. De eerste glimp die we konden opvangen van Shogun II deed veel goeds vermoeden, maar natuurlijk is het altijd spannend afwachten tot de finale versie klaar is. Gelukkig heeft een Total War game ons nog nooit teleurgesteld.

De belangrijkste vernieuwingen in Shogun II hebben de bedoeling meer strategische opties te introduceren. De tech tree die we al tegenkwamen in Napoleon is terug, waarbij je kan focussen op militaire of economische aspecten.

Een andere belangrijke toevoeging zijn de ervaringspunten die personages (zowel generaals als agenten) krijgen naarmate ze meer ervaring opdoen en waarmee bepaalde vaardigheden gekocht kunnen worden. Dat gaat dan om speciale vaardigheden, zoals de wedge formation voor ruiterij, of meer algemene voordelen zoals extra moraal voor de troepen of een verbeterde bodyguard. Daarnaast kan je nu ook kiezen welke dienaars personages krijgen en dus ook de invloed die deze hebben, mee bepalen. Met andere woorden: er zijn meer mogelijkheden om de sterke punten van zowel je clan als je generaals en agenten te leiden naar de strategie die je minutieus uitgestippeld hebt.

In de wereld van strategy games wil meer mogelijkheden natuurlijk ook zeggen dat je rekening moet houden met meer factoren. In de eerste plaats zullen generaals bijvoorbeeld nog altijd een eigen willetje hebben en zullen hun acties op het slagveld ook bepalend zijn, hoeveel vaardigheden je ook zelf kiest. Nog een factor die aan belang gewonnen heeft in Shogun II is de eer van de clanleider en de loyaliteit van de andere generaals. In vroegere games moest je daar maar in beperkte mate aandacht aan schenken, maar nu krijg je gegarandeerd problemen als je dit aspect helemaal negeert. Ook de voedseltoevoer is nu belangrijk voor de goede orde in je rijk: als je landerijen te weinig voedsel produceren om de groei van de kastelen te kunnen volgen, dan volgen er al snel opstanden in de provincies.

Andere vernieuwingen en verbeteringen zitten in de details, er zijn onder meer bijkomende diplomatieke opties. Je kan bijvoorbeeld een van je familieleden als gijzelaar naar de andere partij sturen om een overeenkomst af te dwingen. Je hebt trouwens ook weer meer te zeggen over de familie van de clanleider: kiezen van de troonopvolger, adoptie van generaals en huwbare dochters, het zijn allemaal opties om je familie vooruit te helpen. Diplomatie is nog een tikkeltje belangrijker geworden: alle clans zijn aan elkaar gewaagd en indien je te machtig wordt, zullen de andere clans geneigd zijn tegen jou samen te werken.

Bovendien is de A.I. er ook in battles op vooruitgegaan. Vooral in siege battles valt dat te merken. De A.I. zal nu bijvoorbeeld je kasteel uit verschillende richtingen tegelijk aanvallen (in plaats van een of twee richtingen). Je zal het, zeker op de hogere moeilijkheidsgraden, dus niet makkelijk hebben met je virtuele vijanden. Over battles gesproken, de nachtgevechten zijn terug van weggeweest, zowel te land als ter zee. Het is een visueel erg indrukwekkende feature, ook al is de strategische impact ervan een beetje beperkter.

Alsof het bovenstaande allemaal nog niet genoeg is, krijg je regelmatig dilemma’s voorgeschoteld: gebeurtenissen waarbij je kan kiezen tussen twee opties, elk met voor- en nadelen uiteraard. Om er een paar te noemen: je kan ervoor kiezen met de westerlingen handel te drijven en zo toegang te krijgen tot vuurwapens, maar daarmee zet je ook de poort open voor het Christendom en de bijbehorende strubbelingen met je traditioneel boeddhistische onderdanen. Al je keuzes en acties hebben zowel korte- als langetermijneffecten, het gaat dus niet zomaar om een opvullertje.

Het is even wennen als je pas begint met de game aangezien je stevig wordt ondergedompeld in het Japan van de 16de eeuw. De sfeer en de stijl van deze game wordt sterker benadrukt dan eerder in de reeks. Namen van units, de tech tree, de toespraak van de generaal voor het gevecht, formaties, de graphics: letterlijk alles heeft wel een Japans tintje. Die Japansheid mag dan wel overweldigend zijn, al snel merk je dat dit nog steeds een echte Total War-game is. Veteranen van de serie zullen weinig moeite hebben om hun weg te vinden in Shogun II.

Dit doet misschien vermoeden dat beginners het niet makkelijk hebben om met deze game in de serie te stappen. Niets is echter minder waar, want er is eveneens gedacht aan meer mogelijkheden om de vaardigheden die nodig zijn voor de game onder de knie te krijgen. In de eerste plaats zijn er meer tutorials beschikbaar om je de kneepjes van de turn-based campaign en de veldslagen ter land en ter zee te leren. Niet alleen de basisvaardigheden worden hier aangeleerd, ook wat meer gevorderde technieken komen aan bod. Daarbovenop is er ook een prima en uitgebreide encyclopedie ter beschikking voor al wie zich wat meer wil verdiepen in de finesses van de game, meer wil weten over bepaalde units of gebouwen of gewoon een beetje historische achtergrond wil opdoen.

We konden al proeven van multiplayer in eerdere Total War-games en in Shogun II wordt ook dit uitgebreid. Naast de al bekende drop-in battles en de multiplayer campaign tegen één andere speler, kan je het nu ook via het Avatar-systeem tegen meerdere menselijke spelers opnemen. Je kiest de vlag, eigenschappen en startprovincie van je generaal en je bent ermee weg. Het leuke hieraan is dat je op deze manier deel kan uitmaken van een clan en dus ook in teams kan spelen.

Shogun II: Total War lost de verwachtingen dus absoluut in. We krijgen een uitstekende mix van oude en nieuwe features, meer strategische diepgang en een Japanse, 16de eeuwse onderdompeling als kers op de taart. Het allerbelangrijkste: Shogun II is gewoon een hele leuke game om te spelen.

Onze Score:
9.0
gerelateerd spel: Shogun 2: Total War
geplaatst in: PC, Reviews, Sega
tags: , ,


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>